Fusk ska stoppas med trafikdatabas
En undersökning förra året visade att många chaufförer kör för fort och bryter mot kör- och vilotidsregler. Nu har en slutrapport med förslag på åtgärder lämnats till regeringen. Myndigheterna vill bland annat utöka informationsdatabasen så att det blir lättare att hålla koll på fuskande företag.
Förra våren fick Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen i uppdrag av regeringen att utreda hur bra trafikreglerna följs på svenska vägar.
Hypotesen var att trafikbrotten har ökat och målet var att ta fram ett förslag på åtgärder för att få trenden att vända. De fick bland annat uppgiften att ta fram förslag på hur dagens riskvärderingssystem, där ett företags riskvärde redovisas i vägtrafikregistret, ska utvidgas.
Under sommaren och hösten genomfördes så kallade tillståndsmätningar av buss-, gods- och taxitrafiken i landet. Och som Transportarbetaren tidigare har berättat visade mätningarna på blandade positiva och negativa resultat.
Man kom bland annat fram till att förarna överlag är nyktra och att de har giltiga körkort och yrkeskompetensbevis.
Sämre var det med efterlevnaden av kör- och vilotidsreglerna. Nära hälften av de kontrollerade buss- och godschaufförerna hade brutit mot reglerna. Dessutom visade kontrollerna att 40 procent av lastbilarna, och 25 procent av bussarna, körde för fort.
Nu föreslår Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen att man ska fortsätta med återkommande mätningar vart tredje år för att se om brotten ökar eller minskar.
– Det är bra att de vill göra systematiska tillståndsmätningar, men de måsta höja ambitionsnivån på dem. Mätningarna måste vara fler och större. Och det går inte bara att titta på tillstånd, utan man borde titta på andra saker också, som till exempel löneutbetalningar, säger Magnus Falk, utredare på Transport.
Han hade större förväntningar på rapporten och hade hoppats på förslag på mer konkreta åtgärder.
– Men trots den undermåliga mätningen kommer de fram till en del intressanta förslag. Om de går vidare med utredningarna och går mer på djupet kan det här bli bra, säger han.
Ett av de mest handfasta förslagen är att det nuvarande informationsregistret ska byggas ut, med fler uppgifter, så att det blir enklare att hålla reda på olika företags förseelser.
Genom att söka på enskilda företag på Transportstyrelsens webbplats ska man kunna hitta information om både antal tillstånd, behörigheter, tillsyner och kontroller.
Dessutom föreslår myndigheterna att ett företags så kallade riskvärde ska finnas med i vägtrafikregistret. Ihop med andra urvalskriterier ska det värdet styra hur ofta ett företag blir utsatt för kontroller. Ett värde som visar på dålig regelefterlevnad innebär tätare kontroller.
Och till skillnad från i dag ska riskvärdessytemet även gälla taxiföretag. Dessutom planerar man att införa krav på att taxiförare ska hitta till passagerarnas mål i körprovet.
Vidare föreslås att frågan om att registrera utländska fordon i vägtrafikregistret ska utredas separat. Dessutom ska Rikspolisstyrelsen utreda och ta fram föreskrifter för enskilda polisers möjlighet att ”klampa” fordon och hindra dem från att köra vidare.
– Jag hade nästan väntat mig ett beslut om klampning. Nu pratar man om att ta nummerplåtar från fordon, och tanken med det är bra, men om man vill fuska så har man säkert med sig en extra nummerplåt, säger Magnus Falk.
– Sammanfattningsvis kan man säga att rapporten känns som ett litet steg i rätt riktning. Vi välkomnar intentionen men ser gärna mer konkreta förslag.