Freddy Welle fjärrbilschaufför från Göteborg och aktiv inom Transport

Du har gjort dig känd för ditt engagemang mot löne- och social dumpning och för schysta villkor i åkeribranschen. Bland annat genom att anordna ett välbesökt chaufförsmöte i Vara i mars i år och driva på i förbundets kampanj med uppmärkning av lastbilar från åkerier som följer kollektivavtal, lagar och regler.

Nu är du på väg till Antwerpen i norra Belgien. Vad ska du göra där?
– I morgon, lördag, ska jag delta i ett stort chaufförsmöte som arrangeras av en holländsk organisation, kallad Vern. Chaufförerna i den jobbar precis som vi för en sundare åkerinäring med konkurrens på lika villkor. Vern samarbetar sedan tidigare med engagerade förare i Norge och Danmark och nu har de bjudit in mig. Helst hade jag velat ha med mig någon representant från Transports centrala ledning också.

Vilka kommer till mötet?

– Chaufförer, myndighetspersoner och intresserade från Norge, Danmark, Sverige, Holland, Tyskland, Belgien, Frankrike och England. Belgiska, tyska och holländska hamnarbetare kommer också att delta. Alla som tycker som vi att dagens situation är för jävlig, när man utnyttjar fattiga människor och låter dem köra för svältlöner.

Du har fått ytterligare en inbjudan till ett möte i den norska riksdagen, Stortinget, den 24 maj. Vem arrangerar det?

– En norsk chaufför, Sven Otto Borgen, som precis som jag fått nog av att den inhemska åkeribranschen är på väg att utplånas. Dit kommer förare, chaufförsorganisationer, myndighetspersoner och förhoppningsvis också arbetsgivarrepresentanter från Norge, Sverige och Danmark. Vi kommer att ta upp lönedumpningen och hur vi kan samarbeta över gränserna för att rädda näringen och nå fram till politikerna i EU. Det är mot dem vi måste jobba.

Vad ska du göra i kväll?

– Efter att jag levererat lasten jag kör ska jag träffa några norska och danska chaufförer som förberett ett tal för morgondagens möte. Det blir sammanlagt sju talare.

Du får ta emot en hel del spott och spe från åkare och förare som inte är medlemmar i facket. Vad är det som gör att du ändå fortsätter engagera dig?

– Alla de människor som uppmuntrar mig och mina chefer på åkeriet där jag jobbar. Så länge jag har dem i ryggen fortsätter jag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!