Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin
Close
Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet.
Close

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Från den 15 oktober får ingen gå till jobbet i Italien utan ett ”grönt covidpass”. Det får man antingen genom vaccination, genomgången covid sedan mindre än sex månader eller ett nytaget test som gäller i två dagar och som kostar 150 kronor per gång.

Även om bara en åttondedel av befolkningen över 12 år valt att inte vaccinera sig, har det gröna passet skapat stora demonstrationer och protester över hela landet. Hamnarbetarna i Trieste i norra Italien var först ut med strejker och protester. De poängterar att det inte handlar om vaccinmotstånd, utan mot kravet på covidpasset för att kunna gå till arbetet.

– Efter att ha låtit oss jobba i ett och ett halvt år utan nästan några skyddsåtgärder, trots att vi ständigt begärt dem, så ska en del av oss plötsligt vara tvungna att betala för att jobba. Det blev droppen som fick bägaren att rinna över, berättar sekreteraren för det oberoende facket CLPT (Coordinamento lavoratori portuali Trieste) Sandro Volk för Transportarbetaren.

– De allra flesta av oss är vaccinerade, jag också. Det vi vänder oss emot är att det här covidpasset inte ökar säkerheten på våra arbetsplatser, utan att det krävs andra åtgärder som arbetsgivarna måste betala och som inte alltid finns på plats. Dessutom är reglerna om covidpasset omöjliga att följa. Till exempel får inte utländska förare gå ur sitt fordon, men det måste de så klart om de behöver gå på toaletten eller köpa sig mat.

Startade i oktober

Strejken som startade 15 oktober avblåstes efter ett par dagar, och ersattes med en grupp arbetare som turades om att stå vid hamnentrén. De stoppade inte trafiken, men det tog något längre tid för lastbilarna att komma in och ut.

Efter tre dagar kom kravallpoliser med vattenkanoner. Hamnarbetarna svarade med att sätta sig ner, arm i arm, och göra passivt motstånd, men tvingades ge upp. Protesten flyttades till ett centralt torg, där många invånare i Trieste mötte upp för att visa sin solidaritet. Det ledde i sin tur till att regionens guvernör förbjöd alla demonstrationer i centrum.

När sedan en av ledarna, Stefano Puzzer, åkte och satte sig i ett hörn på ett torg i centrala Rom för att fortsätta sin fredliga protest, blev han bortförd av polis och fick inreseförbud till Rom i ett år. Trots allt detta har inte protesterna exploderat eller blivit våldsamma igen bland hamnarbetarna.

– Missnöjet ökar dock, eftersom många nu känner sig utsatta för repressalier från arbetsgivarna. Det handlar om att de kontrolleras ständigt och får anmärkningar på minsta lilla fel. Men vi kommer inte att blåsa på elden, utan alla eventuella protester ska vara fredliga, förklarar Sandro Volk.

Strängare regler

Den italienska regeringen diskuterar just nu att göra reglerna för covidpasset strängare, eftersom smittan ökar oerhört mycket trots att en månad gått sedan det infördes, och de intagna på sjukhus ökar med 30 procent per vecka. Speciellt allvarligt är läget i Triestes region Friuli, som har många pendlare från närliggande Slovenien, där smittan är bland de högsta i Europa. Fast hamnarbetarna och deras demonstrationer har fått hela skulden.

– Bara en vecka innan vår strejk startade var det festival här, med hamnen full av folk. Men det är klart att vi får skulden, det är enklast så, trots att vi inte sett speciellt mycket smitta bland arbetarna här, säger Sandro Volk.

Den som inte har ett covidpass blir avstängd från arbetet utan lön, men får inte avskedas. Arbetsgivarna får inte heller fråga om man är vaccinerad eller har testat sig.

Problemet är att företagen inte vet från en dag till en annan hur många som kommer till jobbet, eftersom det inte är obligatoriskt att säga till innan om man är utan covidpass. En del som vill testa sig hittar inga bokningstider, och måste därför stanna hem en eller två dagar. Enligt CLPT är det främst de timanställda som sätts in vid arbetstoppar, som har uteblivit i hamnen i Trieste, eftersom de har svårt att planera testningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.