Fortsatt Fågelvik i färdtjänsten
Nio taxibolag lämnade in anbud på färdtjänsten i Stockholms län. Fågelviksföretagen Taxi Kurir och Taxi 020 vann i samtliga 33 områden. De kör därmed hundra procent av färdtjänst- och sjuktaxibilarna från den 1 februari. Till en kostnad som är tio procent lägre än i dag.
– Jag vet inte hur mina konkurrenter kunde få full poäng för sina mjuka värden, säger Dimitrios Faniadis, ordförande i Taxi Stockholm som är den stora förloraren i landets största färdtjänstupphandling. Vad är mjuka värden om inte kollektivavtal och försäkringar för förarna?
Hela affären handlar om 4,1 miljarder kronor. Så mycket ska Stockholms läns landsting alltså betala för färdtjänst och sjuktaxi under de närmaste fyra åren.
De två taxibolag som vann upphandlingen kan vara säkra på de två första åren, men det ingår i överenskommelsen att landstinget kan förlänga avtalet i upp till två år till.
I vart och ett av de 33 områden som länet är indelat i har de tävlande bolagen gett sitt pris, baserat på hur långa resorna är i genomsnitt, både när det gäller tid och sträcka. I samtliga områden hamnar Taxi Kurir eller Taxi 020 eller de båda företagen på det lägsta priset.
När landstinget tar hänsyn till företagens ”mjuka värden” får de två företagen full poäng, vilket gör att landstinget bedömer deras anbud också kvalitetsmässigt som de bästa. Detta retar upp konkurrenten Taxi Stockholm, det stora taxibolaget som, till skillnad från Kurir och 020, kräver att anslutna åkares chaufförer ska ha kollektivavtal.
– När det gäller frågan om kollektivavtal hänvisar jag till politikerna som beslutade att det inte skulle finnas med bland kraven, säger handläggaren Kenneth Svärd på landstingets trafikförvaltning.
– Nä, jag blev inte förvånad, säger Dimitrios Faniadis. Jag visste ju vilka jag hade på andra sidan bordet. Landstinget har en borgerlig majoritet som bara ser till priset, och jag visste hur mina konkurrenter pressar det.
Dimitrios Faniadis inväntar nu de fullständiga handlingarna för att Taxi Stockholm ska bestämma om företaget ska överklaga upphandlingen.
I upphandlingen ingår trafik med 3 000 bilar som körs av runt 8 000 chaufförer.
– Visst blir det svårt för oss att följa upp att vissa krav följs, säger landstingets Kenneth Svärd. Vi har inga riktigt bra metoder när det gäller till exempel arbetstidsregler och arbetsmiljö, men vi kommer att reagera när vi får in klagomål.