Debatt

Fortkörning bara en del av problemet i taxi

Debatt. I tidningen Transportarbetaren den 4 september 2018 kan man läsa att "Många yrkesförare kör för fort och värsta fartsyndarna är taxi". Vidare läser man att Folksam gjort hastighetsmätningar som visar att 73 procent av taxiförarna kör för fort. Näst sämst är renhållningsbranschen, med 71 procent. Bäst klarar sig bussförarna.

I samma artikel (läs här) kommenterar Joakim Guttman, åkeriombudsman på Transports förbundskontor, att han inte är förvånad över resultatet från Folksams undersökning. Han anser att den bakomliggande orsaken till hastighetsöverträdelserna beror på stressen och trafiksituationen i städerna, liksom det gällande lönesystemet (taxi- och budförare arbetar ofta på ackord/procentlön). Jag delar Guttmans förklaring. Men diskussionen får inte bara handla om problem, utan måste även innehålla en konstruktiv diskussion om lösningar för att komma till rätta med detta.

Nyligen har Taxi Stockholm i samarbete med NTF gjort en hastighetsmätning av sina bilar på E4:an. Resultatet av mätningen visade att många Taxi Stockholm-kollegor kört för fort på en 70-kilometersträcka.

Efter klagomål från de drabbade medlemmarna har Transports förarklubb i Taxi Stockholm/taxi- och bussektionen på avdelning 5 haft konstruktiva samtal med åkeriavdelningen på Taxi Stockholm. Om det uppmärksammade trafikproblemet i allmänhet och våra kollegor i synnerhet. Folksams hastighetsmätning är en mätning av alla taxiförare och Transportarbetarens artikel har rubriken ”Taxiförare värsta fartsyndarna”.

Vi i styrelsen anser i princip att våra kollegor i taxibranschen, liksom Taxi Stockholms egna förare, ska vara goda förebilder i trafiken. Och att de bör tänka på taxibolagens varumärke och kundens upplevelse under färden.

Men under rådande arbetsförhållanden tvingas många, särskilt i andra taxibolag, att arbeta längre tid än lämpligt – för att få ihop en inkomst som ger möjlighet att försörja familjen och barnen. Tillämpning av ackordlönesystem, långa arbetstider och avsaknad av kollektivavtal är ofta bidragande orsaker till stress och den uppkomna situationen i trafiken.

Enligt en enkätundersökning, som vi i Taxi Stockholms förarklubb gjorde för tre år sedan, svarade 52 procent att de arbetade 10–15 timmar per dag och pass under fem dagar i veckan. 42 procent arbetade 10–15 timmar per dag och pass under sex dagar i veckan.

Vi taxiförare i Taxi Stockholm har kollektivavtal och arbetar under förhållandevis bra och schysta villkor, jämfört med många förare i andra taxibolag.

Av den anledningen har styrelsen haft en del diskussioner om den uppkomna situationen. Vi anser att NTF bör inleda ett samarbete i form av en samverkansgrupp med andra seriösa taxibolag, polisen, Transportstyrelsen, länsstyrelsen och de fackliga organisationerna. Tillsammans kan gruppen ta fram material för en upplysningskampanj och utbildning för ett ändrat beteende i trafiken. Vi behöver en helhetsbild av de rådande trafikproblemen. Problemet är betydligt större än att ett antal taxibilar kör för fort. Att straffa ett antal Taxi Stockholmförare löser inga problem, men får konsekvenser för deras ekonomi.

Styrelsen har tillsammans med Taxi Stockholms Åkeriservice tagit ett första steg i denna riktning. Det innebär att:

  • Åkerierna som arbetsgivare måste ta större ansvar gentemot sina anställda.
  • Taxi Stockholm ska kontinuerligt informera sina förare och åkerier om samarbetet med NTF och hästighetsmätningar. Dag- och nattförarna på depån ska uppmanas att respektera hastighetsbegränsningar och företaget ska väcka deras uppmärksamhet genom olika teman – som ”100 procent säker resa”, ”Kör lugnt och tryggt” och ”Mitt barn går i skolan här” – varje vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christian Sanden:
    28 september, 2018

    Inför fastlön eller grundlön, så enkelt är det, kör man bara på provision är det stress

  2. Jan-Erik Boldén:
    24 september, 2018

    Ja det är ju ett stort problem när det inte ligger en garantilön i botten hos de anställda. Ett krav på garantilön för att få ha bilar registrerade i de större bolagen som taxi kurir och Sverigetaxi skulle lösa en del av dessa problem.

    Det skulle ge en stressfriare trygghet samtidigt som det skulle rensa bort oseriösa taxiägare. Det skulle troligen minska ner antalet bilar och det i sin tur ställa krav på mer konsekvent schemaläggning.

    En annan viktig åtgärd är ju en mer noggrann uppföljning och granskning av bidragstagare. Bidragspengarna ska gå dit dom hör hemma, lönelättnad till garantilön, och inte ner i fickan på oseriösa åkare med tvivelaktig verksamhet.

    Har man inte råd med en garantilön till den anställda så kan man inte heller anställa folk heller. Taxiförare som utnyttjar "systemet" kan söka sig ett annat jobb helt enkelt. De större bolagen har en så pass bra kontroll genom de digitala systemen så fusk blir lätt att upptäcka. Visst så lär väl en utveckling mot bättre kontroll kosta en slant. Men det lär nog betala tillbaka sig i slutändan.

    Vi är yrkesförare och kunder ska inte behöva vara rädda eller hålla andan under resan. Även om de större bolagen kanske inte bryr sig om hastighetsöverträdelser från sina förare så bör dom värdera sina kunder. Utan kunder blir det inga bullar på fikat eller extra Thailandsresor åt storfräsarna.

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.