Första etappen redan påbörjad
Inom ett par år ska Sverige ha två testanläggningar där lastbilar eller bussar körs på el på allmän väg. Det är målet för Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten, som dragit i gång ett gemensamt projekt. – Elvägar är den enda lösning vi ser för att få ner utsläppen från den tunga trafiken, säger Anders Berndtsson på Trafikverket.
Förra året inleddes den statliga upphandlingen, Projekt elvägar. Anders Berndtsson beskriver det som en flerstegsraket där syftet är att få innovativa industriföretag att själva komma med idéer.
Bakgrunden är analyser som visar att godstransporterna kommer att öka även i framtiden. Att järnvägen skulle kunna möta den efterfrågan bedöms inte som realistiskt, anser Trafikverket.
Anders Berndtsson säger:
– Visst, det kommer nya biologiska bränslen. Men det är tveksamt om de behövs bäst i den tunga trafiken. Det kan i stället vara flyget och sjöfarten.
– De tunga fordonen står för ungefär 20 procent av trafikens totala koldioxidutsläpp. Vår uppfattning är att Sverige måste göra något åt detta. Järnvägen kommer aldrig att kunna ta över allt gods.
Lösningen är alltså elvägar. Berndtsson beskriver hur intresset för elektrifieringen ökat lavinartat på bara fyra, fem år.
När Trafikverket genomförde första steget av upphandlingen kom det in elva förslag till försöksanläggningar. Efter sållningar blev det fyra kvar:
- Busstrafik i Göteborg. Här vill företagen Volvo och Bombardier anlägga en sträcka där bussar laddas genom induktiv överföring.
- En busslinje i Södertälje. Scania och Bombardier begär att få pröva samma sorts lösning som i Göteborg.
- Godstrafik från Rosersberg till Arlanda. På en kilometerlång sträcka vill ett Rosersbergsföretag tillsammans med bolaget Elways pröva konduktiv teknik. Via en skena i vägbanan ska elektricitet föras över till lastbilar.
- Godstrafik på väg E 16, mellan Gävle och Sandviken. Ett stort antal företag och intressenter föreslår tillsammans med Scania och Siemens en luftledning för eldrivna lastbilar. Siemens utvecklar så kallade strömavtagare.
Trafikverket har anslagit totalt 100 miljoner kronor till vinnarna.
– Vi hoppas att två av de föreslagna testanläggningarna blir verklighet, säger Anders Berndtsson.