Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close
Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Första fotografiet på svenska bussen publicerades i tidningen Allers Familj-Journal den 23 juli 1899.
Daimlers buss från 1899 kunde förses med sittplatser på taket.
Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899. Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899.
Artikel i Norrköpings Tidningar den 17 juli 1899.
Insändarskribent som klagar på skramlande bussen, Aftonbladet den 17 juli 1899.
Artikel i Stockholms Dagblad om första turerna med bullerbussen den 12 juli 1899.
I början av juli gjordes en provtur med Stockholms polischef.
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”. Foto: Henry Thorburn
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”.
Foto: Henry Thorburn

Under flera månader hade svenska tidningar uppmärksammat att Stockholm snart skulle få sin första motordrivna buss, eller ”omnibus” som det kallades på den här tiden. Det hade länge funnits stora passagerarvagnar som drogs av hästar men nu var det dags för en första ”bensinhäst”.

I början av juli 1899 hade en Daimler lånats in från Tyskland. Efter en provkörning med Stockholms polischef ombord så fick Maskinaffären Stieltjes tillstånd för provkörningar. Första linjen gick från Rödbotorget (nära riksdagshuset) och sedan via Drottninggatan till Observatoriegatan.

Den som råkade befinna sig i centrala Stockholm den 12 juli 1899 kunde inte heller missa premiären. Kombinationen järnskodda hjul och gatorna belagda med ojämna kullerstenar skapade ett rejält oväsen.

Så här beskriver Norrköpings Tidningar det hela:

”Allas blickar ändes åt samma håll. Från detta håll hördes ett skramlande dån och man varseblef ett jätteåkdon, närmast påminnande om en ofantligt aflång järnlåda, som med ett hiskligt skramlande ilade i väg med stark fart. Larmet var bedöfvande. Man hörde ett skallrande af jernstycken, som om hela kolossen varit dåligt sammanfogad och när som helst kunnat skaka sönder, ett rått, otäckt, infernaliskt ljud.”

I folkmun fick Daimlern snabbt öknamnet ”bullerbussen”.

Förutom oljudet så hade man problem med skakningar. Passagerarna studsade omkring inne i bussen och i husen man passerade fick man problem med gungande kristallkronor och sprickor i väggarna.

Redan efter sex dagar lade man ner linjen och skickade tillbaka bussen till fabriken i Cannstatt. Senare under året skedde ett nytt test på linjen Tegnérgatan–Roslagstul men det dröjde tills första världskriget innan bussar blev vanliga i huvudstaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.