Debatt

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

I samma artikel (läs här) kommenterar Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, att han inte är förvånad över resultatet från Folksams undersökning. Han anser att den bakomliggande orsaken till hastighetsöverträdelserna beror på stressen och trafiksituationen i städerna, liksom det gällande lönesystemet (taxi- och budförare arbetar ofta på ackord/procentlön). Jag delar Guttmans förklaring. Men diskussionen får inte bara handla om problem, utan måste även innehålla en konstruktiv diskussion om lösningar för att komma till rätta med detta.

Nyligen har Taxi Stockholm i samarbete med NTF gjort en hastighetsmätning av sina bilar på E4:an. Resultatet av mätningen visade att många Taxi Stockholm-kollegor kört för fort på en 70-kilometersträcka.

Efter klagomål från de drabbade medlemmarna har Transports förarklubb i Taxi Stockholm/taxi- och bussektionen på avdelning 5 haft konstruktiva samtal med åkeriavdelningen på Taxi Stockholm. Om det uppmärksammade trafikproblemet i allmänhet och våra kollegor i synnerhet. Folksams hastighetsmätning är en mätning av alla taxiförare och Transportarbetarens artikel har rubriken ”Taxiförare värsta fartsyndarna”.

Vi i styrelsen anser i princip att våra kollegor i taxibranschen, liksom Taxi Stockholms egna förare, ska vara goda förebilder i trafiken. Och att de bör tänka på taxibolagens varumärke och kundens upplevelse under färden.

Men under rådande arbetsförhållanden tvingas många, särskilt i andra taxibolag, att arbeta längre tid än lämpligt – för att få ihop en inkomst som ger möjlighet att försörja familjen och barnen. Tillämpning av ackordlönesystem, långa arbetstider och avsaknad av kollektivavtal är ofta bidragande orsaker till stress och den uppkomna situationen i trafiken.

Enligt en enkätundersökning, som vi i Taxi Stockholms förarklubb gjorde för tre år sedan, svarade 52 procent att de arbetade 10–15 timmar per dag och pass under fem dagar i veckan. 42 procent arbetade 10–15 timmar per dag och pass under sex dagar i veckan.

Vi taxiförare i Taxi Stockholm har kollektivavtal och arbetar under förhållandevis bra och schysta villkor, jämfört med många förare i andra taxibolag.

Av den anledningen har styrelsen haft en del diskussioner om den uppkomna situationen. Vi anser att NTF bör inleda ett samarbete i form av en samverkansgrupp med andra seriösa taxibolag, polisen, Transportstyrelsen, länsstyrelsen och de fackliga organisationerna. Tillsammans kan gruppen ta fram material för en upplysningskampanj och utbildning för ett ändrat beteende i trafiken. Vi behöver en helhetsbild av de rådande trafikproblemen. Problemet är betydligt större än att ett antal taxibilar kör för fort. Att straffa ett antal Taxi Stockholmförare löser inga problem, men får konsekvenser för deras ekonomi.

Styrelsen har tillsammans med Taxi Stockholms Åkeriservice tagit ett första steg i denna riktning. Det innebär att:

  • Åkerierna som arbetsgivare måste ta större ansvar gentemot sina anställda.
  • Taxi Stockholm ska kontinuerligt informera sina förare och åkerier om samarbetet med NTF och hästighetsmätningar. Dag- och nattförarna på depån ska uppmanas att respektera hastighetsbegränsningar och företaget ska väcka deras uppmärksamhet genom olika teman – som ”100 procent säker resa”, ”Kör lugnt och tryggt” och ”Mitt barn går i skolan här” – varje vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christian Sanden:
    28 september, 2018

    Inför fastlön eller grundlön, så enkelt är det, kör man bara på provision är det stress

  2. Jan-Erik Boldén:
    24 september, 2018

    Ja det är ju ett stort problem när det inte ligger en garantilön i botten hos de anställda. Ett krav på garantilön för att få ha bilar registrerade i de större bolagen som taxi kurir och Sverigetaxi skulle lösa en del av dessa problem.

    Det skulle ge en stressfriare trygghet samtidigt som det skulle rensa bort oseriösa taxiägare. Det skulle troligen minska ner antalet bilar och det i sin tur ställa krav på mer konsekvent schemaläggning.

    En annan viktig åtgärd är ju en mer noggrann uppföljning och granskning av bidragstagare. Bidragspengarna ska gå dit dom hör hemma, lönelättnad till garantilön, och inte ner i fickan på oseriösa åkare med tvivelaktig verksamhet.

    Har man inte råd med en garantilön till den anställda så kan man inte heller anställa folk heller. Taxiförare som utnyttjar "systemet" kan söka sig ett annat jobb helt enkelt. De större bolagen har en så pass bra kontroll genom de digitala systemen så fusk blir lätt att upptäcka. Visst så lär väl en utveckling mot bättre kontroll kosta en slant. Men det lär nog betala tillbaka sig i slutändan.

    Vi är yrkesförare och kunder ska inte behöva vara rädda eller hålla andan under resan. Även om de större bolagen kanske inte bryr sig om hastighetsöverträdelser från sina förare så bör dom värdera sina kunder. Utan kunder blir det inga bullar på fikat eller extra Thailandsresor åt storfräsarna.

Lästips:

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

"Resultaten pekar på att nästan varje chaufför förlorar cirka 30 000 kronor i lön per år. Det är väldigt mycket pengar", säger Viktor Petrov.

Miljoner till taxichaufförer efter lönekoll

Taxi. Drygt 2 miljoner kronor i lönetillägg för en rad taximedlemmar i Transport och nästan 1,3 miljoner i skadestånd till förbundet. Det blev resultatet när facket kollade upp lönerna och förhandlade med arbetsgivarna på tre olika taxibolag i landet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.