Fullt ös i förberedelserna kring eventuell taxistrejk
Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för landets taxi- och färdtjänstförare har återupptagits. Samtidigt råder fullt ös på Transports lokala avdelningar, som förbereder chaufförerna – ifall strejken bryter ut den 4 september.
– Vi laddar och det är körigt som fasen, säger ombudsman Mats L Andersson på Linköpingsavdelningen.
Att förbundet sköt upp den planerade blockaden – med stopp för övertid, mertid, nyanställningar och inhyrd personal – till den 4 september har gett lite andrum. Men Mats L Andersson och regionala samordnaren i taxibranschen, Viktor Petrov, har redan varit ute och besökt chaufförer på olika taxibolag. Dess emellan håller de möten på Teams, svarar på frågor och förklarar vad som gäller vid strejk och blockad.
– Intresset ökar hela tiden, säger Mats L Andersson.
På Vikbolands taxi i Västervik är förarna uttagna till strejk, om parterna inte enas, så där har avdelningen tät kontakt. Tonen är positiv.
– Förarna inom Linköpingsavdelningens område är riktigt taggade och vi har en strid ström av nya medlemmar. En del kommer till avdelningen också för att få hjälp att byta fackförbund. Det kan man enkelt göra på LO:s gemensamma webbsida, men det funkar tyvärr inte om man är med i IF Metall.
Många frågor från chaufförerna handlar om övertid. Till exempel: ”Om jag slutar klockan 17, men får en körning som drar över min arbetstid. Vem ska jag då ringa till? Östgötatrafiken eller ska jag bara åka hem?” Mats L Andersson svarar:
– Vi har ingen konflikt med Östgötatrafiken. Du ska kontakta din arbetsgivare som leder och fördelar arbetet.
Icke medlemmar kan inte få ersättning från facket, förklarar Mats L Andersson när oorganiserade förare ringer. Men det förhindrar inte att man lägger ner arbetet i sympati för de som är medlemmar. Lönehöjningar kommer ju alla till godo, när avtalet väl är påskrivet, resonerar han.
Andra frågor lyder ungefär: ”Min arbetsgivare har gått ut med att man ska höra av sig till ledningen ifall man inte är medlem i Transport. Får man göra så?
– Du behöver inte tala om för arbetsgivaren ifall du är medlem eller inte. Vi har föreningsfrihet i Sverige, säger Mats L Andersson.
Transportarbetareförbundet informerar även på sin webbsida om att arbetsgivare gått ut med felaktig information. Förare är inte skyldiga att söka tjänstledigt hos taxiföretaget, varken muntligt eller skriftligt, för att vägra att arbeta under en strejk, skriver förbundet.
På Örebroavdelningen är ombudsman Clas Hellsing och kollegorna också i full gång med förberedelser inför en konflikt. Där är chaufförerna på Connect Bus Sandarna, som kör för Länstrafiken i Örebro län, uttagna i strejk.
– Vi pratar med förarna om vad som gäller, hur de påverkas och vad Transport och arbetsgivarna sagt i förhandlingarna, säger ombudsman Clas Hellsing.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund har framfört att fackets varsel äventyrar taxinäringens återhämtning efter coronan. Det kommenterar några av förarna i Örebro:
– Vi som är chaufförer då, behöver inte vi återhämta oss? Vi som kört hela tiden under pandemin. Förarna tycker att det är deras tur att få höjd lön nu. De känner också av att el, hyra och matpriser gått upp.
En hel del av förarna funderar på om de verkligen ska stanna kvar i yrket, ifall löner och arbetsvillkor inte förbättras, berättar Clas Helsing.
Oro finns om att strejken kan komma att drabba skolbarn som åker skolskjuts, liksom gamla och sjuka som är beroende av färdtjänst och sjukresor. Länstrafikens representanter och en del arbetsgivare har hört av sig till Transport. Enligt Clas Hellsing arbetar de nu med att korta ner och ändra i förarnas körpass, så att förhoppningsvis ingen passagerare lämnas vind för våg. Och förarna ska kunna avsluta sina pass i tid.
Passagerarna har också ombetts att vara återhållsamma med resebeställningar under de dagar som strejk och blockad kan komma att pågå, förklarar han.
– Jag tror vi har stöd för våra krav hos allmänheten, även om resenärerna tvingas dra ner på resorna några dagar. Så var det ju under pandemin också, säger Clas Hellsing.
Patrik Persson är studieorganisatör på avdelningen i Malmö, där företaget Telepass varslats om strejk. Bolaget har verksamhet i Malmö, Lund, Ystad, Kristianstad och Helsingborg, som hör till Transports Helsingborgsavdelning.
Malmöavdelningen informerar både via mejl, sms och telefonsamtal. De påminner medlemmarna om att uppdatera sina kontaktuppgifter, så att facket kan nå dem. Facket har också varit ute på fältet och sökt upp chaufförer.
– Vi har fått bra respons och jag tror konflikten kan leda till att vi får fler medlemmar, säger Patrik Persson.
Avdelningen informerar också via sociala medier som Facebook, Instagram och Tiktok, för att nå de yngre.
– På Tiktok fick vi 6 000 visningar av vår film på ett dygn, säger Patrik Persson.
Inom Göteborgsavdelningens område är företaget Göteborg Buss uttaget för strejk. Även där har ombudsman Ana Kokol fått vittnesmål om att arbetsgivare efterfrågat vilka som ska strejka och vilka som ska jobba.
– Vi förklarar mycket vad ord som varsel och blockad betyder. En hel del av förarna har ju inte svenska som första språk så vi får vara lite pedagogiska, säger hon.
På avdelningen råder ”fullt ös” inför ett möte, berättar Ana Kokol.
– Förarna är beredda att gå ut i strejk, absolut! Lönerna är alldeles för låga för de tjänster de utför.
I Halmstadsavdelningens område kan chaufförerna på Varbergs taxi komma att strejka. Ombudsman Sten Carlsson summerar:
– Vi får positiva vibrationer från både medlemmar och åkare. De säger: Stå på er!