”Förslaget är för fluffigt”
Statsministern och regeringen var nöjda när de i går kommenterade EU-kommissionens nya förslag. LO och Transports Magnus Falk är mer tveksamma till formuleringarna i det nya direktivet om reglerna för EU-medborgare som tillfälligt jobbar i ett annat land.
– Vi är förstås glada över att regeringen, med Ylva Johansson i spetsen, var med och påverkade så att förra veckans katastrofala förslag ändrades till ett mindre dåligt, säger Magnus Falk, internationell politiskt sekreterare på Transport.
Det handlar om EU:s utstationeringsdirektiv, som reglerar villkoren för utländska arbetare när de tillfälligt skickas till ett annat EU-land för att jobba. Helt enkelt om de ska ha lika lön som dem som bor och arbetar i landet – eller om löner och villkor ska kunna dumpas.
En revidering är på gång för att förenkla och modernisera reglerna. Men när EU-kommissionens preliminära förslag i förra veckan läckte ut väckte det ett ramaskri.
Svenska fack gick samman med arbetsgivarna i Svenskt Näringsliv: Den svenska modellen, där parterna gör upp om löner och villkor, hotades. Facken skulle inte kunna kräva det egna landets kollektivavtalslöner för utstationerade arbetare, utan i stället ”nödvändig ersättning för att skydda arbetstagarna”. EU-domstolen skulle avgöra vad den ”nödvändiga ersättningen” låg på för nivå.
– Men i stället för minimilön står det nu lön och andra ersättningar på motsvarande sätt som gäller för svenska arbetstagare. Det är en viktig fråga för oss, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson på en pressträff i går.
Facken konstaterade att strejker och andra stridsåtgärder mot företag som tillfälligt anställer personer från andra EU-länder i praktiken förbjöds i förra veckans förslag.
– Förändringarna i strejkrätten verkar borttvättade i det nya förslaget, säger Magnus Falk som dock är fortsatt kritisk till helheten:
– Vi vill ha ett utstationeringsdirektiv som är bättre än det gällande. Med det här förslaget blir reglerna i bästa fall detsamma som i dag. Skrivningarna är för fluffiga – och kan leda till att EU-domstolen gör egna tolkningar.
Även LO är missnöjt, även om avtalssekreteraren Torbjörn Johansson också konstaterar att förslaget är avsevärt bättre än det som läckte ut i förra veckan.
– Men det är fortfarande inte tillräckligt bra för att vi ska vara nöjda, säger han till TT. Vi saknar en garanti för att kommissionen inte lägger sig i lönebildningen.
Transports Magnus Falk väntar nu på de EU-paket som är på gång när det gäller transportsektorn. De ska ta upp reglerna för cabotage, det vill säga bestämmelserna som begränsar utländska åkeriföretags möjligheter att köra inrikestrafik i ett annat EU-land. Där kan också regleringen av kombitransporter (när gods kommer med tåg eller båt till Sverige och sedan körs till slutmålet med lastbil) komma med.
Kommissionens förslag till ändrat utstationeringsdirektiv kommer att behandlas av Europaparlamentet och rådet i en eller två omgångar. Båda kan föreslå ändringar. Om de två institutionerna är överens om ändringarna kan den föreslagna lagen sedan antas.