Close
Naiara Pereira Cunha, styrelseordförande i Telge Återvinning, med elsopbilen som varit i drift sedan slutat av augusti. Och allt har fungerat utmärkt hittills.
Close

Först i världen med fyrfack

Miljöarbete. I Södertälje rullar sedan sommaren en eldriven sopbil med fyrfackssortering. Den är hittills världsunik och används för att hämta hushållsavfall. I kommunen finns även planer på att producera egen el till fordonsflottan.

–  Det är en historisk händelse. Vi äger den första eldrivna sopbilen i sitt slag i världen, säger Naiara Pereira Cunha (MP) styrelseordförande för Telge Återvinning.

Hon ser det som att det kommunala renhållningsbolaget, tillsammans med tillverkaren Scania, tagit ett stort steg mot framtidens avfallsbransch och för att driva på klimatarbetet:

– Bilen kommer att fungera som en katalysator för hela sophanteringsbranschen. Södertälje har som mål att bli klimatneutralt och att kommunens växthusgasutsläpp ska bli noll. Vi hoppas fler följer efter och ser el som alternativ.

Naiara Pereira Cunha framhåller att det viktiga för henne är helheten, att göra satsningar som håller i längden. Både med tanke på bolagets bästa och som politiker.

Renhållningsbolagets styrelseordförande sitter också som ersättare för Miljöpartiet i Södertälje kommunfullmäktige och vice ordförande i tekniska nämnden.

Ett exempel på långsiktig satsning är egenproducerad energi inom kommunen, för att slippa vara utlämnade åt prissvängningar på marknaden. För elektrifiering av kommunens fordon betyder onekligen ökade elkostnader.

–  Just nu funderar vi på och utreder möjligheten med en solcellspark på en gammal deponi, ett flera hektar stort område, säger Naiara.

Men innan det kan bli aktuellt måste den tidigare soptippen täckas och kontrolleras, bland annat för att inte riskera att kvarvarande gifter tränger ut i vattnet.

Laddat och klart

Den första eldrivna sopbilen med fyrfackssortering har nu, i slutet av oktober, varit i drift i två månader. Bilen har utan problem klarat den vanliga rundan på en laddning.

– Under testperioden har det fungerat över förväntan, med 60 procents laddning kvar. Men det har ju varit under en varmare årstid. Hur det blir vintertid vet vi inte säkert. Vi har diskuterat om den skulle vara nödvändigt att behöva laddas lunchtid men än så länge har det inte behövts, säger Naiara Pereira Cunha.

Sedan drygt en vecka är också den andra bilen av samma slag i drift. Båda är tillverkade hos Scania i Södertälje.

Är det en fördel att ha tillverkaren i hemkommunen?

– Ja, det måste jag säga. Det är enklare för oss att få till sådana saker som mindre justeringar i hytten. Jag har pratat med de förare som kör och en kille, som egentligen skulle haft semester, sa att han ville vara på plats när vi testade, berättar Naiara.

Hon har själv varit inne i sopbilen och slogs av känslan av att komma in i en flygplanskabin.

En bieffekt med elfordon är potentialen att göra så att avfallsbranschen blir mer inkluderande, enligt henne. Många upplever de eldrivna bilarna som smidigare och mjukare att köra, med teknik som gör att jobbet inte kräver stor fysisk styrka.

– Att de är tystare gör för många också att det går lite fortare att varva ner hemma efter jobbet. Man slipper leva med ett ständigt närvarande motorljud, säger Naiara.

– Traditionsenligt har ju avfallsbranschen varit mansdominerad, men vi har under flera år arbetat för att öka andelen kvinnor. Att fler kvinnor blir intresserade av att köra lastbil är något som elektrifieringen bidragit till.

Naiara Pereira Cunha pekar på en annan förklaring: Förändringar av yrkets innehåll. Miljöarbetare utför i dag ett kvalificerat jobb som återvinnare. Vilket passar långt fler än tidigare tack vare utvecklingen av tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Världens bästa lastbil!

Davids krönika. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Transportarbetarens logga

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.