Första kontroll visar att fordonen hade vinterdäck
Efter gårdagens stora masskrock i Skåne, där minst hälften av de inblandade fordonen var lastbilar och andra tunga fordon, har frågan om effekten av den nya vinterdäcklagen väckts. Men enligt Skånepolisen finns ännu inget som tyder på att bilarna vid krocken saknade vinterdäck.
Den stora seriekrocken på Tranarpsbron utanför Östra Ljungby i Skåne i går, tisdag, krävde minst ett dödsoffer. Ett 40-tal personer skadades och fördes till sjukhus, fyra med allvarliga skador.
På olycksplatsen kolliderade fordon med varandra både i södergående och norrgående riktning, men värst var det i norrgående fältet där över 40 fordon var inblandade. Majoriteten var lastbilar och andra tunga fordon, enligt polisen i Skåne.
Orsaken till olyckan tros vara halt väglag i kombination med dimma och dålig sikt.
Detta har gjort att diskussionen om vinterdäck på tunga fordon har kommit upp. Något som är särskilt aktuellt efter att den nya lagen trädde i kraft vid årsskiftet. Nu ska alla tunga fordon ha vinterdäck, eller motsvarande, vid vinterväglag.
Flera personer har kritiserat lagen för att vara svår att kontrollera, särskilt då den inte gäller mellan några särskilda datum utan bara när det är snö och halt.
Ulric Långberg, från Sveriges Åkeriföretag, säger till Svenska Dagbladet att de svenska åkerierna redan är bra på att rusta sina fordon för vinterväglag och att lagen därför mest gäller utländska lastbilar. I artikeln framgår också att varken polisen eller tullen gör några kontroller av att lagen följs.
Det finns dock inget som tyder på att avsaknad av vinterdäck ligger bakom tisdagens olycka.
– Vi har gjort en första kontroll och än har vi inte fått in någon rapport om brister i däckutrustning, säger utredningsledare Arne Davidsson vid en presskonferens på polishuset i Helsingborg på onsdagen.
Han berättar att besiktningspersonal finns på plats vid bron även i dag.
– Vi ska undersöka alla fordon som är skadade. Dels gällande däckmontering, utifrån de regler som gäller. Dels ska vi tömma färdskrivarna från alla tunga fordon på all information som vi kan komma åt, för att se bland annat vilka hastigheter som de har hållit, säger Arne Davidsson.
Trots att många av de inblandade i olyckan var yrkeschaufförer har Jonas Persson, regionalt skyddsombud i avdelning 14 i Helsingborg, inte hört något om att några medlemmar skulle ha kommit till skada.
– Jag har inte fått några indikationer på det. Har vi tur kanske det inte är någon av våra medlemmar den här gången, säger han.
Han påpekar dock att om så skulle vara fallet kan det hända att krishantering på arbetsplatsen går före att kontakta skyddsombudet.
– Det jag vet är att den där platsen är lömsk och ökänd. Det är säkert 20 meter ner till marken under bron, och så fort det blir minusgrader blir det halt. Och efter vad jag har hört var det både lastbilar och personbilar som körde om utryckningsfordon med blåljus, säger Jonas Persson.