Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna.
Close
Överbefälhavarens ryggtavla – när han pratar med Vegard, Wilhelm och Anna. Samtliga exempel på hur försvaret och bevakningsbranschen samarbetar kring utbildning och personalförsörjning.
Close

Försvaret + bevakning = sant

Bevakning. Säkerhetsvakter kan gå direkt in på ett civilt jobb efter en militär utbildning. Och anställda på bevakningsföretagen får ledigt för militära inhopp. En vinnar-vinnar-situation, kallas upplägget på mässan Skydd 2018.

Säkerhetsmässa i dagarna tre. Rekvisitan på Stockholmsmässan i Älvsjö utgörs av larm, skyddsrum, väktaruniformer, skyddsutrustningar, grindar och galler. Med mera, allt till salu.

På scenen: överbefälhavare Micael Bydén och Martin Bjurhem, vd på bevakningsbranschens Bya.

Tema: Vi behöver varandra.

Bakgrund: För två år sedan tog huvudpersonerna i hand på att samarbeta kring utbildning och rekrytering.

Slutsats: Försvaret utbildar numera folk åt bevakningsbranschen – och bevakningsföretagen släpper ifrån sig anställda för tillfälliga övningar och annan tjänstgöring inom försvaret. Och båda parter är nöjda med upplägget. Båda branscherna behöver rekrytera fler och fler de närmaste åren.

Utanför manus: Ännu ett handslag. Från och med i dag, tisdag den 23 oktober 2018, är öb och bevaknings-vd:n överens om att ta tag i värdegrunden i sina respektive områden. För att de bäst lämpade medarbetarna ska söka sig till de jobben, vare sig de är män eller kvinnor.

– Personalförsörjningen är kanske min tuffaste utmaning, sa öb Micael Bydén. Utan att rekrytera, behålla och utveckla rätt människor kan jag inte sköta mitt uppdrag.

– Nu kan vi samarbeta på riktigt. En skyddsvakt som utbildats i försvaret behöver inte komplettera längre för att få jobba hos oss, sa Martin Bjurhem på Bya.

Bya ska utläsas Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd och ägs till hälften av Transport och till andra hälften av arbetsgivarnas organisation.

Innan de två tar i hand på nytt har ytterligare tre personer intagit scenen: Anna, Wilhelm och Vegard, samtliga exempel på det pågående personalsamarbetet mellan försvaret och bevakningsbranschen. En är tjänstledig från vaktjobbet och gör sin militära grundutbildning. En gör regelbundna inhopp vid militära övningar, med ledigt från bevakningsjobbet. Och en gick från sin militära utbildning direkt till ett bevakningsföretag. De tre är i stort sett nöjda med sina respektive upplägg. En reflektion är att de civila arbetsgivarna betalar bättre än försvaret.

Men så beskriver Anna att det på regementet finns en attityd som inte alltid välkomnar kvinnor. Därav det spontana handslaget mellan de högsta cheferna för försvaret och branschen.

– Värdegrundsfrågorna är avgörande, säger öb. En jämställd organisation är en starkare försvarsmakt. Det handlar om vår operativa förmåga.

I Byas monter på mässan hittar vi Rosa Settergren och Peter Lundström, anställda i Transports gos-projekt som handlar om ordning och säkerhet i bevakningsbranschen.

– Det här var intressant, säger Rosa Settergren efter uppträdandet på scenen. Och det funkar faktiskt så bra som de säger med utbildningar, utbyte och karriärväxling.

Under mässdagarna träffar de myndigheter, företag i branschen, företag som anlitar bevakningsbolag, skyddsombud och andra Transportmedlemmar.

– Ibland kan man få höra någons hela livshistoria, säger Peter Lundström.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Vem vinner på väskförbudet?

Krönika. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.