Fusk med taxileg kostar 4 000
Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.
– Jag hoppas att det här får branschen att vakna upp, säger Mikael Ladman, ombudsman vid Transport i Karlstad. Det är hedersamt att en chaufför gått ut och berättat om fusket i tv.
Just när Värmlandstrafik har handlat upp färdtjänst och sjukresor avslöjar SVT i Värmland hur både taxiförare och taxiåkerier fuskar i området.
Tv-nyheterna har kommit över cd-skivor som avslöjar facit till de prover som ligger till grund för dels taxikörkort, dels taxitrafiktillstånd. Skivorna säljs, enligt programmet, för 4 000 kronor styck i Karlstad. Bland annat ett företag i Göteborg har polisanmälts, misstänkt för att kopiera och sälja körkortsproven.
Hur stor spridning fusk-skivorna har fått finns inga uppgifter om. Men Trafikverkets Mikael Sternberg, ansvarig för teoriproven, konstaterar att fusket är ett hot mot trafiksäkerheten. Han berättar också för SVT att teoriprovet kommer att göras om så att det blir svårare att lära sig utantill.
Samhällsresorna i Värmland har blivit en följetong. Keolis sade i somras upp det gällande avtalet och en ny upphandling startade.
Den nya tilldelningen av färdtjänst och sjukresor ska börja gälla den 22 december. Fyra företag ska köra i de olika delarna av Värmland.
– Jag förutsätter att företagen vidtar åtgärder så att de inte har förare som fuskat i provet, säger Anders Wahlén, chef för servicetrafiken i Värmlandstrafik. Inget av dem har flaggat för något sådant.
Transports Mikael Ladman är inte bara bekymrad över eventuellt fusk med legitimationer.
– Vi har sett till att Värmlandstrafik ställer krav på bra villkor hos de företag som ska köra, men jag är rädd att de i sin tur kommer att anlita fler ensamåkare som ju inte behöver teckna kollektivavtal.
Facket har i sin granskning av företagen sett att ett av dem saknar anställda. Något som inte oroar Värmlandstrafik:
– Det räknar jag med att företagen ska ha den 22 december, säger Anders Wahlén.
Men ännu är inte sista ordet sagt om vilka företag som ska sköta den värmländska färdtjänsten och sjukresorna framöver. Tilldelningen är överklagad och förvaltningsrätten ska avgöra om allt gått rätt till.
För att resenärerna inte ska bli utan transporter får de fyra företagen börja köra enligt den upphandling som är gjord.