Fortfarande ingen enighet om bevakningsavtalet
Det har fortfarande inte nåtts enighet kring bevakningsavtalet. Från Transports sida uttrycker man frustration över att Svenskt Näringsliv ”styr förhandlingarna med järnhand”.
I korthet kan man sammanfatta positionerna som att arbetsgivarsidan erbjuder löneökningar på 2,6 procent över tolv månader. Transport å sin sida håller fast vid LO-samordningen: 3,5 procent eller 860 kronor, samt 100 kronor extra i jämställdhetspott för grupper som tjänar under 22 400 kronor.
Förhandlingarna har pågått sedan i onsdags utan att någon överenskommelse nåtts.
– Svenskt Näringsliv styr förhandlingarna med järnhand, och – som vi ser det – utan någon större hänsyn till vad branschen skulle må bra av, säger Matts Haglund, som är avtalsansvarig för bevakningsavtalet på Transport.
Han fortsätter:
– I det avseendet tycker vi att vi möter större förståelse från arbetsgivarna än från Svenskt Näringsliv. Jag är besviken över att branschens parter inte tillåts diskutera branschens bästa utan den här typen av styrning.
Transports ordförande Lars Lindgren tycker att arbetsgivarsidans bud på 2,6 procent är alldeles för lågt.
– Vill vi att servicesektorn ska bli en låglönesektor? Då får man komma ihåg att låga löner innebär med automatik att man får en sämre kvalitet i verksamheten. Och att här handlar det om företag som anställer en väldig massa människor. Inte maskiner eller andra materiella tillgångar, utan människor. Jag tror att arbetsgivarna i servicebranschen förstår det, och vi har av tradition en bra relation med dem. Därför är det så olyckligt att de beläggs med grimma av Svenskt Näringsliv, säger Lars Lindgren.
Fortsatta förhandlingar är inplanerade.