Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.
Close
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Ombudsman Morgan Sparrenholt på avdelning 20 i Jönköping berättar om en reklamutdelare på Svensk Direktreklam (SDR) som fick höjd lön, för att han skulle nå upp till regeringens försörjningskrav.

– De anställda bladar i och delar ut reklamen. Jag undrar vad företaget gör om det kommer fler reklamutdelare och begär mer sysselsättning och lön? 27 360 kronor är en fördubbling, jämfört med det gamla beloppet. Vi har andra kollektivavtal som har lägre ingångslön än det, säger han.

Sparrenholt ställer sig frågande till att politikerna genom det höjda lönekravet blandar sig i lönebildningen, som enligt den svenska modellen ska skötas av arbetsgivare och fack.

– Visst är det jättebra att lönerna höjs för försörjningskrav, men en höjning i flera steg hade nog varit lättare att förstå.

I praktiken kan förändringen ses som att minimilöner, som finns i andra länder men inte i Sverige, införs bakvägen av Tidöpartierna, resonerar vissa inom Transport.

Oroliga bud

På Transports Stockholmsavdelning 5 har ombudsman Mikael Ladman tagit emot oroliga bud och fackliga ombud.

– En kille som jobbat här i åtta år riskerar nu att åka ut med badvattnet, säger han.

Ombudsman Magnus Kvilén på avdelning 3 i Göteborg berättar om en migrantarbetare på en budbilsfirma. Han körde lastbil och tjänade drygt 28 000 kronor i månaden. När hans arbetstillstånd var på väg att löpa ut meddelade han arbetsgivaren att hans måste åka tillbaka till hemlandet för att söka ett nytt.

När chauffören väl beviljats arbetstillstånd och kom tillbaka placerades han in på en lägre lönenivå, för B-behörighet i stället för C.

– Då hamnar han under 27 360 kronor och företaget kan inte behålla honom. Det han skulle ha gjort var att begära tjänstledighet av företaget. Får man inte den beviljad och lämnar Sverige så upphör anställningskontraktet att gälla, säger Kvilén.

När det gäller UPS i Göteborg uppskattar han att ett tiotal migrantchaufförer riskerar att få lämna Sverige.

– Det är jättehemskt, personliga tragedier för en del som har familj och ordnade förhållanden i Sverige. Företagen förlorar också kompetens och förarna som är kvar får en avsevärt högre arbetsbörda. I en redan stressad situation, säger Magnus Kvilén.

Han tillägger:

– Det vi kan jobba med lokalt är att försöka förhandla upp ingångslönerna med arbetsgivarna.

”Moment 22”

Håkan Norborg är heltidsanställt skyddsombud på distributionsbolaget Premo i Storstockholm.

– I den här frågan samarbetar Transport och Premo och vi är väldigt överens om att agera så rättvist som möjligt. Det är ett slags moment 22. De flesta bud arbetar deltid, 50, 60 procent så det är jättesvårt att rädda någon. Höjer bolaget sysselsättningsgraden och lönen för någon så blir det orättvist för någon annan.

Fackets linje är att LAS-listan ska följas, så att de som arbetat längst tid ska få förtur.

– Vi får förhandla med ledningen, fall för fall. Jag har inget emot att lönerna höjs så att buden slipper åka tillbaka till ursprungsländerna. Men det måste vara rättvist.

Enligt Håkan Norborg skulle problemet lätt kunna åtgärdas genom ändrade regler, så att migranterna får ha två arbetsgivare.

– Nu tillåts de bara ha en för att få arbetstillstånd. De nya försörjningskraven sätter en jättepress på de här stackars människorna.

Med de nya reglerna behöver migrantarbetarna styrka var tredje månad att de har rätt att jobba i Sverige, förklarar Norborg.

– En väldigt knepig situation. Jag får samtal från bud som har problem att få svar från Migrationsverket.

Någon uppsägningstid finns inte. Distributörernas anställning hävs från den ena dagen till den andra om de saknar arbetstillstånd och inte når upp till lönekravet, konstaterar Håkan Norborg.

– Jag hör från buden att de anser att en del arbetsledare behandlar dem orättvist och jag har framfört det till ledningen.

”Kan bara rädda ett fåtal”

Halva arbetsstyrkan bland Premo Storstockholm cirka 1 000 anställda distributörer berörs på något sätt av de nya migrationsreglernas. 100 av dem direkt eftersom de söker arbetstillstånd.

– Vi kommer bara att kunna rädda ett fåtal. Det är oerhört trist, men den här situationen kan varken Premo eller facket lastas för. Det är regeringen och Migrationsverket som bär ansvaret, säger Håkan Norborg.

Ombudsman Magnus Kinnunen på Transports Stockholmsavdelning säger:

– På våra möten med Premo har vi begärt information om vilka som drabbas för att se om vi kan hitta någon lösning. Premo har också sagt att de ska gå efter LAS-listan och inte godtyckligt utöka arbetstiden för vissa utvalda.

– Det vi ser nu verkar vara lugnet före stormen, innan arbetstillstånden löper ut och fler migranter drabbas av Tidöpartiernas nya försörjningskrav, säger ombudsman Magnus Kinnunen.

Fotnot: LAS står för lagen om anställningsskydd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.