Framtidens chaufförer utbildas i Sunne
Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.
Enligt Tya, (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) är Södra Viken den gymnasieskola i Sverige som utmärkt sig mest under 2021 för att eleverna ska bli välutbildade, säkra och anställningsbara lastbilsförare.
Priset delas ut för sjunde året i rad för att ”uppmuntra de gymnasiala transportutbildningar som gör skillnad”. Vid den nationella konferensen Transportkompetens i Arlanda stad utanför Stockholm den 6–7 oktober i år fick skolans biträdande rektor Gunnar Berggren ta emot priset. Prissumman är 10 000 kronor.
– Det här är jättekul och ett erkännande av att vårt arbete är rätt och riktigt, säger Kennet Berg, lärare och programansvarig vid Transportprogrammet.
Södra Viken är en liten gymnasieskola som förutom Transportprogrammet har Naturbruksgymnasiet och gymnasiesärskolan. Av skolans totalt 226 elever bor 90 av dem på skolans internat.
– Internatboendet bidrar till en stark sammanhållning och att de blir vänner med varandra. Vi använder också klassråden till att diskutera värdegrundsfrågor. Och när man som i mitt fall är ute och övningskör med eleverna så finns det mycket tid för att diskutera den här typen av frågor, säger Kennet Berg.
Allas lika värde
Centralt i skolans värdegrund är allas lika värde, att ingen ska diskrimineras på grund av ras, kön, sexualitet, etnicitet eller religion. Skolan arbetar också hälsofrämjande på temat tio goda vanor för att kropp och själ ska må bra.
– Vi fokuserar på hur det blir den dagen eleverna får ett arbete, säger Södra Vikens rektor, Monica Olofson.
Skolans goda rykte i branschen återspeglas i att de allra flesta elever har någon form av anställning att gå till direkt efter avslutad gymnasieexamen i årskurs 3. Under de tre gymnasieåren har eleverna sammanlagt 19 veckors praktik på olika företag inom transportnäringen. Praktikperioderna leder till att kontakter knyts och ofta får eleverna sin första anställning på ett åkeri där de tidigare har varit på praktik.
Bland avgångseleverna som gick ut 2020 så arbetade 75 procent av dem inom transportbranschen drygt ett halvår efter att de tagit studenten.
Fler utbildningsplatser
Söktrycket är högt. Under senare år har antalet sökande varit mer än dubbelt så många som antalet platser. Från och med läsåret 2021/22 har skolan därför valt att utöka antalet utbildningsplatser från 32 till 48 stycken, fördelat på två klasser med 24 elever i varje.
– Eftersom vi bara ger inriktningen transport så vet eleverna vad de får. Det är en av förklaringarna till att vi är en populär skola, säger Monica Olofson.
Sunne kommun väljer också att investera 32 miljoner kronor i skolan, som tidigare drevs av Värmlands landsting. En större utbyggnad, som inkluderar tvätt- och smörjhall, personbilsverkstad, klassrum, grupprum och omklädningsrum, beräknas stå klar nästa år tack vare det extra tillskottet från kommunen.
Eleverna kommer från Värmland, med något enstaka undantag från de kringliggande länen.
Gott samarbete
Mikael Persson, ordförande för Transports avdelning 6 Värmland, poängterar att Transport har ett välutvecklat och gott samarbete med Södra Viken. Om det faktum att skolan blivit utsedd till Årets Transportskola säger han:
– En välförtjänt utmärkelse till en kanonbra gymnasieskola, som gärna tar emot oss när vi vill komma och hålla föredrag om facket och hur det fungerar. Vi brukar också finns med när det är öppet hus på skolan.
Nästan alla väljer att bli elevmedlem, men när de sedan kommer ut i yrkeslivet blir det svårare att behålla dem som medlemmar i Transport.
Från avdelning 6 finns även ombudsmannen Örjan Jakobsson med som fackets representant i utbildningsrådet för gymnasieskolorna i Värmland.
Fotnot: Årets Transportskola delas ut till Anders Jonzons minne. Anders Jonzon var anställd på Tya och arbetade för att skapa kvalitet på gymnasiets transportutbildningar. Målet var att eleverna skulle bli duktiga och säkra lastbilsförare. Anders Jonzon gick bort efter en tids sjukdom 2014.