Framtidens lastbil – även för kvinnor
Den typiska lastbilsföraren? En lagom lång man, 40 år, utan funktionshinder. Den normen synas i sömmarna av forskare. Resultatet kan bli fordon som passar kvinnor och andra utanför mallen.
– Vi ska lyfta upp vilka normer som styr inne på Volvos innovationsavdelning, säger Dag Balkmar. Idén är att företaget internt ska öppna för andra erfarenheter och perspektiv än de rådande.
Dag Balkmar är forskare i genusvetenskap vid Örebro universitet och leder projektet, som just fått 2,5 miljoner kronor från statliga Vinnova. Forskarna ska jobba ihop med Volvos innovationsgrupp i projektet som startar nästa år.
– Det handlar inte om att måla lastbilar rosa, säger han. Snarare om att rucka på den modellförare som fordonsutvecklarna ofta utgår från.
Han nämner en förhållandevis enkel förändring: säkerhetsbälten som också skyddar och är bekväma för den som är betydligt kortare än typföraren.
– Det ska finnas modellförare som är kvinnor också, säger han. Eller funktionshindrade.
Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd (Tya) och Facebookgruppen Queen of the road är med i en referensgrupp som ska få tycka till om forskningen.
I en förstudie tittade forskarna bland annat på vilka lastbilar som kommer att efterfrågas i Syrien efter kriget. Och hur de kan anpassas så att människor som skadats i kriget ändå kan köra.