Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close
Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Första fotografiet på svenska bussen publicerades i tidningen Allers Familj-Journal den 23 juli 1899.
Daimlers buss från 1899 kunde förses med sittplatser på taket.
Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899. Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899.
Artikel i Norrköpings Tidningar den 17 juli 1899.
Insändarskribent som klagar på skramlande bussen, Aftonbladet den 17 juli 1899.
Artikel i Stockholms Dagblad om första turerna med bullerbussen den 12 juli 1899.
I början av juli gjordes en provtur med Stockholms polischef.
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”. Foto: Henry Thorburn
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”.
Foto: Henry Thorburn

Under flera månader hade svenska tidningar uppmärksammat att Stockholm snart skulle få sin första motordrivna buss, eller ”omnibus” som det kallades på den här tiden. Det hade länge funnits stora passagerarvagnar som drogs av hästar men nu var det dags för en första ”bensinhäst”.

I början av juli 1899 hade en Daimler lånats in från Tyskland. Efter en provkörning med Stockholms polischef ombord så fick Maskinaffären Stieltjes tillstånd för provkörningar. Första linjen gick från Rödbotorget (nära riksdagshuset) och sedan via Drottninggatan till Observatoriegatan.

Den som råkade befinna sig i centrala Stockholm den 12 juli 1899 kunde inte heller missa premiären. Kombinationen järnskodda hjul och gatorna belagda med ojämna kullerstenar skapade ett rejält oväsen.

Så här beskriver Norrköpings Tidningar det hela:

”Allas blickar ändes åt samma håll. Från detta håll hördes ett skramlande dån och man varseblef ett jätteåkdon, närmast påminnande om en ofantligt aflång järnlåda, som med ett hiskligt skramlande ilade i väg med stark fart. Larmet var bedöfvande. Man hörde ett skallrande af jernstycken, som om hela kolossen varit dåligt sammanfogad och när som helst kunnat skaka sönder, ett rått, otäckt, infernaliskt ljud.”

I folkmun fick Daimlern snabbt öknamnet ”bullerbussen”.

Förutom oljudet så hade man problem med skakningar. Passagerarna studsade omkring inne i bussen och i husen man passerade fick man problem med gungande kristallkronor och sprickor i väggarna.

Redan efter sex dagar lade man ner linjen och skickade tillbaka bussen till fabriken i Cannstatt. Senare under året skedde ett nytt test på linjen Tegnérgatan–Roslagstul men det dröjde tills första världskriget innan bussar blev vanliga i huvudstaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.