Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson
Close
Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare.
Close

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Ulf Persson är ombudsman och sekreterare i den utredning som jobbat ända sedan kongressen.

Han sitter i ett nedsläckt kontorsrum vid Norra Bantorget i Stockholm. Han klickar mellan en presentation han dragit för förtroendevalda runt om i landet och ett kalkylark med resultatet från en enkätundersökning som Transports medlemmar svarat på. Svaren har utgjort grund för utredningsarbetet.

Men först backar vi bandet lite. För snart fyra år sedan hade Transport kongress. Ny styrelse och ledning valdes och flera stora och ibland kontroversiella frågor var uppe till debatt. Många förpassades vidare till en särskild utredning. Det rörde allt från hur facket ska organisera medlemmar till medlemskap i facksamarbetet 6F (läs mer i faktarutan).

I framtidsutredningen sitter också representanter från förbundets samtliga regioner. De tre ledamöterna i verkställande utskottet – Tommy Wreeth, Lars Mikaelsson och Anna Ryding – ingår också. Gruppen har stött och blött flera stora frågor i några års tid och nu är arbetet nästan i mål.

Samarbete

Vi börjar med 6F. Transport var faktiskt med och grundade samarbetet. Men sedan lämnade man det för nio år sedan, efter oenighet kring vissa frågor.

Framtidsutredningen öppnar för att Transport ska gå med igen och Ulf Persson förklarar att omställningen inte skulle bli särskilt stor. Redan i dag har de sex förbunden ett tätt samarbete och nu föreslås att det ska formaliseras ytterligare. Fast Transport kommer troligen även i fortsättningen att stå utanför det administrativa samarbetet inom 6F.

– När vi jobbar tillsammans blir vi betydligt starkare. Det är det enda sättet vi kan vara en motkraft till de stora förbunden IF Metall och Kommunal, säger Ulf Persson.

Organisering

En stor fråga för alla fackförbund är hur man ska rekrytera och organisera nya medlemmar. Transport försökte med ett särskilt organiseringsprojekt som pågick till efter kongressen 2017. Vid kongressen var ämnet organisering något som väckte stor debatt. Ombuden beslutade till sist att framtidsutredningen skulle se över frågan.

Det har man nu gjort. En stor del av analysen är baserad på enkäten som fackets medlemmar fick svara på.

Den visade att trygghet är det som motiverar en majoritet av medlemmarna att gå med i facket.

Ulf Persson. Foto: John Antonsson
Ulf Persson. Foto: John Antonsson

Problemet är att fackligt aktiva har svårt att hinna ut på alla arbetsplatser och hjälpa till med alla medlemsfrågor. Det kan vara allt från att kontrollera anställningsbevis till att förmedla facklig information.

Därför kom framtidsutredningen fram till att det behövs fler fackliga ombud ute på arbetsplatserna. Dessutom ska de som tar på sig uppdrag få mer utbildning.

– Lokalt hinner inte företrädarna hjälpa alla medlemmar med alla frågor som finns. Därför måste vi satsa på lokala arbetsplatsombud. Så måste vi jobba, säger Ulf Persson och fortsätter:

– Tidigare har vi haft organiserare men de har bara kunnat jobba mot ett fåtal arbetsplatser. Centralt på förbundet har vi två personer som jobbar med att hitta nya sätt att hjälpa avdelningarna och de lokala funktionärerna.

Framtidsutredningen hoppas också att en satsning på arbetsplatsombuden ska underlätta medlemsrekryteringen.

– Bara elva procent av de tillfrågade i enkäten har gått med i facket efter en fråga från en kollega. Det är för dåligt. Här måste vi bli mycket bättre, säger Ulf Persson.

Brett uppdrag

Utredningen har också tittat på förbundets regionindelning och vilka regler som ska gälla för personer som kandiderar till ledningen, verkställande utskottet.

Transports förbundsråd kommer att behandla framtidsutredningen under våren.

Ulf Persson betonar att utredningen haft ett brett uppdrag. Fler utredningsförslag kommer under våren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.