Ett tidningsbud
Avtalsrörelsen

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

– Träffen med arbetsgivarna hölls i god anda, säger Jerker Nilsson, central ombudsman i Transport. Det kändes konstruktivt.

Branschen präglas av vikande upplagor för tryckta morgontidningar, samtidigt som distributionsföretagen fortsätter jaga veckotidningar och andra extraprodukter att bära ut.

Tidningsutdelningen sker under några intensiva timmar på natten och morgonen, och tidningsbuden har sällan heltidstjänster. Löneavtalet för de mellan 12 000 och 13 000 buden bygger ändå på heltid. Grundlönen för en tidningsdistributör med tio års erfarenhet ligger i dag på 26 861 kronor, som omräknas utifrån hur många procent personen jobbar.

Årets avtalsförhandlingar startade i maj. Två förhandlingsdagar är nu utsatta: den 28 och 29 augusti. Då är hela den fackliga delegationen med tidningsbud inkallade.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. HjörnesGrönaDuracell:
    23 februari, 2018

    En 7 försvann och med det en del av poängen att Transport skyndar säkert men långsamt och uppfinner tryckpressen igen.Inte ens ett kuvert kunde dom kosta på sig!

  2. HjörnesGrönaDuracellsKanin.:
    22 februari, 2018

    Sju månader efter att det nya avtalet var klart så damp det äntligen ner i min fastighetsbox...Inatt kommer jag och mina fackliga kamrater stå därpå filialen så där transportsaliga man kan bli ibland och skåda undret i form av ett väldigt tunt häfte...

  3. Roger Östlund:
    29 augusti, 2017

    Avtalet klart, blev värdelöst hoppas ni har bra löner för att sitta och inte göra nånting, finns det nåt jobb över?

  4. HjörnesGrönaDuracellkanin:
    20 augusti, 2017

    Och innan det avtalet blir tryckt och skickat ut så hinner väl VTD gå i konkurs.Prognosen är förlust på 47 miljoner i år..

  5. Lena Blomquist:
    18 augusti, 2017

    Tack för saklig information. Vi kommer att beskriva lönesystemet mer ingående nästa gång.

  6. Sven-Åke:
    18 augusti, 2017

    Det är ju ett stort problem att du, Lena, liksom alla andra inom Transport bluffar om lönen. Liksom med alla andra avtal så måste man läsa det finstilta innan man vet vad man talar om. I tidningsbudsavtalet bilaga kan du se hemligheten med den grundlön som du skriver om. "Ob-tillägget är inkluderad i lönen sedan kollektivavtalsförhandlingama 1975". När du drar bort ett inbakat OB på 6000-7000 så ser du den riktiga lönen. Allt annat är humbug Ingångslönen är 22.628 kronor med inbakat OB-tillägg, det glömde du nämna av någon anledning. Tidningsbuden arbetar under den tid när det råder totalt arbetsförbud och är enligt SCB (om man räknar både kvinnor och män och större grupper arbetare) den grupp där man har störst dödlighet i Sverige innan pensionen. Man har på många håll i Sverige enorma problem med att rekrytera tidningsbud och distributionsbolagen befinner sig i en svår kris p.g.a. att de dåliga förhållandena och lönerna ger en närmast ofantlig personalomsättning. Post och Telestyrelsen skriver i nya studie om kvalitetsbrister i postbranschen att det naturligtvis måste påverka utdelningen när distributionsbolagen inte kan rekrytera anställda och går in i natten med 25 % obesatta distrikt. Flera morgontidning har satt som högsta prioritet att försöka få ut tidningen överhuvudtaget med den stora personbrist som råder.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.