Fungerar krockdockan i lastbilshytten?

Hur skyddar man bäst bröstkorgen på chaufförer i tung trafik – vid frontalkollisioner? Forskningsassistent Kristian Holmqvist tar sig an frågan i en avhandling som i dag presenteras vid Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Den som förväntar sig färdiga svar på bästa krockskyddet i lastbilen måste dock ge sig till tåls. I avhandlingen som Kristian Holmqvist nu disputerar på vill han snarare uppmuntra och motivera lastbilstillverkarna att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.

Därför har Holmqvist tittat närmare på krockdockan, som används vid tester i provlab. Dockan är framtagen för krocktester med personbil, där förarna oftast råkar värre ut än yrkeschaufförerna. Frågan är om den fungerar även i lastbilshytten? Mäter man rätt saker?

Granskningen har gjorts i samarbete med Volvo Lastvagnar.

– Om andra företag också använder krockdockor för krocktester med lastbil är väldigt dåligt dokumenterat, men jag kan tänka mig att fler gör det, säger Kristian Holmqvist.

Statistiken pekar på att tungbilsförare främst råkar ut för frontalkrockar och vältolyckor, förklarar doktoranden.

– Men i detta projekt har vi lagt fokus på frontalkrockar och chaufförens bröstkorg. Där finns alla vitala organ och risken är störst att man skadar sig i bröstet vid en frontalkrock.

Varför har du intresserat dig för just säkerhet i tunga fordon?

– Jag fick en fråga från Chalmers och Volvo lastvagnar. Företaget funderade över vad de egentligen mätte i sina krocktester och vad de kunde förbättra. Okej, sa jag, vi tar och börjar se efter, säger Kristian Holmqvist.

Var det något resultat som överraskade dig?

– Nej, inte egentligen. Jag har inget slutgiltigt svar på hur man kan öka säkerheten, men det här ger en grund för att gå vidare och utveckla säkrare lastbilar.

Hur säkra är lastbilshytterna i dag?

– Det man kan säga är att lastbilsbilschaufförer generellt står för en till två procent av dödsolyckorna i trafiken. Även om varje olycka är en tragedi är det en ganska låg siffra, om man jämför med personbilsförarna.

Fotnot. Avhandlingen heter ”Chest injury protection for heavy goods vehicle drivers in frontal collision” och läggs fram på Chalmers tekniska högskola vid institutionen Tillämpad mekanik i Göteborg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.