Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.
Close
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.
Close
Arbets-LIV

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Vara jämställd. Hinna hem och laga mat, skjutsa barnen till träningarna i fotboll, simning och gymnastik. Finnas där.

Fredrik är inne på sitt fjärde åkerijobb sedan han sadlade om från brevbärare till lastbilschaufför. Vi har haft mejlkontakt rätt länge innan vi ses och Fredrik har uttryckt sin frustration över svårigheterna att vara småbarnsfar och arbeta inom transportbranschen.

Fick inte förlängt

På jobbet innan fick han inte förlängt när provanställningen löpte ut. Åkeriet hade ett 30-tal anställda, merparten killar i 25–30-årsåldern som mest jobbade, sov och putsade på lastbilarna på fritiden.

– Lastbilen var jättefin och allt var i ordning. Behövde man något fick man det och transportledaren la upp jobben bra. Men det var stressigt och frågan kom ofta: Kan du köra lite mer? Jag kände att jag inte passade in, drog in för lite pengar när jag tvingades svara: Jag måste hämta barnen.

Fredrik förstår att fordonen behöver fyllas, men han tror inte att han orkat stanna kvar i det högt uppdrivna tempot. Ändå blev han besviken att han fick gå och mejlade:

”Det är tydligt att det inte går att vara lastbilschaufför och pappa fast jag bara vabbade 1,5 dagar på ett halvår.”

Hinner hämta på fritids

På sitt nya åkeri har Fredrik fått det mycket bättre. Han är provanställd än en gång, men börjar 6.30 och kan hämta de yngsta barnen på fritids vid 16.30–17.00. Sambon jobbar heltid som förskollärare och lämnar på morgonen.

– Transportledaren är bra på att lägga ut turerna och jag jobbar ingen övertid alls. Jag tror det går, med god planering. Vill arbetsgivaren att man ska jobba över tycker jag att de ska fråga, så att man hinner kolla med familjen. Inte ta det för givet.

Klocka i skylten till uraffär.
Tid för jobb. Tid för barn. Tid för partner. Tid för fritid… Det borde gå att få ledigt från jobbet när förskola och fritids stänger, tycker Fredrik Lindby som håller hårt i sina pappadagar för att klara stängningarna. Foto: Justina Öster

Självklart handlar det om att ge och ta för bägge parter, betonar Fredrik.

– Vet jag om att jag har en tidig körning en morgon så kan jag inte vabba den dagen, då får sambon stanna hemma. Och jag har aldrig lämnat lastbilen full med varor, alltid kört ut allt och gjort mitt jobb.

Inte råd med deltid

Som förälder har Fredrik fortfarande rätt att arbeta deltid.

– Men vi har inte råd med dagens höga räntor, elpriser och inflation.

Familjen bor i ett radhusområde med mest tjänstemän, så klasskillnaden blir tydlig när många av grannarna kan jobba hemma, om barnen blir sjuka eller förskola och fritids stänger för semester eller planering. Att lämna barnen på jourfritids, där de varken känner personal eller andra barn tar emot.

– Jag vill inte att barnen kommer i kläm. Transportavtalet är otroligt omodernt med bara 25 semesterdagar! Andra yrkesgrupper har 30–36 och Kommunals avtal ger fler semesterdagar när man fyllt 40. Jag vill ju gärna ha semester ihop med sambon också.

”Trodde vi fuskade”

Första chaufförsjobbet hade Fredrik på ett stort familjeåkeri med ett 100-tal anställda. Där fick förarna lämna in utdrag från Försäkringskassan om de begärde föräldraledigt.

– Ändå hade vi en kvinnlig chef. Hon trodde att vi fuskade. Många av förarna var av utländsk härkomst med frun hemma och annan syn på jämställdhet och så kom jag och ville hämta på förskolan.

I början av året gick Transport tillsammans med en rad fack ut och krävde lagstiftning om förkortad arbetstid. Kommunal driver krav på 30-timmarsvecka och Transport har sedan många år kongresskrav på att jobba för kortare arbetstid.

– Det låter bra, men jag svårt att tro att det skulle fungera i transportbranschen där konkurrensen är stenhård, säger Fredrik Lindby.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Gert Norin:
    25 april, 2024

    Bra artikel men att jobba 30 timmars vecka betyder sämre pension

  2. Mats Mattiasson:
    25 april, 2024

    Känner igen mig i artikeln. Har haft flera jobb som lastbilschaufför men alltid fått slutat efter provanställningen. Pga att jag har små barn. Började köra buss istället men det blev sämre. Jobbar heltid och trivs med det. Nackdelen med buss är att du har en ramtid som är 12 timmar som bolaget utnyttjar nästa alla dagar. Bor numera själv och har nästan ingen kontakt med barnen. 4 6 8 15 16 år gammla

  3. Hans:
    25 april, 2024

    30 semesterdagar och höj grundlönen 5000kr för chaufförsyrket. Själv arbetar jag heltid som fjärrbilschaufför och trivs med mitt arbete, arbetsgivare och ekipage. Men lönen är för låg 2024

Lästips:

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

John Horneij. Foto: Pernilla Ahlsén

Sonen tv-debuterade i mammas mage

Mötet. Tvättberg, bråk om disk och tidiga lämningar på förskolan. Men också en en hel del skratt och kärlek. I 14 år har SVT följt kranbils- och dumperföraren John Horneijs vardag som pappa åt Liam i dokumentärserien Född 2010.

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.