”Fullt acceptabel lönehöjning”
– Jag är måttligt tillfredsställd, men aldrig nöjd. Då vore det lika bra att lägga av. Så säger Stefan Andreasson, huvudskyddsombud på G4S i Malmö efter att Bevakningsavtalet skrevs på den 22 april.
Stefan Andreasson är veteran i avtalsdelegationen inom bevakning. Han odlade skägg under konfliktberedskapen, men kunde raka av sig det på söndagskvällen den 22 april när avtalet skrevs.
Att arbetsgivarparten Almega på sin hemsida hävdar att parterna höll sig inom det så kallade ”märket” på 2,6 procent tar han med ro.
– På B-lönen, där de flesta väktare inom avtalet ligger, blev höjningen 3,2 procent. Men, det har varit fel på arbetsgivarnas miniräknare under hela avtalsrörelsen. Vi drog det längsta strået i slutbudet, sen kan Almega och Svenskt Näringsliv säga vad de vill.
Liksom flera inom bevakningsbranschen, som Transportarbetaren talat med, är Stefan Andreasson nöjd med de behovsanställdas tryggare villkor i det nya avtalet:
– Det känns bra. ”Behovare” har använts som daglönare och missbrukats hårt i branschen.
Att höjningen av ingångslönen stannade vid 600 kronor, 120 kronor lägre än för andra, vill Andreasson inte kalla ett misslyckande. Han hänvisat till att arbetsgivarnas utgångsbud bara var 400 kronor.
Två personer i avtalsdelegationen reserverade sig mot slutbudet. En av dem var Ingela Meijer, huvudskyddsombud på G4S i Stockholm. Hon understryker att hon ser avtalet som bra ”i grunden”. Däremot bekymrar sig Meijer för det lägre kronpåslaget för nyanställda.
– Helst skulle alla ha fått samma påslag. Vår fackliga grundtanke är ju: Lika för alla. Faran med lägre ingångslön är att det kan bli många korta anställningar.
Budskapet från medlemmarna var klart, betonar Ingela Meijer. De var beredda att gå ut i konflikt, framför att lägga sig.
– Jag hoppas de förstår att om vi inte haft så starkt stöd så hade vi inte kommit så långt som vi gjorde, betonar Ingela Meijer.
Anders Gillberg är klubbordförande och jobbar som skyddsvakt för Securitas på Arlanda. Dagen efter att avtalet skrevs på gick han gått runt bland kollegorna och förklarade innehållet. Gillberg upplever flertalet som nöjda.
– Vi pratade om 850-860 kronor i påslag, men 720 kronor och ob på det är fullt acceptabelt. I förra avtalet stannade ökningen på 550 kronor på genomsnittslönen.
Beskedet om att avtalet undertecknats innebar först en antiklimax, förklarar Anders Gillberg.
– På flygplatsen var folk stridslystna och hade laddat för en konflikt. Det hade inte varit fel med en styrkedemonstration mot Svenskt Näringsliv, men det var bra att Transports varsel var så pass tuffa. Jag tror det hade stor effekt på utslaget, säger han.