Fortkörningsförsäkring blir allt vanligare

Flera bolag erbjuder mer eller mindre seriösa tjänster där du kan försäkra dig mot fortkörningsböter. Men kritiken är massiv och avtalsvillkoren gör att de flesta kunder måste betala sina böter själv.

Betala omkring 500 kronor om året och slipp fortkörningsböter.  Ungefär så gör flera olika företag reklam för en mycket kontroversiell försäkringstjänst. Tjänsten kan både tecknas av privatpersoner och av företagare som vill försäkra sina anställda.

Företaget ”autosafe.se” har i perioder lockat med både trisslotter och alkomätare till den som tecknar sig för deras tjänst. Autosafe toppade dessutom i somras den föga hedrande listan över Sveriges värsta spammare (alltså de som skickar ovälkomna reklammejl) enligt Computer Sweden.

Tjänsten är inte olaglig. Men utbetalningsvillkoren är väldigt snäva, så de flesta kunder måste ändå betala sina böter själva. Kunden måste bevisa att fortkörningen skett på 70-väg eller uppåt och att inga andra brott eller förseelser har begåtts samtidigt, skriver tidningen Råd & Rön som har granskat fortkörningsförsäkringarna.

Transportarbetaren har sökt personerna bakom Autosafe men de har inte gått att nå för en kommentar.

Ett företag som marknadsför en liknande tjänst är ”Don´t worry.se”.

– Nu har vi många fler kunder än för några år sedan. Det blev en rejäl tillströmning när bötesbeloppen dubblades, säger Anders Jakobsson, som är sälj- och marknadsansvarig.

Han vill däremot inte bli ihopblandad med Autosafe som han anser är oseriösa i sin marknadsföring och inte behandlar sina kunder professionellt. Dessutom vill han tala om tjänsten som ett ekonomiskt skydd och inte kalla det för en försäkring (som Autosafe gör).

– Det har blivit väldigt populärt att köpa som julgåva till sina anställda. Och det har blivit populärt bland yrkeschaufförer som köper tjänsten och det är många transportföretag som köper åt sina anställda, säger han.

Anders Jakobsson berättar att även danska yrkeschaufförer som kör i Sverige visat intresse för tjänsten. Han vill dock inte berätta hur många kunder de har idag eller vilka de är. Men han säger att Don´t worry Sweden AB nu gått med vinst de senaste två åren och att det är allt fler kvinnor och äldre som tecknar sig. I början var det nästan bara unga män.

Men är det inte omoraliskt att uppmuntra folk att köra för fort?
– Det tycker jag är skitsnack. Det skulle inte funka i sådana fall. Det finns ingen som ifrågasätter ett traditionellt försäkringsbolag. Detta kritiseras bara för att det är nytt och annorlunda. När mikrovågsugnen var ny fick den också kritik och det sades att man inte skulle befinna sig i samma rum.

Men regler är väl ändå till för att följas?
– 85 procent av alla förare kör redan idag drygt 10 kilometer i timmen för fort. Det är så samhället ser ut. Och av de kunder som vi har är det inte fler som åker fast jämfört med rikssnittet. Vi har aldrig uppmuntrat någon att köra fort, precis som försäkringsbolagen inte uppmuntrar sina helförsäkrade kunder att åka ut och krocka bilen, säger Anders Jakobsson och fortsätter:

– Men det är inte farten som dödar, det är smällen. Det gäller att ha en bra rytm i trafiken och det är viktigt att hålla avståndet. Om du ligger i 90 kilometer i timmen på en 90-väg så får du ett radband med bilar efter dig. Bilar kommer att krocka även i framtiden. Men det kan man inte skylla på försäkringsbolaget.

Sture Thorsell, som är ansvarig för försäkringsfrågor på Transportarbetareförbundet är dock väldigt skeptisk till tjänster där man försäkrar sig mot fortkörningsböter.

– Det är ingenting jag skulle rekommendera. Det finns ju en anledning till att det finns en hastighetsbegränsning. Man måste ju se till säkerheten. Som yrkeschaufför bedöms du dessutom ofta hårdare än privatpersoner av Transportstyrelsen. Du ska veta bättre helt enkelt.

Han säger sig inte känna till några lastbilschaufförer inom Transport som nappat på erbjudanden om fortkörningsförsäkringar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.