Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet
Close
Leif Jakobsson,sakkunnig på finansdepartementet, beskriver hur kilometerskatten kan fungera.
Close

Fortfarande okänd nivå på föreslagen kilometerskatt

Åkeri. Kilometerskatt är föreslagen. Men om den kommer att höja kostnaderna för att köra tung trafik eller om andra skatter och avgifter ska sänkas – det kan regeringen inte ge besked om.

– Vi är inte där ännu. Nivåerna kommer senare, nu ska vi hitta ett system att ta ut skatten, säger Leif Jakobsson, sakkunnig (S) på finansdepartementet.

Han beskrev regeringens tankar vid ett möte hos Transportföretagen på fredagsmorgonen. Det handlar om teknik, kontrollmetoder och att skatten blir olika för olika fordon och färdvägar.

Som Transportarbetaren har beskrivit tidigare är det tänkt att fordon över 3,5 ton ska betala skatt per kilometer de körs på Sveriges större vägar. Vägslitageskatten ska, enligt förslaget, omfatta Europavägar, övriga riksvägar och primära länsvägar. Dessutom på vissa andra vägar för att undvika att den tunga trafiken väljer dem i stället för vägar där skatten tas ut.

Skatten ska vara olika utifrån hur mycket fordonstypen sliter på vägarna. Även skatteskillnader mellan tätorter och landsbygd är på gång, enligt Leif Jakobsson. Liksom att det kan kosta mer på sträckor där det finns miljövänligare alternativ än lastbilar.

Han beskriver ett kontrollsystem via satellit på de aktuella vägarna. Utrustning krävs också i alla fordon över 3,5 ton, svenska och utländska. Allt ska ske automatiskt, inga blanketter eller deklarationer.

Regeringens ambition är att riksdagen ska gilla förslaget så att ett skarpare beslut kan fattas före valet.

– Vi måste göra något åt oschyst konkurrens och kriminalitet på våra vägar, säger Leif Jakobsson.

I arbetsgivarnas hus på Storgatan i Stockholm möts han av både hård kritik och lite beröm: ”En befängd tanke att göra transporterna dyrare i detta avlånga land.” ”Beskatta utsläpp – inte avstånd.” ”En luddig produkt som inte innehåller någon konsekvensutredning.”

– Men det är väldigt intressant att man för in en differentiering, tycker Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen. Det här kan bli bra, men bara om det slutar med en skatteväxling och inte en ny skatt ovanpå de som redan finns..

Transports utredare Jonatan Karreskog gillar flera besked som han hörde under frukostmötet.

– Moderaten sa rakt ut att hon vill ha elektronisk övervakning, säger han. Och även Skogsindustriernas transportdirektör tyckte att det skulle var ok att ta ut en avgift för att finansiera en sådan övervakning.

Själv är Jonatan Karreskog positiv till förslagen från regeringen, liksom Transport.

– Ambitionen att övervaka olaglig inrikestrafik är jättebra. Och att differentiera skatten regionalt och efter miljöpåverkan är också bra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    19 april, 2018

    Ambitionen är inte att övervaka olaglig inrikestrafik utan att ta ut avgifter för lastbilstransporterna. Det som kommer att hända är glasklart. De som fifflar kommer att fiffla lite mer, lastbilarnas underhåll kommer att minskas, chaufförernas villkor kommer att försämras. Varorna till glesbygden kommer att fördyras etc, etc. Som exempel kan nämnas de elektroniska tömningscentralerna som skulle upprättas för taxi. Vad hände med denna ide månne? Kom man på att det finns ca 6000 taxibilar i Storstockholmsområdet, vem skulle kontrollera dessa körrapporter? Att Tossarna vill bygga upp ett kontrollsamhälle utan kontroll (läs polisresurser) är man egentligen inte så förvånad över. Att Transport vill följa med skutan till botten är dock något märkligare.

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.