Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close
Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.
Close

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Första fotografiet på svenska bussen publicerades i tidningen Allers Familj-Journal den 23 juli 1899.
Daimlers buss från 1899 kunde förses med sittplatser på taket.
Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899. Redan efter sex dagar stoppades bullerbussen. Artikel i tidningen Dagen den 19 juli 1899.
Artikel i Norrköpings Tidningar den 17 juli 1899.
Insändarskribent som klagar på skramlande bussen, Aftonbladet den 17 juli 1899.
Artikel i Stockholms Dagblad om första turerna med bullerbussen den 12 juli 1899.
I början av juli gjordes en provtur med Stockholms polischef.
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”. Foto: Henry Thorburn
De extremt ojämna kullerstenarna på Drottninggatan gjorde att första bussen (med sina järnskodda hjul) orsakade ett ”otäckt infernaliskt ljud”.
Foto: Henry Thorburn

Under flera månader hade svenska tidningar uppmärksammat att Stockholm snart skulle få sin första motordrivna buss, eller ”omnibus” som det kallades på den här tiden. Det hade länge funnits stora passagerarvagnar som drogs av hästar men nu var det dags för en första ”bensinhäst”.

I början av juli 1899 hade en Daimler lånats in från Tyskland. Efter en provkörning med Stockholms polischef ombord så fick Maskinaffären Stieltjes tillstånd för provkörningar. Första linjen gick från Rödbotorget (nära riksdagshuset) och sedan via Drottninggatan till Observatoriegatan.

Den som råkade befinna sig i centrala Stockholm den 12 juli 1899 kunde inte heller missa premiären. Kombinationen järnskodda hjul och gatorna belagda med ojämna kullerstenar skapade ett rejält oväsen.

Så här beskriver Norrköpings Tidningar det hela:

”Allas blickar ändes åt samma håll. Från detta håll hördes ett skramlande dån och man varseblef ett jätteåkdon, närmast påminnande om en ofantligt aflång järnlåda, som med ett hiskligt skramlande ilade i väg med stark fart. Larmet var bedöfvande. Man hörde ett skallrande af jernstycken, som om hela kolossen varit dåligt sammanfogad och när som helst kunnat skaka sönder, ett rått, otäckt, infernaliskt ljud.”

I folkmun fick Daimlern snabbt öknamnet ”bullerbussen”.

Förutom oljudet så hade man problem med skakningar. Passagerarna studsade omkring inne i bussen och i husen man passerade fick man problem med gungande kristallkronor och sprickor i väggarna.

Redan efter sex dagar lade man ner linjen och skickade tillbaka bussen till fabriken i Cannstatt. Senare under året skedde ett nytt test på linjen Tegnérgatan–Roslagstul men det dröjde tills första världskriget innan bussar blev vanliga i huvudstaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.