Fortfarande ovisst vid Skavsta
Flygplats. Transports ombudsmän har träffat arbetsgivarparterna från Skavsta flygplats. Men fortfarande veckan före jul är det oklart hur många jobb som hotas då Ryanair lägger ned sin bas vid flygplatsen utanför Nyköping.
Ledningen för Skavsta hävdar att den inte kände till Ryanairs neddragningar i förväg. Transports flygavdelning har ställt sig tvivlande till påståendet och har stämt Skavsta för brott mot medbestämmandelagen.
I går, onsdag, träffades parterna för förhandlingar. I två pressmeddelande från Skavsta sägs att Ryanair informerat tidigare samma vecka som flygbolaget gick ut med sitt pressmeddelande, den 4 december.
– Vi har inte mer information än tidigare och har inte mer att säga nu, sa Flygavdelningens ombudsman Johan Einarsson efter att förhandlingarna ajournerats på onsdagen.
Transports flygavdelning organiserar de anställda på airside, ”innanför staketet”. Det innefattar ramp, fastighet och fälthållning. Ramparbetarna, den stora gruppen, arbetar bland annat med bagagehantering, lastning och brandförsvar. Samtliga är anställda av Skavsta flygplats.
För framför allt ramppersonalen är ovissheten stor om hur det blir med jobben.
Transportarbetaren har utan framgång sökt Stockholm-Skavstas vd, Peter Steinmetz.
Sommartidtabell inte klar
Samma dag som personalen på Stockholm-Skavsta bjöds på julbord gick pressmeddelandet ut från Ryanair: Basen på flygplatsen utanför Nyköping kommer att stängas i vår, den 29 mars, i samband med att sommartidtabellen börjar gälla. Då halveras antalet flighter.
– Det är jättetråkigt. Tyvärr är det så Ryanair fungerar, men det är ju ingen tröst, sa Kjell Arbestål samma vecka som beskedet kom.
Han är ombudsman på Transports avdelning i Södermanland och han har ansvar för bevakningsavtalet. Omkring 150 anställda, väktare och flygplatskontrollanter, jobbar på avtalet på Skavsta. Det gör också parkeringsvakterna vid långtidsparkeringen.
Transport har träffat arbetsgivaren, Securitas, för en sittning.
– Det är inget nytt som framkommit. Det är inte klart med sommartidtabellen. Vi får nog vänta till efter jul, säger Kjell Arbestål.
– Hur mycket personal som behövs beror på hur många flighter det blir, och hur de är spridda över dygnet.
Ryanair kommer även i fortsättning att trafikera flygplatsen utanför Nyköping, men i mindre omfattning. Däremot kommer bolaget inte att som nu ha personal stationerad här. Flygplanen ska ha sin bas någon annanstans. Hur många flygningar som dras in är oklart.
Enligt Skavsta flygplats pressmeddelande blir bara hälften av dagens 30-tal Ryanair-linjer kvar efter stängning av basen. Däremot fortsätter Wizz air att trafikera sina tio linjer som vanligt, liksom bolaget Laudamotion med två linjer, heter det.