Close
Abdel Grine, taxichaufför i Lyon.
Close

Franska taxiförare stämmer Uber

Taxi. Tusentals chaufförer i Frankrike attackerar Uber för brott mot arbetslagstiftningen. – Vi vill konkurrera på lika villkor, säger Abdel Grine, som kör taxi i Lyon.

Under sommaren åkte Abdel Grine runt i Frankrike och träffade andra taxichaufförer. Han kör själv taxi i Lyon och är vice ordförande i facket FNTI. Målet med turnén var att samla kollegorna för en gemensam attack mot Uber France.

Resultatet är att 2600 taxichaufförer snart lämnar in en stämning mot företaget hos Handelskammaren i Paris.

Samtidigt förbereder också hundratals enskilda Uber-chaufförer stämningar mot plattformen.

Vågen av rättsliga processer mot det amerikanska företaget har tagit fart efter ett uttalande från Frankrikes Högsta Domstol i mars i år. Det handlade om chauffören Maximilien Petrovic som hade klagat över sitt partnerskapskontrakt med Uber. Han hävdade att han inte alls var ”fri yrkesutövare”.

Det var ju Uber som bestämde vilka körningar han skulle få, vilken väg han skulle ta och hur mycket han kunde ta betalt av kunderna. Uber skickade varningar om han sa nej till flera körningar och sa dessutom plötsligt upp kontraktet unilateralt .

Domstolen gav chauffören rätt i att han inte var fri i jobbet och därför borde ha haft ett regelrätt anställningskontrakt. Domen gjorde att Maximilien Petrovic kunde vända sig till en arbetsdomstol för att kräva skadestånd från Uber. I slutet av november får han besked om han får de 80 000 euro, alltså cirka 830 000 kronor, som han har begärt.

– Högsta domstolens uttalande har skapat stora förväntningar hos andra chaufförer, säger Maximilien Petrovics advokat, Fabien Masson.

Han företräder själv ett femtiotal klienter som vill angripa Uber eller andra plattformar på samma grunder. Men han förklarar att HD-domen inte automatiskt ger dem rätt i att de borde ha ett anställningskontrakt.

– Varje nytt fall behandlas för sig. Det handlar om oerhört komplicerade processer, där allting måste bevisas i detalj, till exempel genom mejl, säger Fabien Masson.

HD-domen har alltså även väckt förhoppningar bland dem som kör traditionell taxi.

Abdel Grine har ingen egen bil och ingen egen taxilicens, men är ändå egen företagare.

Han säger att Coronapandemin har slagit hårt mot branschen, inte minst under nedstängningen i våras. Sedan i fredags (30/10) stängs återigen en rad verksamheter i landet ner.

– Men plattformarna har under flera år tillbaka gjort att vi har märkt en tydlig nedgång i verksamheten, säger han.

I Frankrike måste taxiägarna ha en licens, och antalet är begränsat i förhållande till befolkningen. Abdel Grine hävdar att plattformarna inte konkurrerar på lika villkor, eftersom företaget inte behöver betala sociala avgifter för sina chaufförer.

– Vi stämmer därför Uber för illojal konkurrens.

Han säger att den rättsliga processen kommer att ta minst ett år, och tror att en dom till chaufförernas fördel skulle få positiva konsekvenser för alla som arbetar med persontransporter i Frankrike.

Uber France tillbakavisar kritiken i ett mejl. Kommunikationschefen Rym Saker skriver att chaufförernas självständiga ställning har stärkts under de senaste åren. Han pekar också på att företaget flera gånger har friats i franska domstolar för liknande anklagelser med motivet att:

”Uber inte är ett transportföretag, utan en teknologisk plattform som fungerar som länk mellan oberoende chaufförer och passagerare.”

Inte ens advokaten Fabien Masson tror att chaufförerna ska vara alltför optimistiska över utgången. Han hoppas istället på nya, övergripande regler för hela branschen. Just nu arbetar en kommission tillsatt av den franska regeringen, med förslag till förändringar för dem som jobbar för plattformarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

35-timmars arbetsvecka får tumme upp från facket

Politik. En arbetsgrupp inom Socialdemokraterna föreslår 35-­ timmars arbetsvecka till 2035. – Det är ett bra förslag, men takten är för långsam, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Doctor physician consulting with male patients in hospital exam room. Men's health concept.

Försämra inte sjukförsäkringen!

Debatt. Nyligen presenterades förslag på kraftiga försämringar av sjukförsäkringen – och SD-regeringen tar nu förslagen vidare. Detta trots att regeringsunderlagets största parti, Sverigedemokraterna, lovat att inga försämringar skulle göras i sjukförsäkringen när de ingick Tidöavtalet.

Transportarbetarens logga

Regeringen höjer lönekrav

Politik. Lönekravet för arbetskraftsinvandrare dubbleras i höst. Det är regeringen och Sverigedemokraterna överens om. För flera tusen personer innebär det att utvisningshotet blir akut – många tidningsbud, som nästan alla jobbar deltid, hamnar under lönegolvet.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.