Fungerar krockdockan i lastbilshytten?
Hur skyddar man bäst bröstkorgen på chaufförer i tung trafik – vid frontalkollisioner? Forskningsassistent Kristian Holmqvist tar sig an frågan i en avhandling som i dag presenteras vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.
Den som förväntar sig färdiga svar på bästa krockskyddet i lastbilen måste dock ge sig till tåls. I avhandlingen som Kristian Holmqvist nu disputerar på vill han snarare uppmuntra och motivera lastbilstillverkarna att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.
Därför har Holmqvist tittat närmare på krockdockan, som används vid tester i provlab. Dockan är framtagen för krocktester med personbil, där förarna oftast råkar värre ut än yrkeschaufförerna. Frågan är om den fungerar även i lastbilshytten? Mäter man rätt saker?
Granskningen har gjorts i samarbete med Volvo Lastvagnar.
– Om andra företag också använder krockdockor för krocktester med lastbil är väldigt dåligt dokumenterat, men jag kan tänka mig att fler gör det, säger Kristian Holmqvist.
Statistiken pekar på att tungbilsförare främst råkar ut för frontalkrockar och vältolyckor, förklarar doktoranden.
– Men i detta projekt har vi lagt fokus på frontalkrockar och chaufförens bröstkorg. Där finns alla vitala organ och risken är störst att man skadar sig i bröstet vid en frontalkrock.
Varför har du intresserat dig för just säkerhet i tunga fordon?
– Jag fick en fråga från Chalmers och Volvo lastvagnar. Företaget funderade över vad de egentligen mätte i sina krocktester och vad de kunde förbättra. Okej, sa jag, vi tar och börjar se efter, säger Kristian Holmqvist.
Var det något resultat som överraskade dig?
– Nej, inte egentligen. Jag har inget slutgiltigt svar på hur man kan öka säkerheten, men det här ger en grund för att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.
Hur säkra är lastbilshytterna i dag?
– Det man kan säga är att lastbilsbilschaufförer generellt står för en till två procent av dödsolyckorna i trafiken. Även om varje olycka är en tragedi är det en ganska låg siffra, om man jämför med personbilsförarna.
Fotnot. Avhandlingen heter ”Chest injury protection for heavy goods vehicle drivers in frontal collision” och läggs fram på Chalmers tekniska högskola vid institutionen Tillämpad mekanik i Göteborg.