Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

– Det är en väldigt saftig höjning och många vill inte fortsätta som ordningsvakter, säger Tobias Wassenius, själv extraknäckande krogvakt sedan åtta år.

Priset för en två veckors grundutbildning ökar från 7 780 kronor till 22 875. Den obligatoriska fortbildningen går också upp: från 1 395 kronor till 8 000. Den måste alla ordningsvakter göra vart tredje år.

Det finns två sätt att jobba som ordningsvakt:

Många är anställda av ett auktoriserat bevakningsföretag. De har kollektivavtal som Transport och Bevakningsföretagen har skrivit på. När de ska gå en utbildning betalar arbetsgivaren.

Dessutom finns det frilansande ordningsvakter som jobbar för krogar och andra arrangörer. Ofta som ett extraknäck. De måste själva betala grundutbildning, fortbildning och dessutom sin uniform med skyddsväst och övrig utrustning.

När polisen aviserar den kraftiga höjningen av priset för sina kurser drabbar det direkt de frilansande ordningsvakterna. I en intern Facebookgrupp uppmanar de varandra att inte ta några uppdrag under den sista helgen i januari, en lönehelg vilket brukar betyda mycket folk på krogarna.

Göteborgs-Posten citerar ur gruppen:

”Sprid detta budskap till alla kollegor i alla lämpliga forum och ställ er bakom att strejka från krogpass den 24 och 25 januari. Om vi inte kan samordna oss denna gång och avstå från några småpengar för 2 krogpass så är det bara att räkna hur många krogpass ni behöver göra för att ha råd att gå en fortbildning”.

– Jag uppmanar själv inte till strejk, säger krogvakten Tobias Wassenius i Göteborg.

Han jobbar heltid som spårvagnsförare och är fackligt aktiv i Kommunal. Han beskriver att det finns inlägg i Facebookgruppen som manar till strejk, men det är också många som skriver att de inte längre vill eller har råd att fortsätta med sitt extraknäck.

– Prishöjningen sänder fel signal nu när det pratas om kriminalitet och att både poliser, ordningsvakter och väktare behövs, tycker Tobias Wassenius.

Transport och Bevakningsföretagen analyserade i höstas, genom sin gemensamma arbetsmiljönämnd Bya, förslaget om höjda kurspriser i en skrivelse till polisen. De förutsåg en brist på ordningsvakter som skulle drabba framför allt enskilda näringsidkare, som krogar.

– Vi har en ständig dialog med polisen, säger Jerker Nilsson, Transports centrala ombudsman inom bevakning. Att höja priset för en grundutbildning till de här nivåerna är oskäligt, och det har vi framfört.

Han jämför den kursavgift som polisen ska ta ut från den första mars – 22 875 kronor – med vad externa utbildare tar för sina motsvarande utbildningar. Bya har tillstånd att utbilda ordningsvakter, där är priset 12 000 kronor. Ett vinstdrivande företag tar 11 500 kronor för samma grundutbildning.

Lars Sjöberg är polisens nationella processledare inom bevakningsområdet. Han berättar att kravet på prishöjning kommer uppifrån:

– Vi måste ha avgifter som ger oss full täckning för både direkta och indirekta kostnader. Justitieutskottet är tydligt med att ordningsvaktsutbildningen inte kan fortsätta gå med underskott.

Han säger att kurserna sedan 2007 har gått 110 miljoner kronor back, och att avgiften legat på samma nivå sedan 2010. Att andra kursarrangörer kan genomföra dem för ungefär halva priset kommenterar Lars Sjöberg så här:

–  Polismyndigheten står för utvecklingen av kurserna, vi gallrar bland övriga utbildares kursdeltagare och vi står för prövningen av dem som gått andra utbildningar.

Enligt Byas skrivelse finns det en väsentlig risk att nyrekryteringen av ordningsvakter försvåras med de nya kurspriserna. Tillståndet för de externa utbildarna är tillfälliga och gäller till kommande vinter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. chrille:
    16 januari, 2020

    polisbrist och kris räcker inte, de önskar en ny utmaning... vaktkris 2022. Snyggt där polisen.

  2. Anders Öhlund:
    15 januari, 2020

    Vi som inte jobbar heltid utan har det som extra inkomst bara, kommer att drabbas hårt av detta, liksom arenor, nattklubbar, krogar mfl där det mest jobbar Ordningsvakter som har det som extrajobb, ingen kommer att utbilda sig och kanske få jobba 2-4ggr / månad i bästa fall och lägga ut 35000 på utbildning och utrustning, du få jobba 1-2 år gratis innan du tjänar några pengar. Samt 8000Kr var 3e år, ytterligare 2-4 månaders gratis arbete.
    Kommer inte vara några som vill utbilda sig.
    Kanske i storstäderna där säkerhets bolagen har heltidsanställda och kanske till och med kan betala eller bidra till utbildningen och utrustningen.
    Annars kommer ingen att vilja jobba på arenor, krogar, nattklubbar mfl.
    Vi får ju inte ens söka CSN, utan pengarna skall komma direkt ur egen ficka. Ett överklassyrke, men ingen från överklassen jobbar med detta, så poff så har Sverige inga Ordningsvakter.

Lästips:

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Strul med nya kurser för ordningsvakter

Bevakning. Lite mer än ett halvår har gått sedan nya ordningsvaktslagen infördes. Grund- och fortbildningarna har kommit i gång och många blir fullbokade. Men utbildningsplatserna är för få och dåligt utspridda, anser Martin Bjurhem på Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.