Fragment som fastnar i minnet

Krönika. Vad är det som stannar i minnet? Fragment. Korta episoder ur en skir försommardag, en skidutflykt då man tappade vantarna, den första gången som vi såg varandra. Oviktigt och avgörande om vartannat. Det är obegripligt vad minnet väljer åt oss att ha kvar.

Likadant är det med läsupplevelser eller filmer. Det är några få sekvenser som stannar. Allt det andra drunknar i den enorma grynvälling som alla våra upplevelser under en dag, en månad, ett år, ett decennium innefattar.

Jag ser några munkar i fotsida dräkter. De puffar en skock barn framför sig. Det är bråttom. Barnen måste gömmas undan. Det är ur Louis Malles film, ”Vi ses igen, barn”. Han skildrar här sin egen skoltid under vintern 1943–44. Det är världskrig. Frankrike är ockuperat av de tyska nazisterna. Två små pojkar har blivit bästa vänner. Julien och Jean. Men en sak skiljer vännerna åt, den ene av dem visar sig vara av judisk börd.

Frankrike är under den här tiden fullt av människor som vill hjälpa. Som gör motstånd mot ockupationsmakten. Men Frankrike är också fullt av medlöpare. Människor som tjänar på ockupationen. Människor som skvallrar för Gestapo. Därför den där bilden i mitt minne som stannat kvar; den av den katolska skolans munkar och den lilla barnskocken. Bråttom, bråttom!

Ska vi ha det så?

Julien och Jean. Två pojkar som blev bästa vänner. Julien som inte kunde förstå varför hans kompis inte kunde sitta med på lektionerna längre. Varför Jean måste gömmas. Jean, men inte han själv. Ja, varför måste vännen hållas dold? Därför att var han ett villebråd. De nazistiska ockupanterna ville skicka honom till koncentrationsläger.

Intoleransen i världen ökar. Oförståelsen för att vi har olika tro. Olika historier. Det är som om klockans visare hade börjat snurra baklänges. Som om det hoppfulla 1960- och 70-talen aldrig funnits. Jag hör till samma folkhemsgeneration som Göran Greider. Vi som är födda 1959 och däromkring. Vi som vuxit upp i tron på att insikterna ökar. Att mänskligheten steg för steg skulle göra världen till en bättre plats att leva på. Sydafrikas apartheid måste upphävas. Svält och fattigdom upphöra. Pension, omsorg och sjukvård för alla skulle vara en rättighet, och inte något som kunde köpas av välbärgade. Människor av olika bakgrund och börd skulle sträcka varandra händerna över jorden. FN var starkt. Allt skulle bli bättre. För alla.

Men så, i det sena 1970-talet satte Näringslivets ekonomifakta i gång sina kampanjer: Satsa på dig själv! Ego-trenden tog fart. Och vi har inte repat oss. Vilsenheten har brett ut sig. Otryggheten. Letandet efter syndabockar är i full gång. Enkla lösningar. Hat.

I mars månad den 22:a kan vi välja väg. Ta ett steg mot ett mänskligare samhälle genom att ge de rödgröna ett ännu starkare mandat än det som gavs i september.

Det är ett fragment till som stannat i mitt huvud, ur den där filmen. Det är på slutet. Den munk och lärare som skyddat Jean, som kämpat för pojkarnas liv, blir hämtad av Gestapo-män. Någon kollaboratör har tjallat. Nu leds han i väg mot en oundviklig och snabb avrättning. Pojkklassen står och stirrar, skräckslagna och undrande. Då vänder han sig om mot dem och säger: ”Au revoir, les enfants”, det vill säga; ”Vi ses igen, barn”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Sutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Vem vinner på väskförbudet?

Säkerhet. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Vägens hjältar förtjänar uppskattning

Debatt. Dygnet runt, sju dagar i veckan, sommar, vinter, höst och vår. Vilka jag pratar om? Det är vägens hjältar, de som ser till att tidningen kommer till din postlåda, de som kör taxibilen som tar dig till flyget, de som levererar paketen du har beställt.

En svårhanterad avtalsrörelse väntar

Ordförandeord. Jag tror att det blåser upp till en rätt rörig och svårsamordnad avtalsrörelse 2025. Avtalsrörelsen är, som många av er vet, perioden då vi fastställer villkoren i våra kollektivavtal. Och frågan är om vi ska vara med i en samordnad avtalsrörelse med LO eller inte.