”Förslaget är för fluffigt”

Statsministern och regeringen var nöjda när de i går kommenterade EU-kommissionens nya förslag. LO och Transports Magnus Falk är mer tveksamma till formuleringarna i det nya direktivet om reglerna för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land.

– Vi är förstås glada över att regeringen, med Ylva Johansson i spetsen, var med och påverkade så att förra veckans katastrofala förslag ändrades till ett mindre dåligt, säger Magnus Falk, internationell politiskt sekreterare på Transport.

Det handlar om EU:s utstationeringsdirektiv, som reglerar villkoren för utländska arbetare när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Helt enkelt om de ska ha lika lön som dem som bor och arbetar i landet – eller om löner och villkor ska kunna dumpas.

En revidering är på gång för att förenkla och modernisera reglerna. Men när EU-kommissionens preliminära förslag i förra veckan läckte ut väckte det ett ramaskri.

Svenska fack gick samman med arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv: Den svenska modellen, där parterna gör upp om löner och villkor, hotades. Facken skulle inte kunna kräva det egna landets kollektivavtalslöner för utstationerade arbetare, utan i stället ”nödvändig ersättning för att skydda arbetstagarna”. EU-domstolen skulle avgöra vad den ”nödvändiga ersättningen” låg på för nivå.

– Men i stället för minimilön står det nu lön och andra ersättningar på motsvarande sätt som gäller för svenska arbetstagare. Det är en viktig fråga för oss, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff i går.

Facken konstaterade att strejker och andra stridsåtgärder mot företag som tillfälligt anställer personer från andra EU-länder i praktiken förbjöds i förra veckans förslag.

– Förändringarna i strejkrätten verkar borttvättade i det nya förslaget, säger Magnus Falk som dock är fortsatt kritisk till helheten:

– Vi vill ha ett utstationeringsdirektiv som är bättre än det gällande. Med det här förslaget blir reglerna i bästa fall detsamma som i dag. Skrivningarna är för fluffiga – och kan leda till att EU-domstolen gör egna tolkningar.

Även LO är missnöjt, även om avtalssekreteraren Torbjörn Johansson också konstaterar att förslaget är avsevärt bättre än det som läckte ut i förra veckan.

– Men det är fortfarande inte tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda, säger han till TT. Vi saknar en garanti för att kommissionen inte lägger sig i lönebildningen.

Transports Magnus Falk väntar nu på de EU-paket som är på gång när det gäller transportsektorn. De ska ta upp reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Där kan också regleringen av kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) komma med.

Kommissionens förslag till ändrat utstationeringsdirektiv kommer att behandlas av Europaparlamentet och rådet i en eller två omgångar. Båda kan föreslå ändringar. Om de två institutionerna är överens om ändringarna kan den föreslagna lagen sedan antas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.