Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close
Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Första fotografiet på svenska bussen publicerades i tidningen Allers Familj-Journal den 23 juli 1899.
Daimlers buss från 1899 kunde förses med sittplatser på taket.
Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899. Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899.
Artikel i Norrköpings Tidningar den 17 juli 1899.
Insändarskribent som klagar på skramlande bussen, Aftonbladet den 17 juli 1899.
Artikel i Stockholms Dagblad om första turerna med bullerbussen den 12 juli 1899.
I början av juli gjordes en provtur med Stockholms polischef.
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”. Foto: Henry Thorburn
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”.
Foto: Henry Thorburn

Under flera månader hade svenska tidningar uppmärksammat att Stockholm snart skulle få sin första motordrivna buss, eller ”omnibus” som det kallades på den här tiden. Det hade länge funnits stora passagerarvagnar som drogs av hästar men nu var det dags för en första ”bensinhäst”.

I början av juli 1899 hade en Daimler lånats in från Tyskland. Efter en provkörning med Stockholms polischef ombord så fick Maskinaffären Stieltjes tillstånd för provkörningar. Första linjen gick från Rödbotorget (nära riksdagshuset) och sedan via Drottninggatan till Observatoriegatan.

Den som råkade befinna sig i centrala Stockholm den 12 juli 1899 kunde inte heller missa premiären. Kombinationen järnskodda hjul och gatorna belagda med ojämna kullerstenar skapade ett rejält oväsen.

Så här beskriver Norrköpings Tidningar det hela:

”Allas blickar ändes åt samma håll. Från detta håll hördes ett skramlande dån och man varseblef ett jätteåkdon, närmast påminnande om en ofantligt aflång järnlåda, som med ett hiskligt skramlande ilade i väg med stark fart. Larmet var bedöfvande. Man hörde ett skallrande af jernstycken, som om hela kolossen varit dåligt sammanfogad och när som helst kunnat skaka sönder, ett rått, otäckt, infernaliskt ljud.”

I folkmun fick Daimlern snabbt öknamnet ”bullerbussen”.

Förutom oljudet så hade man problem med skakningar. Passagerarna studsade omkring inne i bussen och i husen man passerade fick man problem med gungande kristallkronor och sprickor i väggarna.

Redan efter sex dagar lade man ner linjen och skickade tillbaka bussen till fabriken i Cannstatt. Senare under året skedde ett nytt test på linjen Tegnérgatan–Roslagstul men det dröjde tills första världskriget innan bussar blev vanliga i huvudstaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elmia Lastbil 2024

Transport på plats på Elmia

Åkeri. Alla kommer att vara där. På onsdag nästa vecka öppnar lastbilsmässan på Elmia-området i Jönköping. Transport välkomnar besök i förbundets monter under fyra mässdagar.

Biljettkontrollanter-foto-Västtrafik

Civila kontrollanter kvar hos Västtrafik

Bevakning. De omstridda, civilklädda kontrollanterna i Göteborgs kollektivtrafik blir kvar åtminstone under en förlängd testperiod. Flera kontrollanter har utsatts för våld och hot, men enligt trafikbolaget Västtrafik har det lugnat ned sig.

CSG:s rekonstruktion har stoppats

Bevakning. Osäkerhet råder bland de anställda på vaktbolaget CSG sedan rekonstruktionen av företaget har stoppats. Personalen förtjänar en stor eloge säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.