Fusk för att överleva i transportsektorn

Transportbranschen. En av fyra arbetsgivare inom transport- och byggsektorn anser att de inte kan överleva utan att fuska med reglerna för skatter, arbetstider och arbetsmiljö. Det visar en omfattande intervjuundersökning från Arbetsmiljöverket.

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som saknar arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbranscherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Bättre tillsyn

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Egenföretagare och bemanning

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd. En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit mer allmänt att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal. Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Okunskap?

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön tror transportföretagen mest beror på okunskap, att det är lätt att komma undan eftersom kontrollerna brister, att man på så sätt vinner affärer och att ”alla gör det”. Andra anger komplexa regler och papperskrångel.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschyssta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år

Ytterligare ett resultat pekar på att företagen uppfattar risken för upptäckt som låg, om arbetsgivare struntar i regler kring svarta löner, brott mot arbetsmiljöbestämmelser, för mycket övertidsarbete och att anlita anställda som inte har arbetstillstånd.

EU:s regelverk om fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna gör transport- och byggbrancherna särskilt utsatta för konkurrens från andra unionsländer. Inte oväntat är det också dessa sektorer som sticker ut i Arbetsmiljöverkets granskning.

Rapporten ”Osund konkurrens 2016” presenteras i dag och har gjorts som ett led i regeringens uppdrag till myndigheten att förbättra tillsynen av att företag inte bryter mot arbetsmiljölagen – och på så sätt drar längsta strået i konkurrensen med bolag som sköter sig.

Syftet med de sammanlagt drygt 3 200 telefonintervjuerna, varav cirka 800 i transportnäringen, är att förbättra Arbetsmiljöverkets stöd och hjälp till branscherna. Förutom transport och byggbranscherna har arbetsgivare inom hotell och restaurang, liksom lant- och skogsbruk tillfrågats.

– Det ligger ett stort ansvar på oss myndigheter, arbetsmarknadens parter och enskilda arbetsgivare att påverka situationen. Vårt mål är att risken för upptäckt ska öka, säger Kicki Höök i ett pressmeddelande.

Hon håller i arbetet mot osund konkurrens på Arbetsmiljöverket, som lyfter fram det tydliga sambandet mellan ojämlik konkurrens och dålig arbetsmiljö. Något som för de anställda resulterar i ”omöjliga arbetstider” och brist på skyddsutrustning med mera.

Undersökningen visar att de intervjuade arbetsgivarna tycker att det blivit vanligare att transportföretag föredrar att anlita egenföretagare, bemanningsföretag och underentreprenörer – i stället för att anställa själva.

Särskilt bolag utan anställda och mindre företag instämmer i detta, liksom arbetsgivare i region väst och region öst.

Transportbolagen uppfattar det som vanligt att företagare i branschen bryter mot regler som rör utbetalning av svarta löner, skatteregler (som momsredovisning med mera) och att anlita arbetstagare utan arbetstillstånd.

En något mindre andel tror att arbetsgivare inte följer arbetsmiljöreglerna.

Inom transportnäringen antar man att brotten rör särskilt fusk med övertid och lägre löner än ”de marknadsmässiga inom branschen.”

Rapporten tyder på uppfattningen att det blivit vanligare att betala ut svarta löner. Arbetsgivare i mindre transportföretag bedömer även att det blivit vanligare att anlita papperslösa arbetare.

Risken att åka fast för regelbrott uppfattas generellt som ganska låg i transportnäringen, och allra minst när det gäller svarta löner, lägre lön än den marknadsmässiga och att låta anställda jobba för mycket övertid.

Lite överraskande bedömer transportarbetsgivarna ändå att de har möjlighet att överleva på sikt, utan att anlita bemanningsföretag och underentreprenörer, i stället för att anställa egen personal.

Branschens företrädare antar också att de ska kunna stå sig i konkurrensen utan att tänja på arbetsmiljöregler, betala löner i svarta pengar, fiffla med skatter och bryta mot arbetsmiljölagstiftning.

Den övertygelsen är starkare i de lite större företagen.

Att man struntar i bestämmelserna om arbetsmiljön, tror fler transportföretag mer beror på att ”alla gör det” än på grund av okunskap. Företagen med lite fler anställda tror ändå att okunskap är en förklaring. Andra anger komplexa regler och papperskrångel, att det är ett sätt att vinna affärer och att regelverket inte följs upp av myndigheterna.

Arbetsmiljöverket har sedan en tid utökat samarbetet med andra myndigheter som Polisen, Skattemyndigheten, Länsstyrelsen, Migrationsverket och Ekobrottsmyndigheten. För att minska den oschysta konkurrensen ger de tillfrågade transportbolagen myndighetssverige i uppdrag att förbättra samarbetet ytterligare, förenkla och informera mer om gällande regler och utöka sin tillsyn.

– Undersökningen visar att ökad kontroll behöver gå hand i hand med information om konsekvenserna för individen, företag och hela samhället när det gäller att inte följa regler, sammanfattar Arbetsmiljöverkets Kicki Höök resultaten av undersökningen.

Intervjuerna gjordes från och med 1 november 2016 till och med den 17 januari i år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.