Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.
Det är en mycket intensiv och händelserik vår för hamnarna med blockad och andra frågor om sanktioner mot ryska fartyg att hantera. Andra som också vänder sig emot Putins krig är till exempel TPL-klubben på Postnord i Jönköping. De skänkte sitt skadestånd de fått för en missad MBL-förhandling till hjälp för Ukraina. I media har vi också läst och sett om många chaufförer som initiativrikt åker ner med mat, medicin och annat användbart och som kommer tillbaka med familjer på flykt. I Transportarbetaren nummer 5 har frilansmedarbetaren Tadeusz Rawa varit på plats vid gränsen mellan Polen och Ukraina. Ihor Luhovyj berättar i reportaget om hur att tunga lastbilar har svårt att röra sig i krigszonen:
– Vägar är ofta sönderbombade eller minerade. Det ligger också en massa blindgångare. Bara mindre fordon kan klara att nå små orter. Ibland kör vi nästan på ren intuition för att undvika alla faror.
En otäck arbetsplatsolycka blev startskottet för att en ny fackklubb bildades. Olyckan skedde på arbetsplatsen Götene Kyltransporter och där har nu ett fackligt fotarbete kommit i gång. Arbetare ska inte behöva komma till skada för att ett fackligt engagemang och intresse ska väckas. Arbetsmiljön gäller alla och arbetsgivaren ska arbeta förebyggande så att inte skador och tillbud uppstår. Arbetsmiljö handlar om fysiska, psykologiska och sociala förhållanden. Ja, allt är arbetsmiljö skulle man kunna säga. Och det finns modeller att ta till hjälp, till exempel Respekttrappan. För frågorna är ofta svåra och komplexa och då kan det vara bra med lite vägledning.
Visste du att Sverige har 542 miljardärer? Och att lönegapet mellan arbetare och tjänstemän fortsätter att öka? Att det i år går cirka 65 arbetarlöner på en näringslivstopp? Det vill säga att en vd i näringslivet tjänar lika mycket som 65 arbetare.
AB Volvos ordförande Carl-Henric Svanberg lovade att bonus var otänkbart för ledningen när bolaget under pandemin tog emot miljardbelopp i stöd av oss skattebetalare. Men det hindrade inte att det i stället blev en ”rörlig ersättning” som gav Volvos vd Martin Lundstedts 21 miljoner kronor extra. Och hans lön ökade dessutom med fem miljoner till 49. Rimligt?
I år kan förstamajtågen ringla som innan pandemin. Är det frågan om löner ropen som skallar handlar om?
Sköna maj välkommen! Ha en härlig försommar och var försiktig på jobbet.