Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.
Close
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Ombudsman Morgan Sparrenholt på avdelning 20 i Jönköping berättar om en reklamutdelare på Svensk Direktreklam (SDR) som fick höjd lön, för att han skulle nå upp till regeringens försörjningskrav.

– De anställda bladar i och delar ut reklamen. Jag undrar vad företaget gör om det kommer fler reklamutdelare och begär mer sysselsättning och lön? 27 360 kronor är en fördubbling, jämfört med det gamla beloppet. Vi har andra kollektivavtal som har lägre ingångslön än det, säger han.

Sparrenholt ställer sig frågande till att politikerna genom det höjda lönekravet blandar sig i lönebildningen, som enligt den svenska modellen ska skötas av arbetsgivare och fack.

– Visst är det jättebra att lönerna höjs för försörjningskrav, men en höjning i flera steg hade nog varit lättare att förstå.

I praktiken kan förändringen ses som att minimilöner, som finns i andra länder men inte i Sverige, införs bakvägen av Tidöpartierna, resonerar vissa inom Transport.

Oroliga bud

På Transports Stockholmsavdelning 5 har ombudsman Mikael Ladman tagit emot oroliga bud och fackliga ombud.

– En kille som jobbat här i åtta år riskerar nu att åka ut med badvattnet, säger han.

Ombudsman Magnus Kvilén på avdelning 3 i Göteborg berättar om en migrantarbetare på en budbilsfirma. Han körde lastbil och tjänade drygt 28 000 kronor i månaden. När hans arbetstillstånd var på väg att löpa ut meddelade han arbetsgivaren att hans måste åka tillbaka till hemlandet för att söka ett nytt.

När chauffören väl beviljats arbetstillstånd och kom tillbaka placerades han in på en lägre lönenivå, för B-behörighet i stället för C.

– Då hamnar han under 27 360 kronor och företaget kan inte behålla honom. Det han skulle ha gjort var att begära tjänstledighet av företaget. Får man inte den beviljad och lämnar Sverige så upphör anställningskontraktet att gälla, säger Kvilén.

När det gäller UPS i Göteborg uppskattar han att ett tiotal migrantchaufförer riskerar att få lämna Sverige.

– Det är jättehemskt, personliga tragedier för en del som har familj och ordnade förhållanden i Sverige. Företagen förlorar också kompetens och förarna som är kvar får en avsevärt högre arbetsbörda. I en redan stressad situation, säger Magnus Kvilén.

Han tillägger:

– Det vi kan jobba med lokalt är att försöka förhandla upp ingångslönerna med arbetsgivarna.

”Moment 22”

Håkan Norborg är heltidsanställt skyddsombud på distributionsbolaget Premo i Storstockholm.

– I den här frågan samarbetar Transport och Premo och vi är väldigt överens om att agera så rättvist som möjligt. Det är ett slags moment 22. De flesta bud arbetar deltid, 50, 60 procent så det är jättesvårt att rädda någon. Höjer bolaget sysselsättningsgraden och lönen för någon så blir det orättvist för någon annan.

Fackets linje är att LAS-listan ska följas, så att de som arbetat längst tid ska få förtur.

– Vi får förhandla med ledningen, fall för fall. Jag har inget emot att lönerna höjs så att buden slipper åka tillbaka till ursprungsländerna. Men det måste vara rättvist.

Enligt Håkan Norborg skulle problemet lätt kunna åtgärdas genom ändrade regler, så att migranterna får ha två arbetsgivare.

– Nu tillåts de bara ha en för att få arbetstillstånd. De nya försörjningskraven sätter en jättepress på de här stackars människorna.

Med de nya reglerna behöver migrantarbetarna styrka var tredje månad att de har rätt att jobba i Sverige, förklarar Norborg.

– En väldigt knepig situation. Jag får samtal från bud som har problem att få svar från Migrationsverket.

Någon uppsägningstid finns inte. Distributörernas anställning hävs från den ena dagen till den andra om de saknar arbetstillstånd och inte når upp till lönekravet, konstaterar Håkan Norborg.

– Jag hör från buden att de anser att en del arbetsledare behandlar dem orättvist och jag har framfört det till ledningen.

”Kan bara rädda ett fåtal”

Halva arbetsstyrkan bland Premo Storstockholm cirka 1 000 anställda distributörer berörs på något sätt av de nya migrationsreglernas. 100 av dem direkt eftersom de söker arbetstillstånd.

– Vi kommer bara att kunna rädda ett fåtal. Det är oerhört trist, men den här situationen kan varken Premo eller facket lastas för. Det är regeringen och Migrationsverket som bär ansvaret, säger Håkan Norborg.

Ombudsman Magnus Kinnunen på Transports Stockholmsavdelning säger:

– På våra möten med Premo har vi begärt information om vilka som drabbas för att se om vi kan hitta någon lösning. Premo har också sagt att de ska gå efter LAS-listan och inte godtyckligt utöka arbetstiden för vissa utvalda.

– Det vi ser nu verkar vara lugnet före stormen, innan arbetstillstånden löper ut och fler migranter drabbas av Tidöpartiernas nya försörjningskrav, säger ombudsman Magnus Kinnunen.

Fotnot: LAS står för lagen om anställningsskydd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

App-taxi
”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.