Freddy Welle fjärrbilschaufför från Göteborg och aktiv inom Transport
Du har gjort dig känd för ditt engagemang mot löne- och social dumpning och för schysta villkor i åkeribranschen. Bland annat genom att anordna ett välbesökt chaufförsmöte i Vara i mars i år och driva på i förbundets kampanj med uppmärkning av lastbilar från åkerier som följer kollektivavtal, lagar och regler.
Nu är du på väg till Antwerpen i norra Belgien. Vad ska du göra där?
– I morgon, lördag, ska jag delta i ett stort chaufförsmöte som arrangeras av en holländsk organisation, kallad Vern. Chaufförerna i den jobbar precis som vi för en sundare åkerinäring med konkurrens på lika villkor. Vern samarbetar sedan tidigare med engagerade förare i Norge och Danmark och nu har de bjudit in mig. Helst hade jag velat ha med mig någon representant från Transports centrala ledning också.
Vilka kommer till mötet?
– Chaufförer, myndighetspersoner och intresserade från Norge, Danmark, Sverige, Holland, Tyskland, Belgien, Frankrike och England. Belgiska, tyska och holländska hamnarbetare kommer också att delta. Alla som tycker som vi att dagens situation är för jävlig, när man utnyttjar fattiga människor och låter dem köra för svältlöner.
Du har fått ytterligare en inbjudan till ett möte i den norska riksdagen, Stortinget, den 24 maj. Vem arrangerar det?
– En norsk chaufför, Sven Otto Borgen, som precis som jag fått nog av att den inhemska åkeribranschen är på väg att utplånas. Dit kommer förare, chaufförsorganisationer, myndighetspersoner och förhoppningsvis också arbetsgivarrepresentanter från Norge, Sverige och Danmark. Vi kommer att ta upp lönedumpningen och hur vi kan samarbeta över gränserna för att rädda näringen och nå fram till politikerna i EU. Det är mot dem vi måste jobba.
Vad ska du göra i kväll?
– Efter att jag levererat lasten jag kör ska jag träffa några norska och danska chaufförer som förberett ett tal för morgondagens möte. Det blir sammanlagt sju talare.
Du får ta emot en hel del spott och spe från åkare och förare som inte är medlemmar i facket. Vad är det som gör att du ändå fortsätter engagera dig?
– Alla de människor som uppmuntrar mig och mina chefer på åkeriet där jag jobbar. Så länge jag har dem i ryggen fortsätter jag.