Fusk ska stoppas med trafikdatabas

En undersökning förra året visade att många chaufförer kör för fort och bryter mot kör- och vilotidsregler. Nu har en slutrapport med förslag på åtgärder lämnats till regeringen. Myndigheterna vill bland annat utöka informationsdatabasen så att det blir lättare att hålla koll på fuskande företag.

Förra våren fick Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen i uppdrag av regeringen att utreda hur bra trafikreglerna följs på svenska vägar.

Hypotesen var att trafikbrotten har ökat och målet var att ta fram ett förslag på åtgärder för att få trenden att vända. De fick bland annat uppgiften att ta fram förslag på hur dagens riskvärderingssystem, där ett företags riskvärde redovisas i vägtrafikregistret, ska utvidgas.

Under sommaren och hösten genomfördes så kallade tillståndsmätningar av buss-, gods- och taxitrafiken i landet. Och som Transportarbetaren tidigare har berättat visade mätningarna på blandade positiva och negativa resultat.

Man kom bland annat fram till att förarna överlag är nyktra och att de har giltiga körkort och yrkeskompetensbevis.

Sämre var det med efterlevnaden av kör- och vilotidsreglerna. Nära hälften av de kontrollerade buss- och godschaufförerna hade brutit mot reglerna. Dessutom visade kontrollerna att 40 procent av lastbilarna, och 25 procent av bussarna, körde för fort.

Nu föreslår Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen att man ska fortsätta med återkommande mätningar vart tredje år för att se om brotten ökar eller minskar.

– Det är bra att de vill göra systematiska tillståndsmätningar, men de måsta höja ambitionsnivån på dem. Mätningarna måste vara fler och större. Och det går inte bara att titta på tillstånd, utan man borde titta på andra saker också, som till exempel löneutbetalningar, säger Magnus Falk, utredare på Transport.

Han hade större förväntningar på rapporten och hade hoppats på förslag på mer konkreta åtgärder.

– Men trots den undermåliga mätningen kommer de fram till en del intressanta förslag. Om de går vidare med utredningarna och går mer på djupet kan det här bli bra, säger han.

Ett av de mest handfasta förslagen är att det nuvarande informationsregistret ska byggas ut, med fler uppgifter, så att det blir enklare att hålla reda på olika företags förseelser.

Genom att söka på enskilda företag på Transportstyrelsens webbplats ska man kunna hitta information om både antal tillstånd, behörigheter, tillsyner och kontroller.

Dessutom föreslår myndigheterna att ett företags så kallade riskvärde ska finnas med i vägtrafikregistret. Ihop med andra urvalskriterier ska det värdet styra hur ofta ett företag blir utsatt för kontroller. Ett värde som visar på dålig regelefterlevnad innebär tätare kontroller.

Och till skillnad från i dag ska riskvärdessytemet även gälla taxiföretag. Dessutom planerar man att införa krav på att taxiförare ska hitta till passagerarnas mål i körprovet.

Vidare föreslås att frågan om att registrera utländska fordon i vägtrafikregistret ska utredas separat. Dessutom ska Rikspolisstyrelsen utreda och ta fram föreskrifter för enskilda polisers möjlighet att ”klampa” fordon och hindra dem från att köra vidare.

– Jag hade nästan väntat mig ett beslut om klampning. Nu pratar man om att ta nummerplåtar från fordon, och tanken med det är bra, men om man vill fuska så har man säkert med sig en extra nummerplåt, säger Magnus Falk.

– Sammanfattningsvis kan man säga att rapporten känns som ett litet steg i rätt riktning. Vi välkomnar intentionen men ser gärna mer konkreta förslag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.