Franska matbud får fackliga ombud
Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.
Några av plattformsarbetarna brukar hänga framför ett av Metz köpcentrum.
– Jag önskar att jag kunde få a-kassa, säger en man i 30-årsåldern, som sitter på gatan och lutar sig mot ett skylfönster.
Han berättar att han har en it-utbildning. Men eftersom hans franska är dålig, han är uppvuxen i Nigeria och har engelska som modersmål, kan han inte jobba inom dataområdet i Frankrike. I stället levererar han mat. Ja, han vet om att det är fackliga val för plattformsarbetarna och tänker rösta. Men innan han hinner säga på vem, kastar han sig upp på cykeln.
– Ursäkta. Jag har en körning.
På tröskeln utanför en nedlagd butik utmed en annan gata i den här staden i nordöstra Frankrike, väntar Zabihullah Ahmadi. McDonalds ligger runt hörnet. En strategisk plats.
”För lite jobb”
Han berättar att han körde taxi i Afghanistan. Nu levererar han för Uber Eats som ”fri yrkesutövare”. Han jobbar sju dagar i veckan från tio på förmiddagen till tio på kvällen, med en paus på eftermiddagen. Han har fru och ett litet barn.
– Men jag har för lite jobb, säger han och visar upp några fakturor, som han inte vet hur han ska kunna betala.
Zabihullah Ahmadi har hört om de fackliga valen, men har ingen aning om hur kan rösta.
För första gången någonsin har omkring 120 000 chaufförer och leverantörer för olika plattformar i Frankrike kunnat rösta i fackliga val. Och detta även om de inte är anslutna, och oavsett om de är löntagare eller inte.
Förbättra villkor
Bakom står en nybildad statlig instans, Arpe, som snart också ska organisera förhandlingar på nationell nivå. Målet är att förbättra plattformsarbetarnas villkor.
– Det handlar om en grupp som är superexploaterad och dåligt skyddad. Det är inte normalt att folk kan jobba under sådana villkor i Frankrike i dag, säger Abderrahim El Kasri. Han är långtradarchaufför till yrket och ledare för Transportarbetarna hos facket CGT i Metz.
Han berättar att facken inte har mycket kontakt med plattformsarbetarna. Nyligen var han i alla fall varit ute på stan, delade ut flygblad och gjorde kampanj inför valet.
CGT kräver inte att alla ska få fast anställning, eftersom många av arbetarna själva inte vill det.
– Men plattformarna borde se till att de får sjukersättning, har en olycksfallsförsäkring, får pensionspoäng, och betalt för väntetiderna, säger El Kasri.
Någonstans att ta vägen
Transportarbetarnas ledare anser också att arbetarna måste ha någonstans att ta vägen mellan körningarna. I några städer, bland annat i Paris, har kommunen öppnat lokaler.
Men på de flesta håll i landet är det som här i Metz, arbetarna väntar ute på gatan, vilket dessutom gör att det är ännu svårare att organisera dem.
Abderrahim El Kasri säger att valet är en liten, men bra början.
Men svårigheterna är tydliga när resultatet av valet offentliggörs. Ludovic Rioux, fastanställt cykelbud för Just Eat i Lyon, och engagerad för CGT på nationell nivå, berättar att bara 1,8 procent av dem som levererar varor för plattformarna röstade i valet.
Han är kritisk till det nya systemet, som går ut på att det ska finnas nationella personalombud som förhandlar för alla plattformsarbetare i klump.
– I stället borde det finnas representanter hos varje företag, säger Ludovic Rioux.