Fusk för att överleva i transportsektorn

Transportbranschen. En av fyra arbetsgivare inom transport- och byggsektorn anser att de inte kan överleva utan att fuska med reglerna för skatter, arbetstider och arbetsmiljö. Det visar en omfattande intervjuundersökning från Arbetsmiljöverket.

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som saknar arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbranscherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Bättre tillsyn

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Egenföretagare och bemanning

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd. En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit mer allmänt att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal. Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Okunskap?

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön tror transportföretagen mest beror på okunskap, att det är lätt att komma undan eftersom kontrollerna brister, att man på så sätt vinner affärer och att ”alla gör det”. Andra anger komplexa regler och papperskrångel.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschyssta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som inte har arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbrancherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd.

En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit vanligare att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal.

Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön, tror fler transportföretag mer beror på att ”alla gör det” än på grund av okunskap. Företagen med lite fler anställda tror ändå att okunskap är en förklaring. Andra anger komplexa regler och papperskrångel, att det är ett sätt att vinna affärer och att regelverket inte följs upp av myndigheterna.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschysta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.