Först inhyrd i fem år – sedan anställd och sparkad
Bemanning. Efter mer än fem år som inhyrd på DHL:s lager i Örebro fick Hamid anställning, direkt hos DHL. Men bara på prov. Sex veckor senare meddelade DHL plötsligt att provanställningen skulle avbrytas och Hamid sparkades ut.
– Bland det värsta jag upplevt som facklig förhandlare, säger Transports ombudsman Mikael Ladman.
Hamid vill inte framträda med sitt rätta namn. Han är arbetslös och vågar inte äventyra möjligheten att få ett nytt jobb. Ett som är tryggare.
– Jag är fortfarande chockad, säger han. Jag har hustru och ett barn att försörja. Det värsta är att jag inte får någon förklaring från DHL. Varför dög jag som inhyrd i fem–sex år, men inte sedan?
Hamid sitter hemma i vardagsrummet i lägenheten i Örebro. Han berättar att han fick jobb på ett bemanningsföretag sommaren 2013. Han skickades omgående till DHL:s stora lager i utkanten av staden.
Där blev han kvar. I princip på heltid.
– Jag har jobbat ungefär 95 procent på DHL. Några enstaka dagar har det inte funnits jobb och då har jag fått garantilön från bemanningsföretaget, säger Hamid.
Han jobbade med alla sorters jobb på lagret. Orderplock, truckkörning och lossning av lastbilar som kommer med gods till storkunder som OBH Nordica och Semper.
Precis som de flesta inhyrda hoppades Hamid på fast heltidsjobb. Direkt hos DHL. Han noterade att andra inhyrda kunde få DHL-anställning efter bara några månader, men han och några kollegor fick vänta.
Hamid säger:
– En dag i höstas kom chefen till mig och sa: ”Vi vill att du kommer till oss.” Jag blev jätteglad förstås. Det var jag och en kollega som skulle anställas samtidigt. Vi hade båda hoppats länge.
– Lönen skulle inte bli bättre, snarare aningen lägre. Men fast jobb är tryggare. Min fru har inget jobb än och vår ekonomi hänger på mig.
Den 1 december 2018 var anställningsbeviset påskrivet och Hamid hade fått jobb på DHL supply chain, som lagerdelen formellt heter. Fast företaget hade bara gått med på provanställning, sex månader. Trots att Hamid jobbat där i fem och ett halvt år.
– Jag vågade inte kräva fast jobb direkt. Jag visste att DHL är hårda med sådant.
Fast Hamid trodde ändå att provmånaderna var en formsak. Så hade det varit för många andra kollegor. Men efter bara sex veckor, den 14 januari, kom kallduschen:
– Min chef kallade in mig och meddelade att provanställningen skulle avbrytas redan den sista januari, efter bara två månader. Skälet han angav var att DHL var överbemannade. Jag kunde inte ta in det. Tänkte att det kan bara inte vara sant.
– Jag förlorade inte bara jobbet jag strävat efter så länge. Jag hade ju också sagt upp mig från ett fast jobb på bemanningsföretaget, där jag fått ihop ganska många anställningsår.
Hamid beskriver hur han i ett chocktillstånd skrev under uppsägningshandlingen som chefen lagt fram på bordet.
Facket – Transport – kopplades in. Det uppdagades att DHL gjort flera fel. Bland annat hade företaget skrivit fel datum på arbetsgivarintyget. Något som gjorde att Hamid blev utan a-kassa i en månads tid.
DHL var också på väg att betala ut en månadslön för mycket. För februari. Skatten var inbetald och lönen på väg, men utbetalningen stoppades i sista stund.
Den fackliga lokala förhandlingen blev resultatlös. DHL vägrade backa och ta tillbaka Hamid. Ombudsman Mikael Ladman är besviken. Och uppretad:
– DHL:s agerande är makalöst! Det är för det första absurt att kräva provanställning för någon som jobbat på arbetsplatsen i fem, sex år. Här måste vi som fackförening rannsaka oss och bli bättre på att informera våra medlemmar. Gå inte med på provanställning om du redan visat att du kan jobbet!
– Jag har också sagt att det absolut minsta DHL kan göra nu är att betala ut den extra månadslönen. Jag blev lovad besked om detta, men har inte hört någonting. Företaget har fortfarande inhyrd personal. Om det verkligen var arbetsbrist hade det varit rimligare att minska på inhyrningen, i stället för att avbryta en provanställning.
Lagen är skriven så att arbetsgivare i praktiken inte behöver motivera varför man avbryter provanställningar. Men både Ladman och Hamid har försökt pressa fram ett svar från DHL.
Hamid säger:
– Motiveringen jag fick först var arbetsbrist. Sedan att jag inte nådde ”snittet” när man tittat på min arbetsinsats vid orderplock. Fast det sista halvåret arbetade jag bara vid intaget, där lastbilarna kommer, och där finns inget snitt. Det sista som antyddes var att jag inte passade in i gruppen.
Att han inte skulle passa in känns mest förnedrande, tycker Hamid:
– Fortfarande ringer gamla kollegor och frågar hur jag mår och hur det går med nytt jobb. Några har sagt att i arbetsgruppen jag tillhörde snackar man om min anställning, det som hände mig, nästan dagligen. Jag har väldigt svårt att tro att jag inte var en del i gänget.
Björn Ramstedt är ordförande i Transportklubben på DHL-lagret. Han tycker också att det är fel att provanställa personer som redan är ”prövade”.
– Företaget har avbrutit provanställningar tidigare, men aldrig på det här sättet. Relationen mellan vår fackklubb och DHL lär bli frostigare i framtiden.
Susanne Sandberg är chef på DHL och den som förhandlade med Transport. Transportarbetaren ringer henne för att ställa frågor om Hamid och DHL:s personalpolitik.
Varför tillämpar ni provanställning på en person som varit inhyrd i fem, sex år?
Hon säger:
– Jag tycker att det är konstigt att du ringer och ställer frågor om individer som du nämner vid namn. Jag kan inte prata om enskilda personer med utomstående.
Jag kommer inte att nämna hans namn i artikeln, jag angav det för att du skulle veta vilket ärende det handlar om…
– Ja precis, och du får inte citera någonting från mig heller. Nu ska jag prata med Transports ombudsman. Vi har en pågående förhandling. Jag svarar inte på någonting nu, du får kontakta mig nästa vecka.