Friåkare döms att betala halv miljon för kopierad taxilogga

Taxi. En taxiåkare i Göteborg har dömts att betala 500 000 kronor i vite för att ha använt en logotype som varit alltför lik skyltningen på Taxi Göteborgs bilar. Hotet om vite utfärdades 2015. Enligt domstolen har åkaren efter det struntat i att ändra loggan på en bil.

– Domen är orättvis, säger den utpekade taxiföretagaren som numera kör för Uber.

Taxi Göteborg är en stor välrenommerad beställningscentral med gul-svarta dekaler på bilarna. Precis som i andra storstäder är det vanligt att friåkare i Göteborg skaffar märkning och takskyltar som är lätt att förväxla med de stora etablerade bolagens.

Taxi Göteborg har drivit två fall till domstol de senaste åren. Men enligt marknadschef Petra Kling är problemet mycket större än så:

– Vi hittar hela tiden friåkare som kopierar vårt varumärke. Vi fotograferar och dokumenterar och skickar sedan varningsbrev till de här företagen. Kravet vi ställer är att de ska ändra skyltningen och visa upp bilarna för oss efteråt. Annars blir det rättsliga åtgärder.

Vad är det allvarligaste med varumärkesintrången?

Petra Kling säger:

– Att kunder blir lurade. Resenärer kliver in i en taxi och upptäcker för sent att det inte är en bil från Taxi Göteborg. Många hör av sig till oss när de fått betala överpriser. Men det finns säkerligen ett stort mörkertal. Folk känner sig lurade, men kontaktar inte oss.

– Nu har domstolen dömt ut ett vite. När det har skett tidigare har domarna fått en viss preventiv effekt och problemen har minskat. Men det kommer och går.

I det aktuella fallet satte Marknadsdomstolen ner foten i juni 2015. Taxiåkaren, som då hade ett par tre bilar, ålades att ändra loggan. Om det inte skedde hotades åkeriet av ett vite på en miljon kronor.

Ett år senare, den 28 maj 2016, fotograferade ett vittne en fribil med samma snarlika takskylt kvar. Taxi Göteborg skickade en ny anmälan till rätten, som numera heter Patent- och marknadsdomstolen.

Den 20 november föll domen. Friåkaren fälls och ska betala vite till staten, plus Taxi Göteborgs rättegångskostnader på närmare 60 000 kronor. Fast själva vitet halveras. Till 500 000 kronor.

Rätten motiverar det med att friåkaren, en 59-årig man, redan har dålig ekonomi och skulder till kronofogden. Själv säger friåkaren:

– Jag vet inte om jag har råd att överklaga vitet. Min advokat tar 4 000 kronor i timmen. Men det känns orättvist! Den 25 maj 2016 började jag köra för Uber och deras bilar har inte ens takskylt. Jag hade monterat av min också.

– Ingen lyssnar på mig, jag vet inte vad jag ska göra. Tidigare hade jag anställda chaufförer. Jag gav dem jobb, nu lever de på socialbidrag. Jag vill jobba, inte leva på bidrag. Men jag vet inte hur det ska gå nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    24 juni, 2020

    Det är ett vanligt förekommande med plagiat dvs varumärkesintrång. I Stockholm är det väldigt förekommande. Många av dessa friåkare hatar Taxi Stockholm 150000 AB men vill se ut som det.

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.