Fritt fram för flytande gods

Godstrafik får lov att köras på svenska sjöar och kanaler. De nya reglerna kan leda till bättre miljö, säkrare vägar och fler jobbtillfällen i hamnarna. Det är fritt fram för pråmar att ta över trafik från vägarna – men några frågor återstår innan sjöfarten kommer i gång.

Från och med den 16 december är det tillåtet i Sverige att bygga och utrusta fartyg för så kallad inlandssjöfart. EU har sedan flera år gemensamma regler för trafik på kanaler, floder och insjöar, men Sverige har fram tills nu valt att inte tillämpa dessa. Men nu har det tekniska regelverket införts även i Sverige.

I ett första steg får gods fraktas på Göta älv, Vänern och Mälaren samt vissa delar av Trollhätte kanal, Södertälje kanal och Stockholms hamnar.

Enligt Transportstyrelsen finns det många fördelar med att börja lasta om gods till pråmar.

– Det blir ett mer effektivt transportsätt eftersom man kan frakta större volymer på en stor pråm, säger Dennis Lundin som är jurist på Transportstyrelsen. Det kan dessutom vara billigare, miljön blir bättre när utsläppen på vägarna minskar och olycksrisken är inte längre lika stor. Det här skapar också bättre förutsättningar för sjöfartsbranschen att vara mer delaktig i transporterna.

Carola Alzén, vd för Mälarhamnar AB, håller med om alla fördelar och säger att här finns goda möjligheter till fler jobbtillfällen.

– Det är jag helt övertygad om. Hamnsverige kan både två- och tredubbla volymerna. Vi kan växla upp till flerskift om bara volymerna finns. Essingeleden till exempel är i dag igenkorkad av trafik som skulle kunna gå vattenvägen i stället.

Men innan de nya reglerna blir ekonomiskt intressanta att omsätta i praktiken återstår en del frågor, säger Carola Alzén. Cabotagereglerna måste till exempel omfatta även trafiken på inlandssjöarna, säger hon. Likaså måste avgifterna för den här typen av trafik ses över.

– Man kan sina vatten, säger hon, så vi förstår inte heller varför man ska belastas med sånt.

Så länge dessa frågor inte har retts ut ser hon på införandet av de nya reglerna som halvhjärtat, säger hon.

– Det är ingen idé att sälja ett hus om det bara finns ett skal. Ska man bo där inne måste alltihop vara färdigt, och det här är inte färdigt.

Arbetet kring det femte transportslaget kommer att fortsätta, lovar Dennis Lundin på Transportstyrelsen.

– Vi arbetar med det här i etapper. Det vi har gjort nu är en teknisk reglering av hur fartygen ska se ut. Nu går vi vidare och tittar på övriga frågor. När och hur vi blir klara med det törs jag inte säga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.