Fortsätter köra färdtjänst trots åtal och skatteskulder

Lönerna är lägre än avtalet. Skatteskulder på 2,5 miljoner gör att förvaltningsrätten har fryst bolagets tillgångar. Vd:n är åtalad för att trafikfarliga fordon används. Samtidigt går bolaget till domstol för att få fortsätta köra skolskjuts, färdtjänst och sjuktransporter i Sörmland.

– Ingen kommentar, säger Sultan Salimovic, vd på Nävertorps specialtransport, innan han förnekar det mesta.

Företaget och hur det sköts är en följetång i medierna och för facket. En snabb koll med Transports ombudsman, Förvaltningsrätten i Linköping och Eskilstuna tingsrätt visar att lönetvisten, skatteskulden, de frysta tillgångarna och åtalet är en korrekt beskrivning av tillståndet för Nävertorps specialtransport.

Samtidigt fortsätter företaget att köra färdtjänst och sjuktransporter för Sörmlandskommuner och landstinget.

Men i en ny upphandling, som genomfördes i höstas, har den nya myndigheten som ansvarar för kollektivtrafik och samhällsbetalda resor i Sörmland nobbat Nävertorps specialtransport. Detta fick Sultan Salimovic att gå till domstol för att överpröva det beslutet. Överklagandet gör att de gamla avtalen löper på tills vidare.

– Företaget sorterades bort för att det inte hade uppgett någon fordonsplan, som visar hur många bilar som finns, ett absolut krav. Och för flera allvarliga fel i yrkesutövningen tidigare när det hette Tuwa specialtransport, berättar Henrik Sollenborn, jurist på Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.

Tvisten hamnade först i förvaltningsrätten som gav myndigheten rätt och avvisade överprövningen. Domstolen nöjde sig med att konstatera att den saknade trafikplanen gör att myndigheten gjorde rätt som avvisade anbudet.

Sultan Salimovic har sedan överklagat ärendet till nästa instans: Kammarrätten i Jönköping. Och i väntan på att domstolen ska besluta om ärendet ska prövas eller inte rullar trafiken på enligt tidigare upphandling.

Företaget kör de samhällsbetalda resorna med chaufförer som inte får de löner kollektivavtalet föreskriver, enligt Kjell Arbestål, Transports ombudsman i Nyköping.

– Bolaget har 2013 och 2014 inte följt de höjningar av chaufförslönerna som finns i avtalet, säger han.

– Vi förhandlade i veckan, men kom inte i mål. Salimovics linje är att allt är ett misstag, så nu går frågan till centrala förhandlingar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.