Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach
Close
Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb.
Close

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Några av plattformsarbetarna brukar hänga framför ett av Metz köpcentrum.

– Jag önskar att jag kunde få a-kassa, säger en man i 30-årsåldern, som sitter på gatan och lutar sig mot ett skylfönster.

Han berättar att han har en it-utbildning. Men eftersom hans franska är dålig, han är uppvuxen i Nigeria och har engelska som modersmål, kan han inte jobba inom dataområdet i Frankrike. I stället levererar han mat. Ja, han vet om att det är fackliga val för plattformsarbetarna och tänker rösta. Men innan han hinner säga på vem, kastar han sig upp på cykeln.

– Ursäkta. Jag har en körning.

På tröskeln utanför en nedlagd butik utmed en annan gata i den här staden i nordöstra Frankrike, väntar Zabihullah Ahmadi. McDonalds ligger runt hörnet. En strategisk plats.

”För lite jobb”

Han berättar att han körde taxi i Afghanistan. Nu levererar han för Uber Eats som ”fri yrkesutövare”. Han jobbar sju dagar i veckan från tio på förmiddagen till tio på kvällen, med en paus på eftermiddagen. Han har fru och ett litet barn.

– Men jag har för lite jobb, säger han och visar upp några fakturor, som han inte vet hur han ska kunna betala.

Zabihullah Ahmadi har hört om de fackliga valen, men har ingen aning om hur kan rösta.

För första gången någonsin har omkring 120 000 chaufförer och leverantörer för olika plattformar i Frankrike kunnat rösta i fackliga val. Och detta även om de inte är anslutna, och oavsett om de är löntagare eller inte.

Förbättra villkor

Bakom står en nybildad statlig instans, Arpe, som snart också ska organisera förhandlingar på nationell nivå. Målet är att förbättra plattformsarbetarnas villkor.

”Vi har inte mycket kontakt med plattformsarbetarna”, säger Abderrahim El Kasri i facket CGT Transport, som har delat ut flygblad för att få arbetarna att rösta för personalrepresentanter.
”Vi har inte mycket kontakt med plattformsarbetarna”, säger Abderrahim El Kasri i facket CGT Transport, som har delat ut flygblad för att få arbetarna att rösta för personalrepresentanter. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

– Det handlar om en grupp som är superexploaterad och dåligt skyddad. Det är inte normalt att folk kan jobba under sådana villkor i Frankrike i dag, säger Abderrahim El Kasri. Han är långtradarchaufför till yrket och ledare för Transportarbetarna hos facket CGT i Metz.

Han berättar att facken inte har mycket kontakt med plattformsarbetarna. Nyligen var han i alla fall varit ute på stan, delade ut flygblad och gjorde kampanj inför valet.

CGT kräver inte att alla ska få fast anställning, eftersom många av arbetarna själva inte vill det.

– Men plattformarna borde se till att de får sjukersättning, har en olycksfallsförsäkring, får pensionspoäng, och betalt för väntetiderna, säger El Kasri.

Någonstans att ta vägen

Transportarbetarnas ledare anser också att arbetarna måste ha någonstans att ta vägen mellan körningarna. I några städer, bland annat i Paris, har kommunen öppnat lokaler.

Men på de flesta håll i landet är det som här i Metz, arbetarna väntar ute på gatan, vilket dessutom gör att det är ännu svårare att organisera dem.

Abderrahim El Kasri säger att valet är en liten, men bra början.

Men svårigheterna är tydliga när resultatet av valet offentliggörs. Ludovic Rioux, fastanställt cykelbud för Just Eat i Lyon, och engagerad för CGT på nationell nivå, berättar att bara 1,8 procent av dem som levererar varor för plattformarna röstade i valet.

Han är kritisk till det nya systemet, som går ut på att det ska finnas nationella personalombud som förhandlar för alla plattformsarbetare i klump.

– I stället borde det finnas representanter hos varje företag, säger Ludovic Rioux.

Valet av ombud för plattformsarbetarna

Frankrike. De franska matbuden organiserades för första gången i år. Valet sker via internet, och berör drygt 120 000 personer, oavsett om de är fast anställda eller ”fria yrkesutövare”, som arbetar med transporter på uppdrag av plattformar: 39 000 chaufförer och 84 000 bud.

För att få rösta måste man ha arbetat ett visst antal dagar under det senaste året.

Valet organiseras av en offentlig institution, Arpe, som också kommer att leda förhandlingar med plattformarna på nationell nivå under hösten.

Få deltog i detta första val; 1,83 procent av buden och 3,91 procent av chaufförerna.

Institutionen bakom valet säger att det är lägre än väntat, men att det här bara ska ses som början på en process som är unik i Europa.

CGT är ett av flera fack som kommer att ha representanter vid förhandlingarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.