Fossilfri framtid kräver kraftsamling

Om 17 år ska bensin och diesel vara borta, säger regeringen. Men hur ska det gå till? Och vad ska vi tanka i stället? – Det är fullt möjligt att komma väldigt nära det målet. Men då måste vi vara beredda att ta konsekvenserna, säger energikonsulten Håkan Sköldberg.

År 2030 ska Sverige ha en fordonsflotta som är oberoende av fossila bränslen, enligt regeringens manifest inför förra valet. Och det är bara ett steg på vägen – 20 år senare ska hela Sverige vara utan nettoutsläpp av växthusgaser.

Även om man är noga med att det klimatneutrala Sverige 2050 är en ”vision” och inte ett konkret mål, så är dessa ambitioner de högsta i världen när det gäller att minska klimatpåverkan från vägtrafiken.

Men hur vi ska gå tillväga är ingen enkel fråga att besvara, enligt Per Kågeson, som är huvudsekreterare i regeringens utredning ”Fossiloberoende fordonsflotta 2030”.

– Flera av de EU-direktiv som är styrande och begränsande för Sveriges handlingsfrihet är under omförhandling. Det finns en betydande osäkerhet kring vad man kommer få att förhålla sig till, framförallt när det gäller utvecklingen av nya bränslen. Vi måste hela tiden utveckla en plan B för varje plan A, eftersom vi inte vet hur direktiven kommer att se ut. Det är en riktigt komplicerad situation, säger Per Kågeson.

Men även det svenska regelverket har skapat osäkerhet bland aktörerna i fordons- och drivmedelsbranscherna.

I fjol meddelade regeringen att man skulle belägga biodrivmedel med koldioxid­skatt från januari 2013. Men i mars i år föreslog regeringen plötsligt att alla biodrivmedel ska befrias från koldioxidskatt från maj 2014. Och sedan ska hela regelverket kring beskattningen av biodrivmedel omprövas 2015.

Per Kågeson förstår att en sådan oförutsägbarhet gör branschaktörerna tveksamma inför att satsa på nya drivmedel.

– Självklart. Nya biobränsleanläggningar är ju investeringar på flera miljarder. Men en av våra ambitioner med utredningen är att göra regelverket överblickbart och långsiktigt. Samtidigt är det svårt eftersom vi har de här skiftande EU-direktiven att förhålla oss till.

Om vi talar specifikt om lastbilssektorn – vilka drivmedel tror du har störst potential att bli ”morgondagens tungbränsle”?

– Där finns det flera olika linjer. När det gäller distribution i större städer så är ju elhybrider en möjlighet. Även fjärrbilar kan köra en stor del av sin sträcka på el, om vägnätet elektrifieras. Där pågår ett parallellt utvecklingsarbete i myndigheternas regi.

Per Kågeson syftar på ett projekt där Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten bjudit in privata aktörer att anmäla intresse för att utveckla elvägar. Tanken är att minst två demonstrationsanläggningar ska vara i drift under 2015. I det här skedet kan dock ingen veta när eller om vi får en elektrifiering av befintliga vägsträckor.

– Bland de mer närliggande alternativen har vi att öka bioandelen i vanlig diesel. Metandiesel och ED95 (se faktaruta) är ju också alternativ som redan finns ute i ett antal lastbilar och bussar i dag, säger Per Kågeson.

Utredarna ska lämna sitt slutbetänkande till regeringen i december.

Hur konkreta kommer ni att kunna vara i era förslag till åtgärder och handlingsalternativ?

– På fordonssidan tror jag vi kommer att kunna lämna konkreta lagförslag. Men när det gäller biodrivmedel kanske vi bara kan lämna vägledande förslag som måste utredas vidare på regeringskansliet.

Bland de aktörer som bidragit med underlag till regeringens utredning, och som även gjort flera egna studier på området, finns det oberoende konsultföretaget Profu (Projektinriktad forskning och Utveckling i Göteborg AB). Profus styrelseordförande Håkan Sköldberg anser det orealistiskt att Sverige skulle ha en helt fossilfri transportsektor till 2030.

– Däremot tror vi att man skulle kunna minska bruket av fossila bränslen med ungefär 85 procent, jämfört med 2010 års nivå. Men då får man vara beredd att ta konsekvenserna, det är en formidabel utmaning, säger Håkan Sköldberg.

Vilka skulle de konsekvenserna vara?

– Vi får till exempel vara beredda att köra mindre bil och åka mer kollektivt. När vi väl kör bil kommer det att vara betydligt dyrare än i dag.

Profus analyser pekar ut fyra åtgärdstyper, varav en är att övergå till förnybara drivmedel.

– Framförallt behöver vi planera samhället på ett sådant sätt att vi minskar det totala transportbehovet. Dessutom måste vi flytta transporter från lastbil till tåg, från personbil till kollektivtrafik och så vidare. Den sista punkten är fordonseffektivitet, att få ut mer transport per insatt ”enhet” energi, och där ser vi ju redan att bilarna blir allt effektivare, säger Håkan Sköldberg.

Per Salomonsson, projektledare för alternativa drivmedel hos Volvo Lastvagnar, tror att konventionell diesel kommer att fortsätta vara det stora bränslet inom långdistanstransporterna.

– Men med alltmer ökad inblandning av förnybara och syntetiska komponenter. Som komplement till detta kan man nämna metandiesel och DME (se faktaruta), och inom regional- eller stadstrafiken elhybrider, säger han.

Volvo lanserade sin första metandiesel-lastbil 2010, och i dag erbjuds den i två olika versioner. Året därpå, 2011, släppte man sin första elhybridlastbil och inledde fälttester med lastbilar som kör på DME framställt av svartlut.

Testningarna pågår fortfarande. I dag har DME-bilarna sammanlagt kört över en miljon kilometer. I år inleddes ett liknande försök i USA, och i somras meddelade Volvo sin avsikt att introducera lastbilarna på den nordamerikanska marknaden.

– Bland alternativa drivmedel är det de här vi tror mest på, säger Per Samuelsson.

Vad borde vi som samhälle göra för att uppnå målet om fossiloberoende fordonsflotta till 2030?

– Det är svårt att uttala sig om med säkerhet. Men jag tror att man inte ska stirra sig alldeles blind på att bränslet ska vara 100 procent fossilfritt, utan också se till att det har hög verkningsgrad i hela kedjan. En annan sak är ju att transportbranschen är extremt konkurrensutsatt, så det behövs politiska styrmedel om det ska bli något.

Tror du att Sverige når målet?

– Vi skulle kunna komma väldigt långt i alla fall, om vi gör de rätta satsningarna och om vi börjar nu. För det kommer att ta tid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.