Fortfarande okänd nivå på föreslagen kilometerskatt
Åkeri. Kilometerskatt är föreslagen. Men om den kommer att höja kostnaderna för att köra tung trafik eller om andra skatter och avgifter ska sänkas – det kan regeringen inte ge besked om.
– Vi är inte där ännu. Nivåerna kommer senare, nu ska vi hitta ett system att ta ut skatten, säger Leif Jakobsson, sakkunnig (S) på finansdepartementet.
Han beskrev regeringens tankar vid ett möte hos Transportföretagen på fredagsmorgonen. Det handlar om teknik, kontrollmetoder och att skatten blir olika för olika fordon och färdvägar.
Som Transportarbetaren har beskrivit tidigare är det tänkt att fordon över 3,5 ton ska betala skatt per kilometer de körs på Sveriges större vägar. Vägslitageskatten ska, enligt förslaget, omfatta Europavägar, övriga riksvägar och primära länsvägar. Dessutom på vissa andra vägar för att undvika att den tunga trafiken väljer dem i stället för vägar där skatten tas ut.
Skatten ska vara olika utifrån hur mycket fordonstypen sliter på vägarna. Även skatteskillnader mellan tätorter och landsbygd är på gång, enligt Leif Jakobsson. Liksom att det kan kosta mer på sträckor där det finns miljövänligare alternativ än lastbilar.
Han beskriver ett kontrollsystem via satellit på de aktuella vägarna. Utrustning krävs också i alla fordon över 3,5 ton, svenska och utländska. Allt ska ske automatiskt, inga blanketter eller deklarationer.
Regeringens ambition är att riksdagen ska gilla förslaget så att ett skarpare beslut kan fattas före valet.
– Vi måste göra något åt oschyst konkurrens och kriminalitet på våra vägar, säger Leif Jakobsson.
I arbetsgivarnas hus på Storgatan i Stockholm möts han av både hård kritik och lite beröm: ”En befängd tanke att göra transporterna dyrare i detta avlånga land.” ”Beskatta utsläpp – inte avstånd.” ”En luddig produkt som inte innehåller någon konsekvensutredning.”
– Men det är väldigt intressant att man för in en differentiering, tycker Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen. Det här kan bli bra, men bara om det slutar med en skatteväxling och inte en ny skatt ovanpå de som redan finns..
Transports utredare Jonatan Karreskog gillar flera besked som han hörde under frukostmötet.
– Moderaten sa rakt ut att hon vill ha elektronisk övervakning, säger han. Och även Skogsindustriernas transportdirektör tyckte att det skulle var ok att ta ut en avgift för att finansiera en sådan övervakning.
Själv är Jonatan Karreskog positiv till förslagen från regeringen, liksom Transport.
– Ambitionen att övervaka olaglig inrikestrafik är jättebra. Och att differentiera skatten regionalt och efter miljöpåverkan är också bra.