Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022
Close
Möte för tidningsbudssektionen hos Göteborgsavdelningen förra torsdagen, den 15 september – sista dagen att skriva på nya anställningsavtal för buden.
Close

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

10 procent. 40 procent. 7 procent. 2 procent. 15 procent. 9 procent. 20 procent. Tidningsbuden berättar om hur mycket tid de förlorar med arbetsgivaren Västsvensk Tidningsdistributions nya avtal, efter hyvlingen – som distributionsbolaget (VTD) inte vill kalla hyvling.

– Jag har jobbat för dem i 22 år, och det här är tacken, säger Eivor Widén, som för egen del räknar med att förlora runt 3 000 kronor i månaden när nya anställningsavtalet slagit igenom.

Göteborgsavdelningens kontor, kvällen den 15 september: Tidningsbud från regionen samlas till sektionsmöte, dit även icke-medlemmar är välkomna. De flesta har kommit för punkt 7 på dagordningen: ”Vad händer på VTD? Öppen diskussion om läget.”

Med på mötet är Lars Jonasson, ordförande i sektionen, och Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet. Liksom avdelningens ordförande, Viktor Andersson.

– Varmt välkomna, tyvärr är det ju av den tråkiga anledningen att er arbetsgivare inte sköter sig väl. Men hela avdelning 3 prioriterar ärendet med VTD. Tanken är att vi under hösten att ska vara ute på filialerna, hälsar Viktor välkommen.

Han betonar också vikten att utföra jobbet på rätt sätt: Arbeta lugnt och utan att stressa, följa angivna start- och stopptider, alltid rapportera all extratid.

Mycket är obegripligt

Frågorna är många. Inte sällan handlar det om den egna situationen. Hur ska jag klara mig ekonomiskt? Vad har jag för val annat än att skriva på? Kan facket hjälpa mig?

Och: Varför?

Nicole Ullholm

– Jag har skrivit på det nya anställningsavtalet, jag har inget annat jobb på gång. Jag har räknat ut att jag kommer att förlora 2 000 kronor i månaden, på vardagar, 700 på söndagar, med nya tiderna, säger Nicole Ullholm.

Hon har ett av de större distrikten, Backa på Hisingen. Det är ett mopeddistrikt med få prenumeranter på morgontidningen, Göteborgs-Posten (GP).

De flesta som bor i stadsdelen, där Nicole delar ut, har utländsk bakgrund och äldre svenskar som haft morgontidningen är bokstavligen i utdöende. Hon berättar att det rätt ofta händer att hon får besked om avslutade prenumerationer på grund av någon gått bort.

– Hade det bara handlat om GP hade det varit en sak, inga problem att klara på kortare tid. Men nu är det mer paket och annan post. Ibland har jag 300 paket och brev, säger Nicole.

– Jag kommer inte att hinna, så är det.

Viktigt arbeta rätt

– VTD har tydligt visat sitt förakt för personalen, och att de bara tänker på tidningsdirektörernas profit, säger ombudsmannen Peter Åkesson.

Men strejk är inget användbart motvapen eftersom fredsplikt råder. Tidningsbudens centrala avtal löper till och med 30 april nästa år.

Däremot kan facket agera när det rör lokala överenskommelser, och har också gjort det. Åkesson tar upp fem sådana överenskommelser. Det rör bland annat totaldistribution av Norra Halland – då samtliga hushåll i täckningsområdet får tidningen utdelad – och schemaändringar som strider mot det centrala avtalet, vilket Transport nu säger nej till. Facket kräver också att söndagar alltid ska vara frivilliga.

– Vi har påbörjat förhandlingar om extratid, säger Peter Åkesson, som också betonar att utföra jobbet på rätt sätt:

– Börja i rätt tid, sköt jobbet ordentligt utan att stressa. Och gå aldrig på argument från arbetsgivaren om att det handlar om att just du är långsam, börjar bli gammal, ”ingen annan har klagat”… Lyssna inte på det, hänvisa till kollektivavtalet!

Lars Jonasson jämför arbetsgivarens attityd med den våldtagna kvinnor tidigare ofta utsattes för om de anmälde brott; att i polisförhör och rättssalar bli ifrågasatta på grund av klädsel eller att de varit ute sent på kvällen.

Både han och Peter Åkesson talar om att de aldrig varit med om något liknande, att tidningsdistributionsbolaget minskar sysselsättningsgrad, hyvlar, på det här viset. Vid tidigare neddragningar har LAS regler om sist in-först ut följts.

– Men nu vägrar VTD förhandla om det, trots att man alltid gjort det tidigare, säger Peter Åkesson.

Stulen tid?

VTD:s planer på förändrad organisation läckte ut i månadsskiftet maj-juni. På ett möte för tidningsbud före sommaren var stämningen upprörd, många var förbannade och skrädde inte orden. Mötet mitt i september präglas mer av besvikelse och oro – och sorg.

Men när det kommer fram att Transport även misstänker VTD för systematiskt fusk med lön väcks vreden.

Det handlar om  chefer som går in i tidrapporter och ändrar i efterhand, minskar den arbetade tiden. Sammanlagt kan det handla om miljonbelopp som företaget gjort ”i vinst”.

– Vi upplever att arbetsgivaren satt i system att göra så, uppmana till att börja tidigare och slutare senare än avtalat – utan betalning, säger Peter Åkesson.

Beräkningarna bygger på tidningsbuds egen noggranna dokumentation under lång tid, där varje arbetspass start- och stopptid är nedtecknade. Excel-arken sträcker sig ett par år bakåt i tiden och visar skillnaderna mellan faktiskt arbetad tid och tid som VTD betalat ut lön för.

Utifrån schablonberäkningar handlar fusket för samtliga Göteborgregionens filialer om sammanlagt 16,5 miljoner kronor som inte betalats ut i lön.

– Transport håller nu på att driva ett löneärende och förhandlar med VTD, säger Peter Åkesson.

Transportarbetaren har vänt sig till VTD för kommentar. Distributionsbolagets vd, Annika Nyberg, har svarat skriftligt att hon inte vill uttala sig i dagsläget eftersom det handlar om ett pågående ärende. Här är mejlsvaret i sin helhet:

Det är ett allvarligt påstående. Jag ser inte att någon av parterna bör kommentera en pågående förhandling. Mig veterligen har inga felaktig hantering av löneutbetalningar skett. Generellt kan tilläggas att extratid betalas ut enligt kollektivavtal och praxis. Vid extraordinära pass kan finnas behov av extratider, vilka då ska godkännas av filialföreståndare samt regionchef då varje distributör inte själva kan sätta sin egen arbetstid”  skriver Annika Nyberg.

Att det ”bara” rör sig om schablonberäkningar gör att det inte håller som ostridiga lönekrav, då facket kan driva in lön. Men driver saken gör Transport ändå:

– Vi kräver uppgifter och alla fakta, säger Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Genrebild tidningsbud

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.