Close
Ombudsman Christoffer Lindeblad och Malmöavdelning 12 är ute och pratar taxiavtal och varsel om konflikt med färdtjänstförare.
Close
Konflikt i taxibranschen

Fullt ös i förberedelserna kring eventuell taxistrejk

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxi- och färdtjänstförare har återupptagits. Samtidigt råder fullt ös på Transports lokala avdelningar, som förbereder chaufförerna – ifall strejken bryter ut den 4 september.

Mats L Andersson är ombudsman på Transport i Östergötland. Foto: Justina Öster
Ombudsman Mats L Andersson, Linköping.  Foto: Justina Öster

– Vi laddar och det är körigt som fasen, säger ombudsman Mats L Andersson på Linköpingsavdelningen.

Att förbundet sköt upp den planerade blockaden – med stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal – till den 4 september har gett lite andrum. Men Mats L Andersson och regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov, har redan varit ute och besökt chaufförer på olika taxibolag. Dess emellan håller de möten på Teams, svarar på frågor och förklarar vad som gäller vid strejk och blockad.

– Intresset ökar hela tiden, säger Mats L Andersson.

På Vikbolands taxi i Västervik är förarna uttagna till strejk, om parterna inte enas, så där har avdelningen tät kontakt. Tonen är positiv.

– Förarna inom Linköpingsavdelningens område är riktigt taggade och vi har en strid ström av nya medlemmar. En del kommer till avdelningen också för att få hjälp att byta fackförbund. Det kan man enkelt göra på LO:s gemensamma webbsida, men det funkar tyvärr inte om man är med i IF Metall.

Många frågor från chaufförerna handlar om övertid. Till exempel: ”Om jag slutar klockan 17, men får en körning som drar över min arbetstid. Vem ska jag då ringa till? Östgötatrafiken eller ska jag bara åka hem?” Mats L Andersson svarar:

– Vi har ingen konflikt med Östgötatrafiken. Du ska kontakta din arbetsgivare som leder och fördelar arbetet.

Icke medlemmar kan inte få ersättning från facket, förklarar Mats L Andersson när oorganiserade förare ringer. Men det förhindrar inte att man lägger ner arbetet i sympati för de som är medlemmar. Lönehöjningar kommer ju alla till godo, när avtalet väl är påskrivet, resonerar han.

Andra frågor lyder ungefär: ”Min arbetsgivare har gått ut med att man ska höra av sig till ledningen ifall man inte är medlem i Transport. Får man göra så?

– Du behöver inte tala om för arbetsgivaren ifall du är medlem eller inte. Vi har föreningsfrihet i Sverige, säger Mats L Andersson.

Transportarbetareförbundet informerar även på sin webbsida om att arbetsgivare gått ut med felaktig information. Förare är inte skyldiga att söka tjänstledigt hos taxiföretaget, varken muntligt eller skriftligt, för att vägra att arbeta under en strejk, skriver förbundet.

Clas Hellsing, ombudsman på Transports Örebroavdelning
Ombudsman Clas Hellsing, Örebro. Foto: Justina Öster

På Örebroavdelningen är ombudsman Clas Hellsing och kollegorna också i full gång med förberedelser inför en konflikt. Där är chaufförerna på Connect Bus Sandarna, som kör för Länstrafiken i Örebro län, uttagna i strejk.

– Vi pratar med förarna om vad som gäller, hur de påverkas och vad Transport och arbetsgivarna sagt i förhandlingarna, säger ombudsman Clas Hellsing.

Biltrafikens Arbetsgivareförbund har framfört att fackets varsel äventyrar taxinäringens återhämtning efter coronan. Det kommenterar några av förarna i Örebro:

– Vi som är chaufförer då, behöver inte vi återhämta oss? Vi som kört hela tiden under pandemin. Förarna tycker att det är deras tur att få höjd lön nu. De känner också av att el, hyra och matpriser gått upp.

En hel del av förarna funderar på om de verkligen ska stanna kvar i yrket, ifall löner och arbetsvillkor inte förbättras, berättar Clas Helsing.

Oro finns om att strejken kan komma att drabba skolbarn som åker skolskjuts, liksom gamla och sjuka som är beroende av färdtjänst och sjukresor. Länstrafikens representanter och en del arbetsgivare har hört av sig till Transport. Enligt Clas Hellsing arbetar de nu med att korta ner och ändra i förarnas körpass, så att förhoppningsvis ingen passagerare lämnas vind för våg. Och förarna ska kunna avsluta sina pass i tid.

Passagerarna har också ombetts att vara återhållsamma med resebeställningar under de dagar som strejk och blockad kan komma att pågå, förklarar han.

– Jag tror vi har stöd för våra krav hos allmänheten, även om resenärerna tvingas dra ner på resorna några dagar. Så var det ju under pandemin också, säger Clas Hellsing.

Studieorganisatör Patrik Persson, Malmö ringer runt till medlemmar. Foto: Avdelning 12

Patrik Persson är studieorganisatör på avdelningen i Malmö, där företaget Telepass varslats om strejk. Bolaget har verksamhet i Malmö, Lund, Ystad, Kristianstad och Helsingborg, som hör till Transports Helsingborgsavdelning.

Malmöavdelningen informerar både via mejl, sms och telefonsamtal. De påminner medlemmarna om att uppdatera sina kontaktuppgifter, så att facket kan nå dem. Facket har också varit ute på fältet och sökt upp chaufförer.

– Vi har fått bra respons och jag tror konflikten kan leda till att vi får fler medlemmar, säger Patrik Persson.

Avdelningen informerar också via sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok, för att nå de yngre.

– På Tiktok fick vi 6 000 visningar av vår film på ett dygn, säger Patrik Persson.

Inom Göteborgsavdelningens område är företaget Göteborg Buss uttaget för strejk. Även där har ombudsman Ana Kokol fått vittnesmål om att arbetsgivare efterfrågat vilka som ska strejka och vilka som ska jobba.

– Vi förklarar mycket vad ord som varsel och blockad betyder. En hel del av förarna har ju inte svenska som första språk så vi får vara lite pedagogiska, säger hon.

Ombudsman Ana Kokol, Göteborg. Foto: Avdelning 3

På avdelningen råder ”fullt ös” inför ett möte, berättar Ana Kokol.

– Förarna är beredda att gå ut i strejk, absolut! Lönerna är alldeles för låga för de tjänster de utför.

I Halmstadsavdelningens område kan chaufförerna på Varbergs taxi komma att strejka. Ombudsman Sten Carlsson summerar:

Ombudsman Sten Carlsson, Halmstad. Foto: Avdelning 25.

– Vi får positiva vibrationer från både medlemmar och åkare. De säger: Stå på er!

Läs mer om konflikten

2023-08-15

Transport varslar om strejk inom taxi

2023-08-17

Transport kallas till medlare i taxikonflikten

2023-08-18

Insändare:  Inte konstigt att det råder taxiförarbrist 

2023-08-18

”Lönenivåerna inom taxi är bedrövliga”

2023-08-24

Förhandlingarna om nytt taxiföraravtal tas upp igen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Transportarbetarens logga

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. (UPPDATERAD) Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.