Ordförandeord. Till min stora förvåning har vår motpart Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) skickat in en stämning till Arbetsdomstolen mitt i semesterperioden. De stämmer oss med anledning av vårt sympativarsel till stöd för IF Metall i konflikten med Tesla gällande tecknande av kollektivavtal.
Varför BA stämmer oss kan förmodligen bara de själva förklara. De kan nog knappt ens det själva, när jag tänker efter. De påstår i alla fall att vårt sympativarsel är otydligt, att det är i strid med reglerna i medbestämmandelagen (mbl) och att varslet inte är hanterbart för de som organisation. Vårt varsel är lagt mot samtliga av BA:s medlemsföretag inom åkeri och renhållning. Totalt rör det sig om drygt 3 000 företag där vi lagt blockad mot att hämta alla former av avfall vid Teslas elva anläggningar i Sverige.
Det är en hel del i detta som verkligen förvånar mig. Dels det faktum att BA inte på något vis i förväg meddelar oss att de kommer att stämma oss. De bara skickar in en stämning i mitten av juli med en svarstid på tre veckor. Dessutom är det minst sagt märkligt att de är den enda arbetsgivarorganisationen inom Svenskt Näringsliv som inte förstår varslet. Flera andra förbund har lagt varsel mot sina motparter på liknande sätt. Då har det inte inkommit några invändningar och än mindre stämningar.
Ytterligare förvånande är att BA faktiskt också hanterat varslet som om de förstått det fullt ut. De har skickat ut information om varslet med rådgivning till samtliga företag på avtalsområdena och vi har också fram tills nu haft en löpande och bra dialog med dem när det uppstått oklarheter eller frågeställningar om vad som omfattas och vad som inte omfattas av varslet. Vi har haft några få frågor från företag och medlemmar om vad som gäller, men det har varit väldigt lite som tagit sikte på oklarheter i själva varslet.
Det är ju också underligt att en arbetsgivarorganisation inte tar ställning för kollektivavtalet, utan i stället försöker förhindra en effektiv sympatiåtgärd. Detta med en märklig motivering om ett oklart varsel. De påstår också att de inte kan veta vilka företag som utför arbete relaterat till Tesla, vilket vi inte heller kräver. Självklart är det de enskilda företagen som har koll på vad de gör – inte deras arbetsgivarorganisation.
Vi pratar också om en motpart som själva alltid pratar om vikten av goda relationer oss emellan. Bevisligen lever man inte direkt som man lär. Men nu får de väl ta konsekvensen av sitt eget agerande om Arbetsdomstolen mot förmodan skulle gå på deras linje. Då tvingas vi agera hårdare och tydligare gentemot dem. Och det gynnar inte någon part.