De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund
Close
De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären.
Close

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Det är ingen strategisk resa han är ute på, Sebastian Nordh. Snarare är det en ständig dialog mellan det inre livet och den yttre världen som visar vägen framåt.

– Det som motiverar mig att fortsätta är att jag upplever att jag sakta kommer närmare mig själv, på samma gång som fler frågeställningar öppnar sig.

Han har en grundfilosofi, den betar han av redan ute på gårdsplanen: Att våga följa sitt hjärta, oavsett vilka hinder som dyker upp längs vägen. Att lita på att isen håller.

– Jag kan ta vågade beslut, men jag går inte in i något som jag inte tror på. När jag brinner för nånting går jag på en annan glöd.

Livsresa

De senaste åren har Sebastian Nordh gjort en livsresa full av kreativa skiften. Han är slamsugaren och entreprenören som vid 40 klev in i konstsfären. Under tre år studerade han vid det konstnärliga kandidatprogrammet i metallgestaltning på HDK Valand campus Steneby i dalsländska Dals Långed.

Nu är han på väg mot en masterexamen.

Sebastian Nordh räds vare sig utmaningar eller livssprång. Nu slits han mellan två skilda världar. Foto: Maria Lund
Sebastian Nordh räds vare sig utmaningar eller livssprång. Nu slits han mellan två skilda världar. Foto: Maria Lund

– Jag har jobbat med lastbil, maskiner och miljö och har en jävla massa års erfarenhet. Här kom jag in, 40 bast, från en helt annan värld. Jag försöker fortfarande förstå varför jag har hamnat här, säger han och skakar på huvudet.

Han tvekar inte att söka nya banor. Var den där styrkan kommer ifrån ska vi snart tala mer om.

Verkstadsbyggnad

Morgonen är stilla. Vägen slingrar sig genom gamla jordbruksmarker, förbi faluröda gårdar och frostbitna hagar. Åkrar i vila, bortom täta trädridåer de karaktäristiska silhuetterna av Falbygdens platåberg, nästan som en hägring i det fuktiga morgonljuset. Sebastian tar emot utanför den gamla verkstadsbyggnaden i gulockra. Han utstrålar rastlös energi. Vi har knappt hunnit närma oss portarna förrän samtalet flödar som ett porlande, bubblande vatten – det är nästan omöjligt att fånga alla orden på papper.

– Jag tog examen uppe i Dalsland en fredag. På söndagen var jag här nere och körde som en blådåre, säger han och nickar mot fordonsparken som står utspridd över tomten.

Nej, Sebastian Nordh ödslar ingen tid. Kanske ligger det, åtminstone till viss del, i generna. Han växte upp i Jättene, en liten by utanför Falköping. Han föddes in i familjeföretaget PR Slamsugning, som har byggts upp av hans far och mor.

– Jag lärde mig tidigt att man bara jobbar, jobbar. Skulle jag umgås med farsgubben fick jag åka med i slambilen, så var det bara.

Böljande former, rytm och rörelse. Formspråket väcker både ögat och sinnet.
Böljande former, rytm och rörelse. Formspråket väcker både ögat och sinnet. Foto: Maria Lund

”Jag kör på…”

Han rycker på axlarna och tar ny sats för att förklara:

– Det var ingen negativ uppväxt. Men det har nog skapat min personlighet. Jag har ingen förmåga att bromsa mig. Jag kör på, kör på lite till. Det är både ett straff och en välsignelse.

Han skyndar över verkstadsgolvet. På två röda är han tillbaka, med en laptop under armen. Sebastian navigerar mellan ett virrvarr av flikar och fönster – ”rörigt som i min skalle” Och där är några bilder från barndomens fotoalbum. Från kärnögonblicken. Nybliven skolpojke förevigad vid den nya spolbilen. Och ännu tidigare: En liten parvel med runda bebiskinder och yvig kalufs, tillfreds i förarhytten.

– Det är den första bilden på mig i lastbil, jag var bara några månader. Jag hängde alltid med, var alltid nära en lastbil.

Utmattningssyndrom

Han blev slamsugare, förstås. Dessutom startade han sitt eget bolag: Bassens jord och maskin. En tjurskallig arbetsmoral gav långa, slitiga arbetsdagar. Nyss fyllda 30 drabbades han av utmattningssyndrom – en tuff smäll för någon som ogärna slår av på takten.

– Jag har problem med ryggen, förslitningsskador. Det satte sig på skallen, som jag säger på bondspråk.

Han beskriver det som att han länge tog på sig för mycket ansvar i förhållande till sin kapacitet. Därtill var han, i en liten klick illvilliga människors ögon, aldrig något annat än ”chefens son” – trots att han arbetade dubbla skift för att skrapa ihop kapital. Det tog stopp för Sebastian Nordh. Han åkte raka vägen ned i en svacka där allt kändes svart och bottenlöst.

Masterprojektet ska handla om kalkbrottet. Sebastian samlar intryck och ser vad som händer. Foto: Maria Lund
Masterprojektet ska handla om kalkbrottet. Sebastian samlar intryck och ser vad som händer. Foto: Maria Lund

Kalkbrott

En upptrampad stig leder oss genom snårig terräng. En kort promenad från verkstaden öppnar himlavalvet upp sig som ett andetag. Vi möts av tvärbranta klippväggar som skiftar i färg. Karga silhuetter vakar i varje väderstreck. Mellan 1908 och 1996 bröts kalksten ur berget, och lämnade ett både vemodigt och vackert ärr i landskapet.

– Titta på bergartslagren, färgerna, strukturen. Mitt masterprojekt kommer att handla om kalkbrottet. Jag samlar intryck och ser vad som händer i min konstnärliga skalle.

Vi stannar till en stund, tar in den mäktiga utsikten. På senare år har Tomtens kalkbrott använts som kulturarena. Just här, såddes en gång ett frö av hopp hos Sebastian Nordh. En av vår tids främsta naturmålare, Göran Löfwing, lever och verkar i bygden och har flera gånger varit konstnärlig ledare för utställningar i stenbrottet. Sebastian Nordh ansvarar för marken. Så korsades deras vägar. Hösten 2011 arrangerades den första konstutställningen i den spektakulära miljön.

– Det var då jag mådde som sämst. Totalt mörker. Jag hjälpte till med förberedelserna och var något av en handyman med mina maskiner.

”Skön känsla”

Han fick nya insikter. Som att de praktiska kunskaperna han besitter faktiskt räckte. Trots att sinnen och förmågor gjorde uppror. Trots att hela det inre maskineriet kärvade.

– Det gav en skön känsla. Jag är rätt övertygad om att det väckte nånting. Jag fick inblick i en helt annan värld.

Det krävs mod att våga möblera om sitt liv. Lite jäklar anamma. En nackstyv vilja att leta sig ut ur en labyrint när känslan av att vara vilse i pannkakan kräver nya perspektiv. Flera år senare kliver Sebastian in på Stenebyskolan, fast övertygad om att han kommer att kunna återuppfinna sig själv. Ska man växa som människa, säger han, måste man våga kasta sig ut. Handlöst.

– Maskiner sitter i ryggmärgen och jag har alltid byggt saker – men hade ingen aning om vad en konstprocess var. Det var ett jävla elddop.

Sebastian i sitt rätta element. Han känner sig trygg bland sina maskiner och har alltid byggt saker. Foto: Maria Lund
Sebastian i sitt rätta element. Han känner sig trygg bland sina maskiner och har alltid byggt saker. Foto: Maria Lund

Går all in

Han fyrar av ett skratt som studsar uppför bergväggen. Jag frågar hur han lyckas kombinera sina olika roller. Svaret kommer snabbt.

– Det är ett helvete. Jag hade nog behövt ge fan i något. Men när jag blir taggad, hamnar i flowet, går jag all in.

Olika världar, tankar och minnen möts och smälter samman under utbildningen. Steg för steg mejslar han fram sitt eget formspråk. Han hittar sitt material, eller är det materialet som hittar honom? Rör i olika former, för olika ändamål har funnits omkring honom under hela livet. Stålrör blir Sebastians material, helst spillbitar för att minimera avtrycket på miljön.

– Det gör ont i hjärtat att åka och köpa nytt. Misslyckas jag är det bara att slänga allt i skroten.

Ytor och strukturer

I vanliga fall uppstår problem om ett rör spricker eller blir deformerat. Som den oppositionella person han är går han motsatt väg, för att se vad som döljer sig i deformationen. Han förlorar sig i ytor och strukturer, i rytm och rörelse. Pressar och formar i rå och kraftfull hetta. Stål, själ och händer samarbetar och bara nuet existerar. Han lyfter upp en solgul ljusstake med en industriell, mekanisk känsla och stryker med handen över ytan.

– Just så här ser en gammal traktorgrävare ut.

Skulpturen ”Nedskärning” är ett av Sebastians senaste konstverk. Foto: Maria Lund
Skulpturen ”Nedskärning” är ett av Sebastians senaste konstverk. Foto: Maria Lund

Nog för den tankarna till mångårigt slitage, som om händer har greppat ett handtag otaliga gånger under otaliga år och lämnat livfulla avtryck i plåten. I fjol fick Sebastian Nordh ett kvitto på sin kreativa talang. Hans skulptur Ringhals valdes ut till Vårsalongen på Liljevalchs i Stockholm.

– Jag visste knappt vad Liljevalchs var, säger han och brister ut i skratt. Jag var inte på rosa moln. Det är vad det är.

Vårt samtal kommer att pågå i flera timmar. Det går i vågor, växlar mellan blytungt allvar och lättsamt skojigt.

Har du blivit mer rädd om dig själv efter smällen?

– Jag försöker få ett hårdare skal, för min egen skull. Det är svårt när det har pajat en gång.

Han fäster blicken vid en osynlig punkt utanför fönstret. Det blir tyst en stund, kanske för första gången sedan vi först tog i hand utanför verkstaden.

– Det var skrämmande att ge sig in i något som man inte har en jävla aning om. Jag slits mellan två världar. Men det här har jag aldrig provat förut, så det klarar jag helt säkert. Eller vad är det Pippi säger?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Alexandra Einerstam foto: Petrus Iggström

Dags att allas bidrag värdesätts

Alexandras krönika. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."