Franska chaufförer blockerar vägen – kräver högre lön
Franska lastbilschaufförer spänner musklerna. De hotar att lamslå Frankrike om de inte får en ordentlig lönehöjning. – Vi har varit tålmodiga i fem år. Nu räcker det. Vi kan inte leva på svältlöner, säger en fackbas till Transportarbetaren.
Thierry Cordier berättar att han var på plats redan klockan fyra på onsdagsmorgonen. Under hela dagen har han och andra långtradarchaufförer blockerat raffinaderiet i Grandpuits, sydost om Paris, med sina tunga fordon.
Det handlar om en kraftmätning, förklarar han.
– Tusentals kollegor gör samma sak på olika håll i landet. Ja, vi vill verkligen visa att vi utan större svårigheter kan blockera hela landet om vi inte tas på allvar.
Thierry Cordier är generalsekreterare för det största av de franska transportfacken, FGTE-CFDT.
Sedan i höstas deltar han i förhandlingar med arbetsgivarna om ett nytt kollektivavtal.
Eller rättare sagt:
– Det är mest ett spel för gallerierna. Arbetsgivarna lägger bud, men vill inte lyssna på oss. Jag drömmer om att ha samma förhandlingskultur som i de nordiska länderna. Men här är det svårt att få igenom krav utan gå till konfrontation, säger han.
I mitten av januari gick flera transportfack ut i punktstrejker. Nu riskerar konflikten att trappas upp. I dag, onsdag, organiserade alltså FGTE-CFDT blockader av in- och utfarter till industriområden och raffinaderier, och genomförde maskningsaktioner vid motorvägstullar.
Det främsta kravet från facken är en ordentlig lönehöjning. Arbetsgivarna har gått med på en till två procents ökning. Facken vill ha fem. Och en trettonde månadslön för alla.
– Vi är väl medvetna om att det låter mycket, eftersom landet är i kris. Men vi har varit tålmodiga och tagit hänsyn till krisen i fem år. Till slut går det inte längre. Våra reallöner har sjunkit kraftigt.
Enligt Thierry Cordier ligger allt fler chaufförer på löner runt den franska minimilönen.
En del ligger till och med under denna, i sitt nuvarande kollektivavtal. Arbetsgivarna är visserligen tvungna att betala minimilönen ändå. Men utvecklingen gör att lönetrappan håller på att tryckas ihop. Skillnaderna mellan de sämst och de bäst betalda krymper, och chaufförerna har intrycket av att deras utvecklingsmöjligheter minskar mer och mer. Brister på grundutbildning gör att de till exempel kan ha svårt att göra karriär eller byta yrke.
Arbetsgivarna hävdar att den tuffa konkurrensen, framförallt från utlandet, gör att många företag kommer att gå omkull om man går med på kraven. Men facken säger att argumentet inte håller. Vissa åkare konkurrerar till exempel med sig själva genom att installera filialer i lågprisländer.
– Här i Frankrike har de fått skattelättnader och olika bidrag. Nu har dessutom bränslepriserna sjunkit, säger Thierry Cordier.
På torsdagsförmiddagen ska parterna träffas igen tillsammans med en statlig medlare.