Fyra fack protesterade mot farlig väg

Den 17 januari genomförde Transport och tre andra fackförbund en aktion för att uppmärksamma problemen på E 10, som passerar Gällivare och Kiruna. Vägen är omdebatterad. Den är smal, hårt trafikerad och kraftigt olycksdrabbad.

– På bara några år har 17 personer dött här. Hade det varit en vanlig arbetsplats hade Arbetsmiljöverket stängt den för länge sedan, säger Transports regionala skyddsombud, Niklas Stridsman.

Europaväg 10 börjar i Luleå och slutar i byn Å, längs ut på norska Lofoten. Men den fackliga aktionen riktas främst mot förhållandena på vägavsnittet mellan Töre och Kiruna.

– Gruvnäringens snabba expansion lett till kraftigt ökad trafik. Det är inte bara malmbilar, utan också entreprenadföretag, hantverkare och jobbpendlare som använder E 10, påpekar Niklas Stridsman.

Han var själv lastbilschaufför, innan han sadlade om till regionalt skyddsombud, RSO, i avdelning 26 i Luleå. Det ett fackligt uppdrag på heltid.

Niklas Stridsman styr vant över isräfflorna. I baksätet sitter RSO-kollegan Marja-Lena Lundberg. Vi är på väg norrut på E  10 – till Stenbron utanför Gällivare. Den gamla stenvalvsbron är numera rikskänd som mordplats. Men denna fredag har facken – Transport, IF Metall, Byggnads och Kommunal – lockat dit media av ett annat skäl. Vägen.

– Standarden är usel. På många ställen är det smalt och krokigt. För bara några dagar sedan hade vi en ny dödsolycka. Två män omkom i en frontalkrock, säger Stridsman.

Han bromsar in vid en rastplats norr om Morjärv. Alldeles nedanför vägbanken ligger Kalixälven. Det är 26 minusgrader ute och öppet vatten i strömfåran.

– Fukten fryser på vägbanan. Det är ofta lömsk halka här, förklarar Marja-Lena Lundberg.

I bit längre fram, i Lansjärv, stannar länstrafikens buss. Hur ser chauffören på vägen? Föraren skrattar uppgivet:

– Ja, vad ska man säga? Den är en katastrof. Smal och krokig. Den skulle helt klart behöva breddas.

Vid Stenbron har temperaturen sjunkit till minus 31 grader. Ett 40-tal fackliga representanter har samlas, liksom ett tiotal journalister och
fotografer från lokaltidningar, radio och tv.

Thomas Nilsson, ordförande i IF Metalls gruvavdelning Gällivare, inleder:

– Vi skrev till Vägverket och påtalade problemen redan 2007–2008. Efter det har vi haft en rad svåra dödsolyckor. På vissa sträckor passerar uppåt 4 000 fordon per dygn.

– Det är en av de vägar i Sverige där det går allra mest tung trafik. Regeringen har tyvärr valt att prioritera annat.

Mitt i Thomas Nilssons anförande halar någon fram en gul-svart kedja och drar över den snötäckta planen.

– Så här skulle det egentligen sett ut. Vägen borde stängas, av arbetsmiljöskäl. Det är våra medlemmar som riskerar livet. Nu får det vara nog! Vi kräver pengar här och nu! I första hand begär vi att vägen breddas och blir fyrfilig. I andra hand att den blir två-plus-ett-väg, med vajer.

En lastbil från Kalles Bud & Transport rullar in på parkeringen. Den körs av Mikael Gavell. Han ställer sig bakom de fackliga kraven:

– Vägen måste breddas. Den byggdes en gång för fordonsbredder på 2,35 meter. Nu gäller 2,60, plus sidospeglar. Det blir inte många centimeter kvar vid möten med andra tunga ekipage.

Den socialdemokratiska riksdagsmannen Leif Pettersson har kommit till Stenbron. Även han instämmer i kritiken:

– Det finns flera vägsträckningar i Sverige som är dåliga, bland annat E 20 ned mot Skara. Men E 10 är ett akut problem. Just nu har vi kraftig tillväxt i Malmfälten, då måste staten också satsa mer resurser här uppe.

– Det behövs både omprioriteringar av och nya friska pengar. På sikt måste hela E 10 bli två-plus-ett-väg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.