Första F-skattarfallet till Arbetsdomstolen
För första gången ska ett svenskt åkeri, som använder så kallade falska egenföretagare som chaufförer, ställas inför Arbetsdomstolen. Det är Transport som stämmer Andreassons Åkeri i Veddige. Om förbundet vinner kan fallet bilda prejudikat för framtiden.
Saken gäller den polske lastbilschauffören Radoslaw Rostkowski, som Transportarbetaren rapporterat om tidigare. Rostkowski körde på F-skattsedel åt Andreassons bemanningsbolag Zimit, och stämde till slut åkeriet eftersom han ansåg sig ha lurats på pengar.
Sedan dess har Transport tagit sig an hans fall, och ska nu stämma Andreassons Åkeri inför Arbetsdomstolen. Förbundet hävdar att Rostkowski i praktiken var anställd i bolaget, inte egenföretagare. På de grunderna kräver man drygt 150 000 kronor i innestående lön till Rostkowski, och cirka 300 000 kronor i skadestånd till förbundet.
Detta är det första fallet i sitt slag att prövas i domstol i Sverige. I hela landet finns enligt beräkningar från Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund omkring 1 000 ”falska egenföretagare” – chaufförer med F-skattsedel som kör under anställningslika förhållanden till låg ersättning.
– Vi har i princip gått och väntat på ett sådant här fall, säger Ulf Persson, central åkeriombudsman på Transport.
Blir Radoslaw Rostkowskis fall ett prejudikat om ni vinner i Arbetsdomstolen?
– Ja. Det tror jag att det blir. Men i det här fallet är det, ur vår synvinkel, så uppenbart att det handlar om att kringgå kollektivavtal och las, eftersom Andreassons inte har några anställda chaufförer alls utan bara F-skattare som kör genom deras förmedlingsbolag Zimit.
– Det gör att jag är ganska optimistisk om våra chanser att vinna det här fallet, men det gör det också vanskligt att bedöma hur starkt prejudikatsvärde det får. Många av de här bolagen har både egna anställda och F-skattare, vilket kan göra det hela mer komplicerat. Man får alltid göra en bedömning från fall till fall. Men om vi vinner det här ärendet kommer det att vara till fördel för oss i framtiden naturligtvis.
Parallellt med att Transport tar Radoslaw Rostkowskis fall till AD, fortsätter man förhandla med Andreassons om deras övriga F-skattarchaufförer. Kommer man inte överens, kan förbundet komma att stämma företaget för allihop på ett bräde. I så fall handlar det om över 100 chaufförer och skadeståndsbelopp på tiotals miljoner.