Debatt

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Det går inte att blunda för hur arbetsgivare utnyttjar dessa chaufförer. Oseriösa företag och kringgår lagar och tvingar svenska åkerier att konkurrera på orättvisa villkor. Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för  kriminella nätverk som profiterar på människors utsatthet.

Förra mandatperioden var jag som gruppledare i transportutskottet med och drev igenom det så kallade vägpaketet i Europaparlamentet. Den lagstiftning som innebär att den som kör transporter i ett annat EU-land ska göra det under landets villkor.

Med andra ord, svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar.

Att lagarna finns på plats är ett första steg, men utan ordentliga kontroller gör den inte tillräcklig nytta. Sverige ligger idag efter när det gäller att följa upp och se till att utländska chaufförer faktiskt arbetar under svenska villkor på våra vägar. Det krävs effektivare kontroller och från EU måste man ställa hårdare krav på medlemsstaterna. Situationen där chaufförer utnyttjas måste få ett slut.

Vi behöver se till att de nya reglerna efterlevs och att kontrollerna längs de svenska vägarna blir fler. Samtidigt behöver vi se till att de EU-regler som fortfarande förenklar och i vissa fall till och med uppmuntrar oseriösa och kriminella arbetsgivare förkastas.

Därför presenterade vi socialdemokrater inför EU-valet i juni till ett antal krav för att sätta stopp för skitföretagandet och utnyttjandet av arbetskraft. Ett centralt löfte var att begränsa långa underleverantörsled och att alltid hålla huvudentreprenören ansvarig för arbetsmiljön, oavsett hur många led som är inblandade.

Direkt efter valet mobiliserade jag mina partikollegor från övriga Europa och gjorde att våra krav omvandlades till min partigrupps huvudprioriteringar när det nu är dags att ställa krav på den nya EU-kommissionen.

Att ställa krav på kommissionen räcker dock inte. Om inte tillräckliga åtgärder presenteras av EU-kommissionen kommer jag själv tillsammans med min politiska grupp ta initiativ till lagstiftning i Europaparlamentet. Men det kommer inte gå utan stöd från er svenska transportarbetare.Därför är jag mycket tacksam över den demonstration som nyligen hölls utanför Europaparlamentet i Strasbourg. Hundratals transportarbetare från runtom i Europa samlades tillsammans med kollegor från bygg- och livsmedelsbranschen för att protestera mot de långa kedjorna av underentreprenörer som gör det möjligt för oseriösa företag att undkomma ansvar.

Budskapet vid demonstrationen var tydligt och nu gäller det att hålla i: Kontrollerna längs våra vägar måste bli fler och skarpare, och de EU-regler som idag gynnar kriminella företag måste skrotas. Det handlar om att rensa upp i den röta som letat sig in i allt fler svenska branscher. Bara genom kraftfulla åtgärder kan vi säkerställa att seriösa åkerier kan konkurrera på rättvisa och sunda villkor – och sätta stopp för de företag som livnär sig på att utnyttja människor på svenska vägar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.