Ordföranden har ordet

Förvånande, märkligt, underligt

Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.

Varför BA stämmer oss kan förmodligen bara de själva förklara. De kan nog knappt ens det själva, när jag tänker efter. De påstår i alla fall att vårt sympativarsel är otydligt, att det är i strid med reglerna i medbestämmandelagen (mbl) och att varslet inte är hanterbart för de som organisation. Vårt varsel är lagt mot samtliga av BA:s medlemsföretag inom åkeri och renhållning. Totalt rör det sig om drygt 3 000 företag där vi lagt blockad mot att hämta alla former av avfall vid Teslas elva anläggningar i Sverige.

Det är en hel del i detta som verkligen förvånar mig. Dels det faktum att BA inte på något vis i förväg meddelar oss att de kommer att stämma oss. De bara skickar in en stämning i mitten av juli med en svarstid på tre veckor. Dessutom är det minst sagt märkligt att de är den enda arbetsgivarorganisationen inom Svenskt Näringsliv som inte förstår varslet. Flera andra förbund har lagt varsel mot sina motparter på liknande sätt. Då har det inte inkommit några invändningar och än mindre stämningar.

Ytterligare förvånande är att BA faktiskt också hanterat varslet som om de förstått det fullt ut. De har skickat ut information om varslet med rådgivning till samtliga företag på avtalsområdena och vi har också fram tills nu haft en löpande och bra dialog med dem när det uppstått oklarheter eller frågeställningar om vad som omfattas och vad som inte omfattas av varslet. Vi har haft några få frågor från företag och medlemmar om vad som gäller, men det har varit väldigt lite som tagit sikte på oklarheter i själva varslet.

Det är ju också underligt att en arbetsgivarorganisation inte tar ställning för kollektivavtalet, utan i stället försöker förhindra en effektiv sympatiåtgärd. Detta med en märklig motivering om ett oklart varsel. De påstår också att de inte kan veta vilka företag som utför arbete relaterat till Tesla, vilket vi inte heller kräver. Självklart är det de enskilda företagen som har koll på vad de gör – inte deras arbetsgivarorganisation.

Vi pratar också om en motpart som själva alltid pratar om vikten av goda relationer oss emellan. Bevisligen lever man inte direkt som man lär. Men nu får de väl ta konsekvensen av sitt eget agerande om Arbetsdomstolen mot förmodan skulle gå på deras linje. Då tvingas vi agera hårdare och tydligare gentemot dem. Och det gynnar inte någon part.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Industrifacken säger nej till 7,7 procent i treårigt avtal

Avtal 2025. Arbetsgivarna inom industrin har godkänt ett medlingsbud på en 7,7-procentig löneökning på 36 månader. Facken inom industrin säger nej och kallar budet oacceptabelt.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.