Frode Laursen friades i hovrätten
Det kan inte bevisas att det danska speditionsbolaget Frode Laursens dotterbolag Frode Laursen Polska gjort sig skyldig till otillåten cabotagetrafik, enligt en dom i Svea Hovrätt i dag. Hovrätten går alltså på samma linje som Västmanlands Tingsrätt, och friar Frode Laursens ägare Thorkil Andersen.
Åklagaren Jens Carlström beskriver målet som unikt på flera sätt.
– Dels har ett sådant här ärende aldrig prövats tidigare. Dels är det ett mål där alla kort legat på bordet – genom gps-listor och annat har man kunnat följa ett antal lastbilars väg genom Sverige, och ändå har man inte ansett sig kunna klarlägga vad bilarna gjort inom landet. Det finns ingen som i efterhand kunnat redogöra för det, säger han.
Historien tog sin början redan för tre år sedan, då sex av Frode Laursens polskregistrerade bilar – som alla körde livsmedel åt ICA – stoppades av polisen i Västmanland. Polisutredningen kom fram till att bilarna huvudsakligen bedrev inrikestrafik mellan olika svenska städer, och i maj i fjol åtalades Thorkil Andersen vid Västmanlands tingsrätt.
Jens Carlström ansåg att Frode Laursen-koncernen brutit mot reglerna som ger utländska åkeriföretag rätt att köra tillfällig inrikestrafik i andra EU-länder – att det alltså handlade om otillåten cabotagetrafik.
Tingsrätten ogillade dock åtalet. Man konstaterade visserligen att dotterbolaget Frode Laursen Polska legat och kört i Sverige upp till 17 dagar i sträck med polska bilar och lågbetalda polska chaufförer, men enligt rätten var det inte bevisat att de luddiga cabotagereglerna överträtts.
Jens Carlström överklagade målet till Svea Hovrätt, men nu har alltså hovrätten kommit till samma slutsats som tingsrätten. ”I likhet med tingsrätten anser hovrätten att Thorkil Andersens uppgifter om att det förekommit internationella transporter och i viss utsträckning tomma körningar inte framstår som orimliga och de motbevisas inte heller av utredningen i målet”, skriver Svea Hovrätt i domen.
En del av problematiken består i att de aktuella transporterna ägde rum under våren 2009 – det vill säga innan de nya tydligare reglerna kring utländska åkeriers inrikestransporter trädde i kraft. Men trots det ändrade regelverket kan hovrättens dom komma att bli prejudicerande, enligt Jens Carlström.
– Även om det kommit nya regler där man på ett annat sätt kan räkna antal dagar som en bil befunnit sig inom landet, så finns det fortfarande ingen skyldighet för ett åkeri att bokföra vad bilen egentligen gjort i landet – om det handlat om internationella transporter, tomkörningar eller cabotagetrafik. Slutklämmen kanske blir att man borde lagstifta om en skyldighet att i efterhand kunna redogöra för vad bilarna haft för sig under sin vistelse i landet, säger han.
Jens Carlström har ännu inte läst domen utan bara fått den föredragen, men han tror inte det blir aktuellt att ta fallet vidare till Högsta Domstolen.
– Det är nog närmast uteslutet att HD skulle ta upp det här ärendet, det är så grundligt utrett ändå.