På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.
Close
På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.
Close
Årets transportskola 2021

Framtidens chaufförer utbildas i Sunne

Prisad. Årets Transportskola är Södra Viken i Sunne, Värmland. Priset får skolan för sitt systematiska värdegrundsarbete, upparbetade samverkan med branschen och sitt goda rykte bland åkarna.

Enligt Tya, (Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd) är Södra Viken den gymnasieskola i Sverige som utmärkt sig mest under 2021 för att eleverna ska bli välutbildade, säkra och anställningsbara lastbilsförare.

Priset delas ut för sjunde året i rad för att ”uppmuntra de gymnasiala transportutbildningar som gör skillnad”. Vid den nationella konferensen Transportkompetens i Arlanda stad utanför Stockholm den 6–7 oktober i år fick skolans biträdande rektor Gunnar Berggren ta emot priset. Prissumman är 10 000 kronor.

– Det här är jättekul och ett erkännande av att vårt arbete är rätt och riktigt, säger Kennet Berg, lärare och programansvarig vid Transportprogrammet.

Södra Viken är en liten gymnasieskola som förutom Transportprogrammet har Naturbruksgymnasiet och gymnasiesärskolan. Av skolans totalt 226 elever bor 90 av dem på skolans internat.

– Internatboendet bidrar till en stark sammanhållning och att de blir vänner med varandra. Vi använder också klassråden till att diskutera värdegrundsfrågor. Och när man som i mitt fall är ute och övningskör med eleverna så finns det mycket tid för att diskutera den här typen av frågor, säger Kennet Berg.

Allas lika värde

Centralt i skolans värdegrund är allas lika värde, att ingen ska diskrimineras på grund av ras, kön, sexualitet, etnicitet eller religion. Skolan arbetar också hälsofrämjande på temat tio goda vanor för att kropp och själ ska må bra.

– Vi fokuserar på hur det blir den dagen eleverna får ett arbete, säger Södra Vikens rektor, Monica Olofson.

Skolans goda rykte i branschen återspeglas i att de allra flesta elever har någon form av anställning att gå till direkt efter avslutad gymnasieexamen i årskurs 3. Under de tre gymnasieåren har eleverna sammanlagt 19 veckors praktik på olika företag inom transportnäringen. Praktikperioderna leder till att kontakter knyts och ofta får eleverna sin första anställning på ett åkeri där de tidigare har varit på praktik.

Bland avgångseleverna som gick ut 2020 så arbetade 75 procent av dem inom transportbranschen drygt ett halvår efter att de tagit studenten.

Fler utbildningsplatser

Söktrycket är högt. Under senare år har antalet sökande varit mer än dubbelt så många som antalet platser. Från och med läsåret 2021/22 har skolan därför valt att utöka antalet utbildningsplatser från 32 till 48 stycken, fördelat på två klasser med 24 elever i varje.

– Eftersom vi bara ger inriktningen transport så vet eleverna vad de får. Det är en av förklaringarna till att vi är en populär skola, säger Monica Olofson.

Sunne kommun väljer också att investera 32 miljoner kronor i skolan, som tidigare drevs av Värmlands landsting. En större utbyggnad, som inkluderar tvätt- och smörjhall, personbilsverkstad, klassrum, grupprum och omklädningsrum, beräknas stå klar nästa år tack vare det extra tillskottet från kommunen.

Eleverna kommer från Värmland, med något enstaka undantag från de kringliggande länen.

Gott samarbete

Mikael Persson, ordförande för Transports avdelning 6 Värmland, poängterar att Transport har ett välutvecklat och gott samarbete med Södra Viken. Om det faktum att skolan blivit utsedd till Årets Transportskola säger han:

– En välförtjänt utmärkelse till en kanonbra gymnasieskola, som gärna tar emot oss när vi vill komma och hålla föredrag om facket och hur det fungerar. Vi brukar också finns med när det är öppet hus på skolan.

Nästan alla väljer att bli elevmedlem, men när de sedan kommer ut i yrkeslivet blir det svårare att behålla dem som medlemmar i Transport.

Från avdelning 6 finns även ombudsmannen Örjan Jakobsson med som fackets representant i utbildningsrådet för gymnasieskolorna i Värmland.

 

Fotnot: Årets Transportskola delas ut till Anders Jonzons minne. Anders Jonzon var anställd på Tya och arbetade för att skapa kvalitet på gymnasiets transportutbildningar. Målet var att eleverna skulle bli duktiga och säkra lastbilsförare. Anders Jonzon gick bort efter en tids sjukdom 2014.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.