Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.
Det går inte att blunda för hur arbetsgivare utnyttjar dessa chaufförer. Oseriösa företag och kringgår lagar och tvingar svenska åkerier att konkurrera på orättvisa villkor. Dessutom vet vi att den osunda konkurrensen riskerar att öppna dörren för kriminella nätverk som profiterar på människors utsatthet.
Förra mandatperioden var jag som gruppledare i transportutskottet med och drev igenom det så kallade vägpaketet i Europaparlamentet. Den lagstiftning som innebär att den som kör transporter i ett annat EU-land ska göra det under landets villkor.
Med andra ord, svenska löner och villkor ska gälla på svenska vägar.
Att lagarna finns på plats är ett första steg, men utan ordentliga kontroller gör den inte tillräcklig nytta. Sverige ligger idag efter när det gäller att följa upp och se till att utländska chaufförer faktiskt arbetar under svenska villkor på våra vägar. Det krävs effektivare kontroller och från EU måste man ställa hårdare krav på medlemsstaterna. Situationen där chaufförer utnyttjas måste få ett slut.
Vi behöver se till att de nya reglerna efterlevs och att kontrollerna längs de svenska vägarna blir fler. Samtidigt behöver vi se till att de EU-regler som fortfarande förenklar och i vissa fall till och med uppmuntrar oseriösa och kriminella arbetsgivare förkastas.
Därför presenterade vi socialdemokrater inför EU-valet i juni till ett antal krav för att sätta stopp för skitföretagandet och utnyttjandet av arbetskraft. Ett centralt löfte var att begränsa långa underleverantörsled och att alltid hålla huvudentreprenören ansvarig för arbetsmiljön, oavsett hur många led som är inblandade.
Direkt efter valet mobiliserade jag mina partikollegor från övriga Europa och gjorde att våra krav omvandlades till min partigrupps huvudprioriteringar när det nu är dags att ställa krav på den nya EU-kommissionen.
Att ställa krav på kommissionen räcker dock inte. Om inte tillräckliga åtgärder presenteras av EU-kommissionen kommer jag själv tillsammans med min politiska grupp ta initiativ till lagstiftning i Europaparlamentet. Men det kommer inte gå utan stöd från er svenska transportarbetare.Därför är jag mycket tacksam över den demonstration som nyligen hölls utanför Europaparlamentet i Strasbourg. Hundratals transportarbetare från runtom i Europa samlades tillsammans med kollegor från bygg- och livsmedelsbranschen för att protestera mot de långa kedjorna av underentreprenörer som gör det möjligt för oseriösa företag att undkomma ansvar.
Budskapet vid demonstrationen var tydligt och nu gäller det att hålla i: Kontrollerna längs våra vägar måste bli fler och skarpare, och de EU-regler som idag gynnar kriminella företag måste skrotas. Det handlar om att rensa upp i den röta som letat sig in i allt fler svenska branscher. Bara genom kraftfulla åtgärder kan vi säkerställa att seriösa åkerier kan konkurrera på rättvisa och sunda villkor – och sätta stopp för de företag som livnär sig på att utnyttja människor på svenska vägar.