Graf som visar hur antalet dödsolyckor har minskat sedan 1950-talet.
Close
Arbetsmiljöverket vill med denna bild visa att antalet dödsolyckor på jobbet har minskat betydligt sedan mitten av 1900-talet.
Close

Fortfarande män som dör på jobbet

Arbetsmiljö. Dödsolyckorna på svenska arbetsplatser har minskat rejält de senaste 60 åren. Antalet ligger numera på runt 50 per år. Men fortfarande är den tunga trafiken, byggbranschen och andra yrken som domineras av män hårdast drabbade.

– Det handlar om att skaffa kunskap för att nå nollvisionen, säger Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör på Arbetsmiljöverket. Och sprida kunskap. Och påverka attityder.

I dag samlade hon och myndigheten till en heldag om dödsolyckor på jobbet. I fyra bastanta rapporter presenterades den samlade forskningen i ämnet.

I dem finns svart på vitt att nio av tio anställda som dör på arbetsplatsen är män. I hälften av dödsolyckorna är ett fordon inblandat. Och hälften av dem sker på allmänna vägar.

En särskild granskning av åren 2011 till 2013 visar att 21 förare eller passagerare i lastbilar dog på jobbet. De flesta var chaufförer, andra byggnadshantverkare och ett fåtal servicearbetare.

– Slutsatsen blir att åtgärder måste riktas mot grupper som chaufförer och andra som arbetar med fordon, särskilt på tillfälliga arbetsplatser, säger Bengt Järvholm, professor vid Umeå universitet.

– Arbetet med att förebygga olyckor måste också ha ett genusperspektiv på alla nivåer, säger Åsa Ek, docent vid Lunds universitet.

Hennes forskarkollega Gunilla Olofsdotter från Mittuniversitetet fyller i:

– Det handlar inte om att könet avgör om någon råkar ut för en dödsolycka. Däremot kan det finnas ett machoideal i mansdominerade branscher och att det i sin tur innebär att både män och kvinnor tar större risker.

Under Arbetsmiljöverkets forskningsdag uppträdde Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig tillsammans med Transportföretagens Alf Berglund. De berättade om rader av projekt som just riktar in sig på säkerheten inom Transports branscher.

– Vi bildade Tya 1975 för att tillsammans driva frågor om arbetsmiljö, stödja forskningen och ta fram utbildningar, säger Alf Berglund.

Tya ska läsas ut Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, och åhörarna fick veta mer om projekt kring sopgubbarnas arbetsmiljö, distributionsförarnas arbetsskador, risker för truckförarna, vältrisken med tunga och höga fordon …

– Vi har just kommit i mål med ett projekt om tillbudsrapportering, berättar Martin Miljeteig.

Transports regionala skyddsombud besökte företag, introducerade ett enkelt block för rapportering av tillbud och pratade risker med både arbetare och arbetsgivare. De tog i sammanhanget upp en diskussion om kostnaden för sjukskrivningar.

– Och efter ett halvår var viljan att anmäla ett tillbud dubbelt så stor på de företagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.