Fulspel i Dalarna
Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.
– I dag är jag arbetslös. Och svartlistad. Jag har bevis för att företaget avråder andra från att anställa mig, säger han.
Det är en gnistrande kall vinterdag när vi träffas. Peter Söderström är besviken. Och ilsk.
Han har i princip gett upp hoppet om att hitta ett chaufförsjobb i Dalarna. Han och familjen planerar för en flytt söderöver.
– Lyssna, säger han och knappar i gång inspelningen.
En kompis till Peter Söderström ringer upp Hedemora Miljö och utger sig för att vara arbetsgivare. Berättar att man står i begrepp att anställa just Peter …
”Vi kan inte rekommendera honom” blir det sammanfattande omdömet från en tidigare chef.
Peter Söderström fick jobb på Hedemora Miljö i juni 2019. Företaget ingår i åkerigruppen Fagerströmbolagen och har ett tiotal slam- och spolbilar. Det kommunala VA-bolaget Dala Vatten är största kunden.
Precis som andra nyanställda fick Peter gå dubbelt ett par dagar, innan han började köra själv. Någon riktig internutbildning finns över huvud taget inte i företaget, berättar han.
Jobbet bestod i huvudsak av att spola huvudledningar åt Dala Vatten och tömma slambrunnar. Var fjärde vecka hade förarna jour. Det innebar akututryckningar över hela länet. I jouren ingick en och annan privatkund som fått stopp i avloppet – även om varken fordonen eller utrustningen var optimerad för den sortens arbeten.
Brister
Ganska snart reagerade Peter Söderström över brister. Det gjorde även andra förare, bland dem Janne Björk. Avtalet med Dala Vatten kräver fordon med miljöklass Euro 6. Bara ett par av Hedemora Miljös bilar levde upp till det.
I slam- och spolbilar blir det stora under- eller övertryck vid spolning eller sugtömning. Så det är viktigt att tankarna besiktigas efter bestämda intervaller.
Janne Björk säger:
– När jag kom var tankarna inte besiktigade alls. Min bil var inte besiktigad för ADR, trots att jag körde farligt gods. Kontrollerna påbörjades först när vi lyft frågan. I mina ögon är det allvarligt. Om tankar eller ventiler går sönder kan det orsaka livshotande skador.
– Genom att fuska med det här kan företaget krympa kostnaderna. Det handlar om en halv miljon kronor minst. Andra företag som sköter sig får förstås svårt att konkurrera med Hedemora Miljö i upphandlingarna.
Peter påpekar att upprinnelsen ändå var alla överlass. Lastbilarna med slangar och annan utrustning är tunga. Företagets två Volvobilar som rullar i jouren får bara lasta runt nio ton. Samtidigt är slamtanken på tolv kubikmeter och dessutom finns en spoltank som rymmer sex kubikmeter färskvatten.
– Bajs är tyngre än vatten, säger Peter frankt. Med full spoltank och full huvudtank kunde vi ha uppåt 20 ton i lastvikt. Alltså 100 procent överlast! Hedemora miljö kör konsekvent med överlastade bilar. Polisen bryr sig inte. Vem vill kontrollera en illaluktande slambil?
Saknades skyddsutrustning
Bristerna diskuterades chaufförerna mellan. Andra saker kom upp, som att det saknades visir, gasmask, sele för höghöjdsjobb och riktiga skyddskläder. Förarna hade heller inte fått sprutor mot hepatit. Det fanns frågetecken kring arbetstiderna och arbetsgivarens sätt att gps-övervaka chaufförerna.
Enligt förarna innebär avtalet med Dala Vatten att jourbilen ska vara på plats senast två timmar efter larmet. Oavsett var problemet uppstått. Annars blev det böter för Hedemora Miljö.
Området som ska täckas sträcker sig från Gagnef i söder till Sälen i norr, en sträcka på 16 mil.
– Systemet skapar en enorm stress. Tänk dig att du åkt upp till Sälen på ett jobb och sedan ringer Dala Vatten om en akutgrej i Gagnef. Bara körtiden är uppåt två och en halv timma, säger Janne Björk som beskriver hur utbrändheten ständigt låg på lur.
Både Peter och Janne tog upp bristerna med HR-chefen. Det ledde till att Peter kallades till personliga samtal där han fick höra att han var negativ och kritisk.
Så småningom kallades personalen till ett chaufförsmöte. Peter och Janne hoppades att alla skulle ta bladet från munnen. I stället satt de flesta tysta.
Varslades om avsked
I mitten av oktober 2020 kom kallduschen. Peter Söderström varslades om avsked. Den formella motiveringen var att han varit illojal. Vid ett jourlarm hade han ringt in ett annat miljöföretag som fick överta jobbet.
Peter säger:
– Det var stopp i ett avlopp i en lägenhet i Rättvik. Vi har stora, otympliga fordon som bara kan spola med kallt vatten. Sugen är en tre tums slang. Vem vill ha in den, som varit nere i slambrunnar, i sin lägenhet? Villakällare är en sak, men i en vanlig trappuppgång …
– Alla chaufförer på Hedemora Miljö har gjort på samma sätt, det vill säga ringt in andra företag med mindre bilar. Bilar som kan spola hetvatten. Det är svårt att lösa upp fettproppar i avlopp med kallvatten.
Peter Söderström bestred varslet och anklagelserna. Han påpekade att han följt både tidigare praxis och givna instruktioner från ansvariga chefer, när han ringde in en ”konkurrent”. Andra chaufförer intygar för Transportarbetaren att de agerat likadant.
Det hjälpte inte. Facket, Transport, ingrep, men de lokala och centrala förhandlingarna blev inte vad Peter hoppats på. Tvisten slutade i en uppgörelse där han blev uppsagd på grund av arbetsbrist.
– Företaget letade en orsak att sparka mig. Ett fulspel. Jag blev väldigt besviken. Tyckte att jag hade ställt upp för dem. På ett år jobbade jag 300 timmar övertid. Besvikelsen gäller facket också. Att det inte gick att göra mer.
– Fast det allra tråkigaste var att jobbarkompisarna inte ställde upp när det gällde. Nästan alla satt tysta på chaufförsmötet. Det blev jag och Janne som blev de svarta fåren. Hedemora Miljö är inte seriöst, varken när det gäller personal eller miljöfrågor.
Anade oråd
Det är efterspelet som fick Peter att kontakta Transportarbetaren. Han och Hedemora Miljö skrev under en överenskommelse. Att Peter slutade på grund av arbetsbrist i företaget.
Kort efteråt började han ana oråd. Vilken sorts vitsord fick han egentligen från Hedemora Miljö när nya tilltänka arbetsgivare ringde bolaget och bad om referenser?
En kompis tog på sig uppdraget att spela rollen som intresserad arbetsgivare. En företagare i miljöbranschen i en annan del av Sverige som sökte personal.
Samtalet finns inspelat.
Chefen på Hedemora miljö säger:
”Vi var inte så jättepositivt inställda till hans (Peters) arbetsinsatser. Det funkade jättebra i början, men vart sämre. Det var en del med jouren. Och allmänt kring attityden. Vi kan inte rekommendera honom.”
Svartmålas
Peter skakar på huvudet när den korta uppspelningen är avslutad:
– Vi skrev på en uppgörelse, ett avtal som dessutom blev sekretessbelagt. Jag får inte berätta om innehållet. Men det går tydligen bra för Hedemora Miljö att svartmåla mig.
– Då är det väl rimligt att Dala Vatten, polisen och resten av miljöbranschen vet vilken sorts företag Hedemora Miljö är.
Janne Björk jobbar inte heller kvar. Han bor i Vansbro och lastbilen var stationerad på samma ort. I februari fick han veta att bilen skulle flyttas till Rättvik.
– Det finns inga ekonomiska motiv att flytta bilen. Det var bara för att bli av med mig. Jag skulle ha fått pendla 18 mil fram och tillbaka till jobbet. Jag hade inget annat val än att säga upp mig.
Fotnot: Hedemora Miljö ingår i koncernen Fagerströmbolagen och kör för speditören Maserfrakt.