Framtiden är osäker för Gotlands taxichaufförer
De gotländska chaufförerna svävar i ovisshet, sedan det kritiserade fastlandsbolaget Tuwa tagit nästan all färdtjänst på hela Gotland. Ännu vet ingen om domstolen godkänner den överklagade upphandlingen, där Tuwas billiga dieselbilar vann – trots att Region Gotland ska kräva biogasfordon när transportörer upphandlas.
Den gotländska yrkesförare som vi här ska kalla Håkan, vill inte framträda med sitt riktiga namn i intervjun.
– Det kan ju bli så att man måste söka jobb på Tuwa. Och då kanske det inte är så bra om man har uttalat sig negativt om företaget i tidningen, säger han.
Men Håkan har svårt att tro att Tuwa skulle vara ett seriöst företag. Inte minst på grund av bolagets låga anbud, som gav dem kontraktet när Samres upphandlade färdtjänst för Region Gotlands räkning: Tuwa begärde 10,49 kronor per kilometer för personbilar, och 12,98 kronor kilometern för specialanpassade färdtjänstbussar.
– Det säger ju sig självt att köra för 10,49, det går inte. Vi kör för tolv kronor kilometern i dag och det går knappt ihop, säger Håkan.
Tuwas anbud vann alltså upphandlingen, och i sommar ska bolaget ta över nästan all färdtjänst på Gotland med tio personbilar och tolv bussar. Avtalet är värt runt 20 miljoner kronor per år, och 13 gotländska bolag förlorar sina nuvarande uppdrag som färdtjänstoperatörer. Bara två gotländska färdtjänstfordon blir kvar, i Visby Taxis regi.
Enligt Håkan kommer detta att få svåra konsekvenser, inte bara för färdtjänsten utan även för taxinäringen på ön. Här finns massor av taxijobb under turistsäsongen, men taxiåkarna måste ha alternativa inkomstkällor under ”dödsäsong”.
– Så färdtjänsten är ju A och O, det är den som betalar räkningarna under resten av året. Det finns ingen åkare som har råd att låta en bil bli stående elva månader om året, så det kommer att bli färre taxibilar här. Även på sommaren då de verkligen behövs, säger han.
Detta kommer i sin tur att öppna för en annan sorts konkurrenter från fastlandet, enligt Håkan.
– Redan nu har vi oseriösa friåkare som kommer hit under turistsäsongen och kör taxi för överpriser. Det lär säkert bli fler såna när gotländska taxibilar försvinner.
Och när gotländska bilar försvinner, kommer gotländska chaufförer tvingas söka jobb hos Tuwa. Kanske även Håkan, som sagt, även om han hoppas slippa. I dag kör han för provisionslön åt ett lokalt företag som tar tolv kronor kilometern. Jobbar han åt Tuwa som kör 1,51 kronor billigare så kommer hans provision att sänkas med cirka 13 procent. Förutsatt att Tuwa betalar provisionslön med samma procentsats som hans nuvarande arbetsgivare.
Christer Söderlund, ombudsman på Transport avdelning 16 Gotland, framhåller att man ännu inte vet vilken lönemodell Tuwa tänker använda på Gotland.
– Kör de med procentlön på den ersättning som Tuwa begärt i upphandlingen, då blir det inte många kronor till chaufförerna. Det bästa för förarna är så klart en fast månadslön. Men jag kan inte se hur Tuwa skulle kunna betala det, som avtalet ser ut, säger Christer Söderlund.
Därtill kommer den så kallade returrabatten, som Samres hade med i underlaget till upphandlingen. Den tar ytterligare en tugga ur chaufförernas provision. Håkan förklarar hur det fungerar:
– Säg att jag kör från Visby till Hemse fem mil bort. Väl där kör jag en gammal dam till vårdcentralen med full kilometerersättning, en kort transport på ett par kilometer. Om jag sedan, inom en timme, får en returtransport från Hemse till Visby, då blir det bara halv ersättning på vägen tillbaka.
– Samres argument är ”var glad att du får halva priset, du hade ju kunnat få köra tom tillbaka”. Men det ingår ju i Samres uppdrag som beställningscentral att se till så vi har så många returer som möjligt.
Enligt Håkan kommer även färdtjänstkunderna att drabbas av försämringar, när Tuwa tar över från de gotländska operatörerna.
– Till exempel kommer Tuwa att köra med fler bussar och färre personbilar än vad vi gör i dag. Och fler bussar betyder fler sambokningar, det vill säga att kunderna får åka omkring betydligt mer än nu. Den enskilda kundens transport kommer att ta längre tid. Och får jag en punktering i dag så kan jag ringa min chef, så kommer han ut med ett däck till mig. Men om chefen sitter på fastlandet, hur blir det då?
Håkan är långt ifrån ensam om sina farhågor. När det blev känt att Tuwa fått kontraktet sammankallades ett informellt möte för de gotländska färdtjänstchaufförerna. Håkan uppskattar att omkring hälften av öns totalt 40 färdtjänstförare kom.
– Bland annat så sades det att ”Visst, sök jobb hos Tuwa om ni vill. Men skriv inte på något förrän vi vet mer”. För vi räknade med att det skulle komma fler turer i detta, säger Håkan.
Och ytterligare turer har det blivit: Kontraktet har inte kunnat skrivas på som planerat, eftersom flera gotländska åkare har begärt att förvaltningsrätten ska överpröva upphandlingen.
En av dem är Jimmy Leandersson, som med eget bolag kör som underleverantör åt Taxi Kurir Gotland. Enligt honom finns det två huvudsakliga skäl till överklagandet:
– På andra håll har Tuwa fått böter och till och med förlorat uppdrag eftersom de inte levt upp till kvalitetskraven. Men Samres har enbart tittat på priset. Det är så lågt att verksamheten inte kan vara seriös. En annan aspekt är att regionen har en biogasstrategi, och den har man inte heller beaktat i upphandlingen, säger Jimmy Leandersson.
I Region Gotlands biogasstrategi står att man ska sträva efter att öka biogasens andel av det bränsle som används. Regionen ”ska gå i bräschen genom att i mesta möjliga mån byta ut egna och leasade fordon till biogasfordon. Även vid upphandling av transporter ska krav på biogasfordon finnas med”, skrev regionfullmäktige när strategin antogs. Och de bolag som lade anbud med biogasbilar, premierades med tio procent i upphandlingen.
– Men den moroten var uppenbarligen alldeles för liten, kommenterar Jimmy Leandersson.
Med vanliga dieselbilar – billigare i både drift och inköp – kunde Tuwa lägga ett så lågt bud att de var billigast, även utan biogaspremie.
Så Jimmy Leandersson och tre andra åkare överklagade upphandlingen till förvaltningsdomstolen, som begärde in ett yttrande från Region Gotland.
Regionens jurist skriver att förvaltningsdomstolen bör avvisa överklagandet. Region Gotland beklagar att upphandlingen inte gav fler biogasbilar. Men enligt juristens bedömning är det inte säkert att lagen om offentlig upphandling gäller, eftersom den gjordes av Samres. Som är ett privat bolag.
Jimmy Leandersson har svårt att förstå det argumentet.
– Jag tycker det är helt absurt. Om regionen ger Samres i uppdrag att sköta upphandlingen, så är det väl fortfarande en offentlig upphandling när det görs åt regionen?
Tommy Gardell, socialdemokratisk ordförande i tekniska nämnden på Region Gotland, pekar på det gotländska alliansstyre som 2010 upphandlade regionens beställningscentral. I det uppdraget, som gick till Samres, ingick att upphandla transportörsbolag, men regionen tog inte med biogaskravet.
– Det är där den stora missen har skett, säger Tommy Gardell.
Skulle regionen vilja se att färdtjänstupphandlingen görs om med krav på biogas?
– Så tycker vi politiskt. Men eftersom det inte står något om biogas i upphandlingen som gav Samres beställningscentralen, så vet jag inte om det håller juridiskt.
Ännu har ingen skrivit på några papper. Är det möjligt att helt enkelt riva upphandlingen och göra om den?
– Man kan alltid riva upp ett avtal, men då skulle man först få gå in och häva avtalet med Samres från 2010. Och jag vet inte om det heller skulle hålla.
Saken kompliceras ytterligare av att Samres uppdrag, som ursprungligen gällde till oktober 2013, förlängdes med ett år av regionförvaltningens tjänstemän. Utan att politikerna i nämnden informerades i förväg.
– Förvaltningen har rätt att göra så när det gäller avtal under en viss totalsumma. Men jag tycker de skulle ha förstått att en så pass kontroversiell fråga borde ha lyfts till politisk nivå, säger Tommy Gardell.
Under våren ska man besluta om Samres avtal ska förlängas med ytterligare ett år, till oktober 2015. Eller om man ska göra en ny upphandling av beställningscentralen.
– Personligen tycker jag att vi ska göra en ny upphandling. Vi har redan fått höra att ”hur fan kan ni släppa ifrån er en sådan viktig upphandling som färdtjänsten?” Men det blir nämnden som tar ställning. Då kan det säkert spela in vad förvaltningsdomstolen kommer fram till ifråga om överklagandet. Det hänger fortfarande i luften.