Friåkare döms att betala halv miljon för kopierad taxilogga

Taxi. En taxiåkare i Göteborg har dömts att betala 500 000 kronor i vite för att ha använt en logotype som varit alltför lik skyltningen på Taxi Göteborgs bilar. Hotet om vite utfärdades 2015. Enligt domstolen har åkaren efter det struntat i att ändra loggan på en bil.

– Domen är orättvis, säger den utpekade taxiföretagaren som numera kör för Uber.

Taxi Göteborg är en stor välrenommerad beställningscentral med gul-svarta dekaler på bilarna. Precis som i andra storstäder är det vanligt att friåkare i Göteborg skaffar märkning och takskyltar som är lätt att förväxla med de stora etablerade bolagens.

Taxi Göteborg har drivit två fall till domstol de senaste åren. Men enligt marknadschef Petra Kling är problemet mycket större än så:

– Vi hittar hela tiden friåkare som kopierar vårt varumärke. Vi fotograferar och dokumenterar och skickar sedan varningsbrev till de här företagen. Kravet vi ställer är att de ska ändra skyltningen och visa upp bilarna för oss efteråt. Annars blir det rättsliga åtgärder.

Vad är det allvarligaste med varumärkesintrången?

Petra Kling säger:

– Att kunder blir lurade. Resenärer kliver in i en taxi och upptäcker för sent att det inte är en bil från Taxi Göteborg. Många hör av sig till oss när de fått betala överpriser. Men det finns säkerligen ett stort mörkertal. Folk känner sig lurade, men kontaktar inte oss.

– Nu har domstolen dömt ut ett vite. När det har skett tidigare har domarna fått en viss preventiv effekt och problemen har minskat. Men det kommer och går.

I det aktuella fallet satte Marknadsdomstolen ner foten i juni 2015. Taxiåkaren, som då hade ett par tre bilar, ålades att ändra loggan. Om det inte skedde hotades åkeriet av ett vite på en miljon kronor.

Ett år senare, den 28 maj 2016, fotograferade ett vittne en fribil med samma snarlika takskylt kvar. Taxi Göteborg skickade en ny anmälan till rätten, som numera heter Patent- och marknadsdomstolen.

Den 20 november föll domen. Friåkaren fälls och ska betala vite till staten, plus Taxi Göteborgs rättegångskostnader på närmare 60 000 kronor. Fast själva vitet halveras. Till 500 000 kronor.

Rätten motiverar det med att friåkaren, en 59-årig man, redan har dålig ekonomi och skulder till kronofogden. Själv säger friåkaren:

– Jag vet inte om jag har råd att överklaga vitet. Min advokat tar 4 000 kronor i timmen. Men det känns orättvist! Den 25 maj 2016 började jag köra för Uber och deras bilar har inte ens takskylt. Jag hade monterat av min också.

– Ingen lyssnar på mig, jag vet inte vad jag ska göra. Tidigare hade jag anställda chaufförer. Jag gav dem jobb, nu lever de på socialbidrag. Jag vill jobba, inte leva på bidrag. Men jag vet inte hur det ska gå nu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl Svensson:
    24 juni, 2020

    Det är ett vanligt förekommande med plagiat dvs varumärkesintrång. I Stockholm är det väldigt förekommande. Många av dessa friåkare hatar Taxi Stockholm 150000 AB men vill se ut som det.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.