Första rattfylleristen stoppad av alkobommarna i Göteborg
Alkolåsbommarna i Stena Lines Tysklandsterminal i Göteborg har hejdat sin första rattfyllerist. En lastbilschaufför stoppades med 1,12 promille, över gränsen för grovt rattfylleri.
I slutet av augusti inleddes ett försök med alkolåsbommar vid Stena Lines färjeterminal i Göteborg. Initiativet kommer från Motorförarnas Helnykterhetsförbund (MHF).
Alla yrkesförare måste blåsa i en alkomätare när de kör av färjan, för att bommarna ska öppnas och låta chauffören köra vidare.
Nu har en långtradarchaufför stoppats av alkolåsbommen i Majnabbehamnen när han körde av en Tysklandsfärja. Traditionell alkoholmätning visade att han hade 1,12 promille.
Gränsen för grovt rattfylleri går vid 1,0 promille.
– Så han var rejält påstruken. Det är mycket bra att han kunde stoppas innan han kom ut i trafiken, säger Tomas Jonsson, projektledare på MHF.
Hittills har omkring 1 000 yrkesförare blåst vid alkolåsbommarna, men det är alltså inte förrän nu som en berusad förare ertappats.
– Normalt brukar det ta mellan 200 och 350 prov innan man nyper någon. Så vi tror att alkolåsbommarna har haft en väldigt stor preventiv effekt, säger Tomas Jonsson.
Dessutom visar de första veckorna med alkolåsbommar, enligt Tomas Jonsson, att systemet fungerar utan att orsaka köer och förseningar.
– Så det här ser vi som en fjäder i hatten i vårt arbete med att införa alkolåsbommar i fler svenska hamnar, säger han.
Transport uttryckte en viss kritik när bommarna sattes upp. Arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig ansåg att systemet väckte frågor om den personliga integriteten, samtidigt som han betonade att förbundet delar MHF:s syn på onykterhet på vägen.