Frågan ingen snackar om

Ledare. Transports medlemmar har lika betalt för olika arbete. Det är ett skämt som hörs ibland och som faktiskt rymmer ett mått av sanning.

Förbundet är i princip det enda på hela arbetsmarknaden som inte infört individuella löner – utan hållit fast i så kallade tarifflöner. Det vill säga om fack och arbetsgivare i förhandlingar kommer fram till att exempelvis chaufförslönerna ska höjas med 700 kronor, då får alla just den summan. Inte mindre. Oftast inte mer heller.

Är det rättvist? Det är ju sällan en grupp anställda utför jobbet exakt lika idogt eller snabbt. Är det då inte rimligt att arbetsgivarna och facket fördelar lönekakan olika mellan de anställda?

Frågar du Transports arbetsgivare är svaret givet. De skulle ge bort vänstra handen för att få införa individuella löner, i-löner, även för transportarbetarna. Kravet kommer i den här avtalsrörelsen också, var så säker.

På den fackliga kanten finns redan ett helt batteri av argument mot individuell lönesättning. Det är svårt, tidsödande och leder till splittring och orättvisa. Arbetsgivarna har heller aldrig kunnat leverera svar på hur de förment slöa, slitna och lata arbetstagarna förväntas reagera när de straffas med noll kronor i lönelyft.

Tar de sig i kragen? Blir de verkligen mer entusiastiska och börjar prestera bättre? Eller blir de tvärtom ännu mer uppgivna? Vad är i så fall vunnet för företagen och samhället?

I nästa års stora avtalsrörelse är de individuella lönerna, trots invändningarna, en självklarhet för 98 procent av landets arbetstagare. Systemet är cementerat på arbetsmarknaden. Ändå stökar i-lönerna till det. Kommunal kräver den här gången ett riktat lönelyft till en enda medlemsgrupp – undersköterskorna. Det handlar om i runda tal 800 kronor extra i månaden, utöver vad andra får.

Skulle Kommunal lyckas driva igenom kravet vill förbundet fördela även denna jämställdhetspott individuellt, utan någon garanti om ett lägsta påslag till alla. En del sköterskor får alltså räkna med noll kronor i lönehöjning.

Hade Kommunal gjort som Transport – det vill säga givit 800 kronor till var och en av undersköterskorna – då hade facket och arbetsgivaren kunnat skriva in hela ökningen i kollektivavtalet. Resultat hade automatiskt blivit en höjning av lägstalönen med 800 kronor! Varje ny sköterska som anställs hade också fått del av förbättringen.

Individuella löner bidrar till att minimilönerna fryser fast i botten. Det är en konsekvens som arbetsgivarna talar tyst om. Inte så märkligt förstås. I alla tider har företagen slagits för lägre ingångslöner och mer låglönekonkurrens mellan arbetare.

Det märkliga är att även fackförbunden pratar väldigt lite om i-lönernas effekt på kollektivavtalens lägstalöner. Tystnaden är extra paradoxal nu när LO pekar ut just höjda lägstalöner som en av de viktigaste fackliga uppgifterna de kommande tolv åren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.