Fritt fram för flytande gods
Godstrafik får lov att köras på svenska sjöar och kanaler. De nya reglerna kan leda till bättre miljö, säkrare vägar och fler jobbtillfällen i hamnarna. Det är fritt fram för pråmar att ta över trafik från vägarna – men några frågor återstår innan sjöfarten kommer i gång.
Från och med den 16 december är det tillåtet i Sverige att bygga och utrusta fartyg för så kallad inlandssjöfart. EU har sedan flera år gemensamma regler för trafik på kanaler, floder och insjöar, men Sverige har fram tills nu valt att inte tillämpa dessa. Men nu har det tekniska regelverket införts även i Sverige.
I ett första steg får gods fraktas på Göta älv, Vänern och Mälaren samt vissa delar av Trollhätte kanal, Södertälje kanal och Stockholms hamnar.
Enligt Transportstyrelsen finns det många fördelar med att börja lasta om gods till pråmar.
– Det blir ett mer effektivt transportsätt eftersom man kan frakta större volymer på en stor pråm, säger Dennis Lundin som är jurist på Transportstyrelsen. Det kan dessutom vara billigare, miljön blir bättre när utsläppen på vägarna minskar och olycksrisken är inte längre lika stor. Det här skapar också bättre förutsättningar för sjöfartsbranschen att vara mer delaktig i transporterna.
Carola Alzén, vd för Mälarhamnar AB, håller med om alla fördelar och säger att här finns goda möjligheter till fler jobbtillfällen.
– Det är jag helt övertygad om. Hamnsverige kan både två- och tredubbla volymerna. Vi kan växla upp till flerskift om bara volymerna finns. Essingeleden till exempel är i dag igenkorkad av trafik som skulle kunna gå vattenvägen i stället.
Men innan de nya reglerna blir ekonomiskt intressanta att omsätta i praktiken återstår en del frågor, säger Carola Alzén. Cabotagereglerna måste till exempel omfatta även trafiken på inlandssjöarna, säger hon. Likaså måste avgifterna för den här typen av trafik ses över.
– Man kan sina vatten, säger hon, så vi förstår inte heller varför man ska belastas med sånt.
Så länge dessa frågor inte har retts ut ser hon på införandet av de nya reglerna som halvhjärtat, säger hon.
– Det är ingen idé att sälja ett hus om det bara finns ett skal. Ska man bo där inne måste alltihop vara färdigt, och det här är inte färdigt.
Arbetet kring det femte transportslaget kommer att fortsätta, lovar Dennis Lundin på Transportstyrelsen.
– Vi arbetar med det här i etapper. Det vi har gjort nu är en teknisk reglering av hur fartygen ska se ut. Nu går vi vidare och tittar på övriga frågor. När och hur vi blir klara med det törs jag inte säga.