”Framtidens pensionärer får det kärvt”

Pensionerna är skrämmande låga och osäkerheten är alltför stor. Dessutom är det fel att pensionärer ska betala högre skatt än löntagare. De fyra männen från Transports pensionärsklubb, som vi träffar i Västerås, är överens om att det krävs en förändring.

– Jag visste att pensionen skulle bli dålig, men inte exakt hur dålig, säger Roland Joelsson.

Han och tre kamrater från Transports pensionärsklubb i Västerås sitter runt konferensbordet på lokalavdelningens kontor. Det dricks kaffe och skickas runt rulltårta och bullar. Det pratas minnen och planeras trevliga utflykter och studiebesök.

Det är en aktiv klubb, som bland annat har tagit med äkta hälfter och åkt på utflykter till ett Buddhistkloster och besökt en nostalgiby. De har även gjort egna hastighetsmätningar på vägarna.

Under de senaste månaderna har ”Antikrundan”, som de kallar sig själva, fördjupat sig i pensionssystemet i en studiecirkel.

– Förr pratade man om att man skulle få ut 75–80 procent av lönen i pension, men nu är det snarare nere på 60–65 procent. Eller ännu mindre, säger Roland Joelsson.

Var det en stor förändring att bli pensionär?

– Ja, det kan man lugnt säga. Jag kan inte leva som jag gjorde förut, nu får jag tänka mig för. Det blir en fruktansvärd skillnad, jag springer inte precis i väg och köper ny bil, säger Roland Joelsson.

Då drygar han ändå ut sin pension med att arbeta några pass varje månad.

– Det är lagom om man kör så det räcker till hyran. Ett par år till kan jag tänka mig att jobba. Sedan, när det är dags att förnya förarkort, så får det nog vara bra.

Han kör cement och kalk och har därmed specialkunskaper och en efterfrågad kompetens. Dessutom bor Roland Joelsson i lägenhet och har inga stora utgifter varje månad, så han klarar sig bra.

– Jag bävar mer för dem som är helt inne i det nya pensionssystemet (alltså personer födda 1955 eller senare, redaktionens anmärkning). De kommer att få det kärvt och kan inte veta i förväg hur mycket pengar de får.

Owen Olofsson är heltidspensionär och helnöjd med det. Eftersom han har jobbat som central ombudsman har han själv en bra tjänstepension.

– Men det är många som har det väldigt kämpigt. Jag tycker inte alls det är bra som det ser ut i dag. Pensionen ska ju räcka till levnadsomkostnaderna. Även om man kanske kan leva lite billigare som pensionär så tycker jag att pensionerna borde ligga på omkring 75 procent av lönen. Har man slitit och släpat ett helt arbetsliv så vill man kunna unna sig lite när man växlar ned.

Från politiskt håll höjs därför ofta röster om att vi måste jobba längre.

– Helt fel. Man ska först se till att alla orkar jobba fram till dagens pensionsålder. Det är det långtifrån alla som kan i dag, säger Owen Olofsson.

Bernt Lund bor i sitt gamla föräldrahem på landet, så han har inte heller så höga kostnader att oroa sig över. Han är, liksom sina kamrater i pensionärsklubben, arg över att pensionärer betalar högre skatt än löntagare.

– Att vi ska betala mer i skatt tycker jag är fruktansvärt. Först har vi redan betalat pension när vi arbetade och sedan ska vi betala nu igen. Mer än alla andra.

Kjell Lindbom har varit pensionär i sju år. Han kunde sluta jobba några år tidigare eftersom han hade ett pensionssparande.

– Jag hade svinkoll på det, innan jag gick i pension, säger han med ett stort leende.

Kjell Lindbom bor i villa utan bostadslån. Han planerar att sälja den på sikt, för att få loss lite extrapengar.

Kjell Lindbom radar upp spartips. Se över alla utgifter, pruta så ofta det går (själv prutar han på såväl kläder som trädgårdsutrustning) och laga mat själv hemma. Han är kritisk till att det nya pensionssystemet är så osäkert.

– Osäkerheten förstår jag inte. Man kanske inte behöver kunna veta exakt på kronan vad man ska få för pension, men man måste ju kunna räkna på ett ungefär.

De är alla missnöjda med dagens pensionssystem. Men hur bör systemet förändras? Det finns det inga enkla svar på.

– Alla sitter på sin kammare och svär och tycker det är dåligt. Men det är viktigt att få i gång ett samtal om detta, säger Owen Olofsson.

Vad har då gubbarna för tips till alla yngre Transportare?

– Först och främst ska de kämpa för att få till en förändring av systemet. De bör nog försöka sätta undan lite pengar själva också, säger Owen Olofsson.

Tips & fällor

Tre tips från Bodil Hallin, familjeekonom på Ikano bank:

  • Koppla greppet: På sajten minpension.se kan du få en sammanställning över din allmänna pension och tjänstepension.
  • Planera uttaget: Det går att plocka ut hela eller delar av flera olika pensionsdelar. Planera och stimulera uttaget på minpension.se.
  • Läs på och fråga: Lusläs Pensionsmyndighetens hemsida eller gå på en av deras informationsträffar som ges runt om i landet. Du kan även besöka Pensionsmyndighetens kontor och
  • få råd av en handläggare.

…men se upp för pensionsfällorna:

  • A-kassan: Kontakta a-kassan om du tänker ta ut någon del av pensionen före 65 år och fortsätta jobba. Skulle du bli arbetslös minskar nämligen ersättningen från a-kassan om du har börjat ta ut pension.
  • Utbetalningstiden: Om du väljer att få din tjänstepension utbetalad under en begränsad tid i stället för livsvarigt får du högre pension de första åren. Men betydligt mindre pengar att röra dig med åren därefter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.