Close
Naiara Pereira Cunha, styrelseordförande i Telge Återvinning, med elsopbilen som varit i drift sedan slutat av augusti. Och allt har fungerat utmärkt hittills.
Close

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

–  Det är en historisk händelse. Vi äger den första eldrivna sopbilen i sitt slag i världen, säger Naiara Pereira Cunha (MP) styrelseordförande för Telge Återvinning.

Hon ser det som att det kommunala renhållningsbolaget, tillsammans med tillverkaren Scania, tagit ett stort steg mot framtidens avfallsbransch och för att driva på klimatarbetet:

– Bilen kommer att fungera som en katalysator för hela sophanteringsbranschen. Södertälje har som mål att bli klimatneutralt och att kommunens växthusgasutsläpp ska bli noll. Vi hoppas fler följer efter och ser el som alternativ.

Naiara Pereira Cunha framhåller att det viktiga för henne är helheten, att göra satsningar som håller i längden. Både med tanke på bolagets bästa och som politiker.

Renhållningsbolagets styrelseordförande sitter också som ersättare för Miljöpartiet i Södertälje kommunfullmäktige och vice ordförande i tekniska nämnden.

Ett exempel på långsiktig satsning är egenproducerad energi inom kommunen, för att slippa vara utlämnade åt prissvängningar på marknaden. För elektrifiering av kommunens fordon betyder onekligen ökade elkostnader.

–  Just nu funderar vi på och utreder möjligheten med en solcellspark på en gammal deponi, ett flera hektar stort område, säger Naiara.

Men innan det kan bli aktuellt måste den tidigare soptippen täckas och kontrolleras, bland annat för att inte riskera att kvarvarande gifter tränger ut i vattnet.

Laddat och klart

Den första eldrivna sopbilen med fyrfackssortering har nu, i slutet av oktober, varit i drift i två månader. Bilen har utan problem klarat den vanliga rundan på en laddning.

– Under testperioden har det fungerat över förväntan, med 60 procents laddning kvar. Men det har ju varit under en varmare årstid. Hur det blir vintertid vet vi inte säkert. Vi har diskuterat om den skulle vara nödvändigt att behöva laddas lunchtid men än så länge har det inte behövts, säger Naiara Pereira Cunha.

Sedan drygt en vecka är också den andra bilen av samma slag i drift. Båda är tillverkade hos Scania i Södertälje.

Är det en fördel att ha tillverkaren i hemkommunen?

– Ja, det måste jag säga. Det är enklare för oss att få till sådana saker som mindre justeringar i hytten. Jag har pratat med de förare som kör och en kille, som egentligen skulle haft semester, sa att han ville vara på plats när vi testade, berättar Naiara.

Hon har själv varit inne i sopbilen och slogs av känslan av att komma in i en flygplanskabin.

En bieffekt med elfordon är potentialen att göra så att avfallsbranschen blir mer inkluderande, enligt henne. Många upplever de eldrivna bilarna som smidigare och mjukare att köra, med teknik som gör att jobbet inte kräver stor fysisk styrka.

– Att de är tystare gör för många också att det går lite fortare att varva ner hemma efter jobbet. Man slipper leva med ett ständigt närvarande motorljud, säger Naiara.

– Traditionsenligt har ju avfallsbranschen varit mansdominerad, men vi har under flera år arbetat för att öka andelen kvinnor. Att fler kvinnor blir intresserade av att köra lastbil är något som elektrifieringen bidragit till.

Naiara Pereira Cunha pekar på en annan förklaring: Förändringar av yrkets innehåll. Miljöarbetare utför i dag ett kvalificerat jobb som återvinnare. Vilket passar långt fler än tidigare tack vare utvecklingen av tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!