Frode Laursen friades i hovrätten

Det kan inte bevisas att det danska speditionsbolaget Frode Laursens dotterbolag Frode Laursen Polska gjort sig skyldig till otillåten cabotagetrafik, enligt en dom i Svea Hovrätt i dag. Hovrätten går alltså på samma linje som Västmanlands Tingsrätt, och friar Frode Laursens ägare Thorkil Andersen.

Åklagaren Jens Carlström beskriver målet som unikt på flera sätt.

– Dels har ett sådant här ärende aldrig prövats tidigare. Dels är det ett mål där alla kort legat på bordet – genom gps-listor och annat har man kunnat följa ett antal lastbilars väg genom Sverige, och ändå har man inte ansett sig kunna klarlägga vad bilarna gjort inom landet. Det finns ingen som i efterhand kunnat redogöra för det, säger han.

Historien tog sin början redan för tre år sedan, då sex av Frode Laursens polskregistrerade bilar – som alla körde livsmedel åt ICA – stoppades av polisen i Västmanland. Polisutredningen kom fram till att bilarna huvudsakligen bedrev inrikestrafik mellan olika svenska städer, och i maj i fjol åtalades Thorkil Andersen vid Västmanlands tingsrätt.

Jens Carlström ansåg att Frode Laursen-koncernen brutit mot reglerna som ger utländska åkeriföretag rätt att köra tillfällig inrikestrafik i andra EU-länder – att det alltså handlade om otillåten cabotagetrafik.

Tingsrätten ogillade dock åtalet. Man konstaterade visserligen att dotterbolaget Frode Laursen Polska legat och kört i Sverige upp till 17 dagar i sträck med polska bilar och lågbetalda polska chaufförer, men enligt rätten var det inte bevisat att de luddiga cabotagereglerna överträtts.

Jens Carlström överklagade målet till Svea Hovrätt, men nu har alltså hovrätten kommit till samma slutsats som tingsrätten. ”I likhet med tingsrätten anser hovrätten att Thorkil Andersens uppgifter om att det förekommit internationella transporter och i viss utsträckning tomma körningar inte framstår som orimliga och de motbevisas inte heller av utredningen i målet”, skriver Svea Hovrätt i domen.

En del av problematiken består i att de aktuella transporterna ägde rum under våren 2009 – det vill säga innan de nya tydligare reglerna kring utländska åkeriers inrikestransporter trädde i kraft. Men trots det ändrade regelverket kan hovrättens dom komma att bli prejudicerande, enligt Jens Carlström.

– Även om det kommit nya regler där man på ett annat sätt kan räkna antal dagar som en bil befunnit sig inom landet, så finns det fortfarande ingen skyldighet för ett åkeri att bokföra vad bilen egentligen gjort i landet – om det handlat om internationella transporter, tomkörningar eller cabotagetrafik. Slutklämmen kanske blir att man borde lagstifta om en skyldighet att i efterhand kunna redogöra för vad bilarna haft för sig under sin vistelse i landet, säger han.

Jens Carlström har ännu inte läst domen utan bara fått den föredragen, men han tror inte det blir aktuellt att ta fallet vidare till Högsta Domstolen.

– Det är nog närmast uteslutet att HD skulle ta upp det här ärendet, det är så grundligt utrett ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.